Over het feit dat je de voorrem gebruikt wel
Ik haakte enkel in over de opmerking dat de voorkant van de racefiets niet zou duiken, dat doet ie wel (qua krachten) alleen wordt dat niet op gevangen door een inverende vork
Remtechniek
- amclassic-fan
- Moderator
- Berichten: 24321
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5230
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
jaapieo schreef:maar je buitenband zal echt niet om je velg gaan draaien!
Dat weet ik eigenlijk zo net nog niet, zou best kunnen.
Bij een crossmotor zet je je band met een klem vast op de velg zodat hij niet gaat draaien. Nu begrijp ik dat dit heel andere krachten zijn, maar het is mogelijk.
japie carbon schreef:jaapieo schreef:maar je buitenband zal echt niet om je velg gaan draaien!
Dat weet ik eigenlijk zo net nog niet, zou best kunnen.
Bij de mountainbike gebeurt het wel, maar bij een racefiets heb ik het nog nooit meegemaakt.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
-
- Forum-lid
- Berichten: 746
- Lid geworden op: 01 okt 2007 14:49
@Marcos: en bij het nemen van scherpe bochten met hoge snelheid.
Niet remmen is mijn initiele gedachten. Hopen of je iedere bocht goed doorkomt, terwijl het peloton met alle kanshebbers op jou aan het jagen is. Een oude wielerwet leert ons, wie remt verliest, zeker in de bergen. Maar jij bent jong en je wilt nog zoveel. Zeker geen lang verblijf op de fiets in de bergen. Als je echt haren op snaren gaat zetten heb je hier mss wat aan: Stuur vooral met het lichaam als een skier, druk de knie van het been 'omhoog' zoveel mogelijk richting frame en het andere been strak naar beneden. Druk je lichaam schuin naar voren in de richting van de te nemen bocht. Schuif daarbij iets naar voren op het zadel. En als jouw visuele koordinatie goed funktioneert, merk je dat je handen automatisch in de remmen knijpen op momenten waarvan je achteraf zou zeggen, 'goed dat ze dat deden' .
Gogogo!
Niet remmen is mijn initiele gedachten. Hopen of je iedere bocht goed doorkomt, terwijl het peloton met alle kanshebbers op jou aan het jagen is. Een oude wielerwet leert ons, wie remt verliest, zeker in de bergen. Maar jij bent jong en je wilt nog zoveel. Zeker geen lang verblijf op de fiets in de bergen. Als je echt haren op snaren gaat zetten heb je hier mss wat aan: Stuur vooral met het lichaam als een skier, druk de knie van het been 'omhoog' zoveel mogelijk richting frame en het andere been strak naar beneden. Druk je lichaam schuin naar voren in de richting van de te nemen bocht. Schuif daarbij iets naar voren op het zadel. En als jouw visuele koordinatie goed funktioneert, merk je dat je handen automatisch in de remmen knijpen op momenten waarvan je achteraf zou zeggen, 'goed dat ze dat deden' .
Gogogo!
De fiets: de ultime ontmoetingsplek
klimgeit
klimgeit
-
- Forum-lid
- Berichten: 98
- Lid geworden op: 11 jan 2007 22:45
De voorrem zorgt voor de grootste vertraging, door ook de achterrem te gebruiken blijft de fiets iets stabieler...
In de bocht remmen betekent dat de bocht niet goed van te voren is ingeschat: Het idee is wat langzamer de bocht in en harder eruit.
Voor de rest bij het dalen goed druk geven op het buitenste pedaal en op de binnenste helft van het stuur (tegenstuur principe)
Zo doe ik het op de motor en op de fiets werkt het voor mij ook het beste (lees het snelste)
In de bocht remmen betekent dat de bocht niet goed van te voren is ingeschat: Het idee is wat langzamer de bocht in en harder eruit.
Voor de rest bij het dalen goed druk geven op het buitenste pedaal en op de binnenste helft van het stuur (tegenstuur principe)
Zo doe ik het op de motor en op de fiets werkt het voor mij ook het beste (lees het snelste)