Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Remtechniek

jaapieo
Forum-lid
Berichten: 3173
Lid geworden op: 19 feb 2007 19:53

jaapieo 18 apr 2011 20:37

Over het feit dat je de voorrem gebruikt wel ;)

Ik haakte enkel in over de opmerking dat de voorkant van de racefiets niet zou duiken, dat doet ie wel (qua krachten) alleen wordt dat niet op gevangen door een inverende vork ;)

:D
mijn Flickr

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 19 apr 2011 00:22

Ja, maar in de letterlijke zin van het woord duikt de boel niet. Op de mtb is het duiken van de voorvork wel een punt, er zijn zelfs speciale anti-dive voorvorken. ;)
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 19 apr 2011 00:53

jaapieo schreef:maar je buitenband zal echt niet om je velg gaan draaien!


Dat weet ik eigenlijk zo net nog niet, zou best kunnen.

Bij een crossmotor zet je je band met een klem vast op de velg zodat hij niet gaat draaien. Nu begrijp ik dat dit heel andere krachten zijn, maar het is mogelijk.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 19 apr 2011 11:06

japie carbon schreef:
jaapieo schreef:maar je buitenband zal echt niet om je velg gaan draaien!


Dat weet ik eigenlijk zo net nog niet, zou best kunnen.


Bij de mountainbike gebeurt het wel, maar bij een racefiets heb ik het nog nooit meegemaakt.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

deboefvanparma
Forum-lid
Berichten: 746
Lid geworden op: 01 okt 2007 14:49

deboefvanparma 19 apr 2011 20:27

@Marcos: en bij het nemen van scherpe bochten met hoge snelheid.

Niet remmen is mijn initiele gedachten. Hopen of je iedere bocht goed doorkomt, terwijl het peloton met alle kanshebbers op jou aan het jagen is. Een oude wielerwet leert ons, wie remt verliest, zeker in de bergen. Maar jij bent jong en je wilt nog zoveel. Zeker geen lang verblijf op de fiets in de bergen. Als je echt haren op snaren gaat zetten heb je hier mss wat aan: Stuur vooral met het lichaam als een skier, druk de knie van het been 'omhoog' zoveel mogelijk richting frame en het andere been strak naar beneden. Druk je lichaam schuin naar voren in de richting van de te nemen bocht. Schuif daarbij iets naar voren op het zadel. En als jouw visuele koordinatie goed funktioneert, merk je dat je handen automatisch in de remmen knijpen op momenten waarvan je achteraf zou zeggen, 'goed dat ze dat deden' .
Gogogo!
De fiets: de ultime ontmoetingsplek
klimgeit

rubencornelisse
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 11 jan 2007 22:45

rubencornelisse 20 apr 2011 12:52

De voorrem zorgt voor de grootste vertraging, door ook de achterrem te gebruiken blijft de fiets iets stabieler...
In de bocht remmen betekent dat de bocht niet goed van te voren is ingeschat: Het idee is wat langzamer de bocht in en harder eruit.

Voor de rest bij het dalen goed druk geven op het buitenste pedaal en op de binnenste helft van het stuur (tegenstuur principe)
Zo doe ik het op de motor en op de fiets werkt het voor mij ook het beste (lees het snelste)

Plaats reactie