Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid
-
Alan Smeets
- Forum-lid
-
Contact
Alan Smeets
08 apr 2015 10:06
Jans schreef:@Alan Geweldig dat je me 10%beter kunt maken, maar dat is nu net niet waar ik voor fiets. Ik ben geen wielrenner, maar een fietser. En dan nog wel een vrouw (wat je waarschijnlijk al wel uit mijn nick gehaald had). Ik ben bijna 60 en haal heel veel voldoening uit het feit dat ik inmiddels plezier in (een beetje) klimmen heb. Daar waar ik een paar jaar geleden nog als een berg tegen een flinke heuvel op keek, vind ik het nu wel leuk. Maar het maakt me echt niet of mijn gemiddelde 23 of 25 km/uur is. (Lijkt weinig maar ik maak wel flink wat hoogtemeters) Dat kan niet anders als je au pied du Ventoux woont.
Mijn volgende uitdaging is om de Ventoux te bedwingen, en dan nog van de mietjeskant.
Dus probeer te begrijpen dat niet iedereen die op dit forum zit alleen maar "zo sterk" mogelijk hoeft te zijn.
Zal ik het dan maar anders verwoorden

Het gaat er ook om dat je verantwoord en gezond aan sport doet en zeker met een leeftijd van 60. Iemand van 60 heeft zeker een lagere maximale hartslag en dus ook een lager omslagpunt, als je dan je fiets niet uit de schuur haalt voor een rit met een lagere hartslag dan 135 dan zijn veel ritten een aanslag op je lichaam.
Als!! je op die leeftijd nog een max van 180 zou halen (wat mogelijk is) dan is er een redelijke kans dat je omslagpunt rond de 145 ligt. Als jij voor een hartslag van 135 je fiets niet uit de schuur haalt....
-
Jans
- Forum-lid HC
Jans
08 apr 2015 10:21
@Alan, Maak je geen zorgen, ik ben zeer verantwoord bezig. Heb altijd aan sport gedaan, maar ik hoef niet zo nodig meer tot het uiterste te gaan. En ik heb toevallig niet "zeker" een lagere hartslag. Ik kom redelijk makkelijk boven de 180 slagen. Je moet het niet moeilijker maken dan nodig is en niet iedereen hoeft tot het uiterste te willen.
Het hoeft echt niet allemaal zo wetenschappelijk als dat jij het steeds probeert voor te stellen. En als mensen denken gelukkiger te worden van een wetenschappelijke benadering, dan is dat ook prima.
-
TumTumTum
- Forum-lid
TumTumTum
08 apr 2015 10:32
Hoi Alan,
Ik geloof dat Jans bedoeld dat sommige mensen al een hartslag van 135 hebben als ze alleen maar hun fiets uit de schuur halen...en dan moeten ze nog gaan trappen.
Ik heb inmiddels genoeg van je gelezen om te weten dat je echt wel weet waar je het over hebt. Ook heb je mij een jaartje terug ofzo een paar adviezen gegeven waar ik wat aan had, met name over voeding. Maar ik geloof ook dat je ons fietsertjes wel eens te veel door het eigenlijk zijn we allemaal verkapte profwielrennerkokertje bekijkt, omdat dat nou eenmaal je beroep is. Ik neem het je niet kwalijk hoor maar jouw eikpunt is mannen...meestal vrij jong, en ambitieus. Niet oudere vrouwtjes die ook eens een heuvel op willen op een fiets met een krom stuurtje. En ja, dat is een wereld van verschil. Je zult vast ook wel een paar iets oudere wielertoeristen onder je vleugels hebben maar je hebt echt de makkelijkste klei om mee te boetseren. En daar ben je overigens niet de enige in, er schijnt in zijn algemeenheid vrij weinig expertise te zijn over en voor de oudere beginnende sportende vrouw voorbij aqua joggen en zumba-lessen.
Als jij mij 10% beter kan maken dan ik nu ben dan zou ik een heleboel dingen wel kunnen die nu voor mij onbereikbaar zijn. Maar ik ga graag de weddenschap met je aan; ik denk namelijk dat je dat helemaal niet kunt.
Waar jij niet zoveel rekening mee lijkt te (kunnen) houden zijn individuele randvoorwaarden waar wij allemaal mee te maken hebben. Jij kunt bijvoorbeeld wel een trainingsschema in elkaar draaien dat ik in theorie zou moeten kunnen uitvoeren, maar waarschijnlijk ben ik dan binnen één maand volkomen opgebrand en nog depressiever dan ik nu al ben. Wij fietsers zijn meer dan alleen maar een stel beenspieren en een bepaalde Vo2 max. Ik wou dat het zo simpel was.
Veni. Vidi. Fietsie.
-
jorisb
- Forum-lid
jorisb
08 apr 2015 10:33
De stelling die werd neergelegd was dat sommige mensen al een hartslag van 135 halen als ze alleen al de fiets uit de schuur pakken; niet dat ze niet willen gaan fietsen als ze niet boven de 135 slagen uit mogen komen.
Ik snap Jans dat ze gewoon lekker wil fietsen, zonder ergens over na hoeft te denken. Maar ik snap Alan ook heel goed dat hij zegt dat "we" vaak te hard, te intensief trainen. Als je niet afziet wordt je nooit beter, dat heb ik zo vaak gehoord, moet altijd harder en zwaarder etc.
Jij hebt met 60 jaar dus een omslagpunt van 190???!!! Hoe heb je dat vastgesteld?
PS: ik word wel gelukkig van de wetenschappelijk benadering

-
Campionissimo
- Forum-lid
Campionissimo
08 apr 2015 10:48
Ik was degene met een omslagpunt van 190.

Ik ben 32 jaar en dit omslagpunt is vastgesteld bij een sportmedische keuring op Sportcentrum Papendal. Gevoelsmatig klopt dit vrij redelijk als ik kijk naar de definitie van omslagpunt (punt waarop je in het rood gaat).
@Alan: Ik begrijp dus dat D1 (75-85% omslagpunt) volgens jou intensieve duur is. Echter, volgens mij zijn er maar weinig mensen die lange duurtrainingen nog minder intensief doen. Dan wordt het wel erg sloom allemaal. D1 is al een training die je urenlang kunt volhouden, zonder lange hersteltijd. Ik zie niet in waarom het nog extensiever zou moeten.
-
Alan Smeets
- Forum-lid
-
Contact
Alan Smeets
08 apr 2015 11:37
Campionissimo schreef:Ik was degene met een omslagpunt van 190.

Ik ben 32 jaar en dit omslagpunt is vastgesteld bij een sportmedische keuring op Sportcentrum Papendal. Gevoelsmatig klopt dit vrij redelijk als ik kijk naar de definitie van omslagpunt (punt waarop je in het rood gaat).
@Alan: Ik begrijp dus dat D1 (75-85% omslagpunt) volgens jou intensieve duur is. Echter, volgens mij zijn er maar weinig mensen die lange duurtrainingen nog minder intensief doen. Dan wordt het wel erg sloom allemaal. D1 is al een training die je urenlang kunt volhouden, zonder lange hersteltijd. Ik zie niet in waarom het nog extensiever zou moeten.
Dat omslagpunt is goed mogelijk.
Jouw omslagpunt is hoog, hierdoor liggen je zones ook hoog. Ik gebruik de zones van A Coggan en deel de Endurance nog eens door midden in Rustige duur en Stevige duur. Sporters zullen altijd boven in de zone trainen. Als jouw zone tot 162 loopt zul je eerder op 158-164 rijden dan op 130-140.
Op die lage intensiteit train je processen die je minder of niet traint op een hogere intensiteit. Ik zie daarom vaak dat als fietsers aan hun basis gaan werken dat ze beter gaan rijden en dat uiteindelijk het omslagpunt ook langzaam zakt. Het vermogen daarentegen stijgt.
-
Alan Smeets
- Forum-lid
-
Contact
Alan Smeets
08 apr 2015 11:47
TumTumTum schreef:Hoi Alan,
Ik geloof dat Jans bedoeld dat sommige mensen al een hartslag van 135 hebben als ze alleen maar hun fiets uit de schuur halen...en dan moeten ze nog gaan trappen.
Ik heb inmiddels genoeg van je gelezen om te weten dat je echt wel weet waar je het over hebt. Ook heb je mij een jaartje terug ofzo een paar adviezen gegeven waar ik wat aan had, met name over voeding. Maar ik geloof ook dat je ons fietsertjes wel eens te veel door het eigenlijk zijn we allemaal verkapte profwielrennerkokertje bekijkt, omdat dat nou eenmaal je beroep is. Ik neem het je niet kwalijk hoor maar jouw eikpunt is mannen...meestal vrij jong, en ambitieus. Niet oudere vrouwtjes die ook eens een heuvel op willen op een fiets met een krom stuurtje. En ja, dat is een wereld van verschil. Je zult vast ook wel een paar iets oudere wielertoeristen onder je vleugels hebben maar je hebt echt de makkelijkste klei om mee te boetseren. En daar ben je overigens niet de enige in, er schijnt in zijn algemeenheid vrij weinig expertise te zijn over en voor de oudere beginnende sportende vrouw voorbij aqua joggen en zumba-lessen.
Als jij mij 10% beter kan maken dan ik nu ben dan zou ik een heleboel dingen wel kunnen die nu voor mij onbereikbaar zijn. Maar ik ga graag de weddenschap met je aan; ik denk namelijk dat je dat helemaal niet kunt.
Waar jij niet zoveel rekening mee lijkt te (kunnen) houden zijn individuele randvoorwaarden waar wij allemaal mee te maken hebben. Jij kunt bijvoorbeeld wel een trainingsschema in elkaar draaien dat ik in theorie zou moeten kunnen uitvoeren, maar waarschijnlijk ben ik dan binnen één maand volkomen opgebrand en nog depressiever dan ik nu al ben. Wij fietsers zijn meer dan alleen maar een stel beenspieren en een bepaalde Vo2 max. Ik wou dat het zo simpel was.
Ik train ook oudere vrouwen die zich op een gezonde manier willen voorbereiden op de Tour de ALS. Hun doel is de Ventoux van meerdere kanten beklimmen, de tijd die ze rijden maakt niet uit.
Ik heb jouw gegevens bekeken en jij bent al zeer goed getraind. Mits we dingen heel heel anders gaan doen kan ik jouw zeker geen 10% beter maken. Jij hebt lekker gesport en altijd alles vanzelf goed gedaan. Dat is niet iets waar je depressief over moet zijn, dat is iets waar je trots op moet zijn!
Met jouw middelen en mogelijkheden heb je een mooie conditie opgebouwd en bijna alles eruit gehaald wat erin zit. Ik zou ook graag Olympisch kampioen zwemmen willen worden, maar met de middelen en mogelijkheden die ik heb zal ik dat nooit bereiken. Het is goed om de lat hoog te leggen maar je moet hem niet te hoog leggen.
Ik pas mijn schema's volledig aan ieder individu aan. Als iemand 6 uur wilt en kan trainen dan maak ik daar een schema voor en als iemand 10+ uren kan en wilt trainen dan maak ik daar een schema voor. Mensen die bij mij trainen merken dat het niet alleen over getallen gaat. Bij sommigen gaat het zelfs over apen, bananen en een kooi om die apen in te stoppen. En nee het gaat niet over echte apen

-
Kilowatt
- Forum-lid
Kilowatt
08 apr 2015 12:29
Dit topic ging over griep. Toen kwam de opmerking dat je met een goede basis een griep wel kunt doorstaan zonder veel aan conditie in te moeten leveren. Vervolgens ging het over "de basis" en dat die bij veel fietsers niet goed is omdat er te vaak te intensief getraind wordt. En fietsen is niet hetzelfde als trainen.
Duidelijk. Lijkt mij ook van toepassing op alle geslachten en leeftijden.
@Alan: Ik begrijp alleen niet wat je bedoeld met 10% beter worden. Wat wordt dan beter?
Omslagpunt? Ga je dan na verloop van tijd met dezelfde hartslag harder fietsen? Kun je 10% langer doorfietsen bij een zelfde intensiteit?
older Budweiser
-
Jans
- Forum-lid HC
Jans
08 apr 2015 14:14
Gelukkig begrijpen velen me wel, maar ik heb toch het gevoel dat Alan het liever niet wil begrijpen. En TumTumTum heeft het ook al prima verwoord. We zijn niet allemaal hetzelfde, hebben niet dezelfde intensie.
Als ik ooit kleinkinderen zou krijgen, vind ik het leuk om te zeggen dat oma de Ventoux op haar 60e voor de eerste keer op fietste, maar wat het gemiddelde is, zal me niets uitmaken. Ik wil het wel graag doen zonder af te stappen, maar als dat niet lukt, nog geen man overboard.
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat Alan vooral mensen probeert te binden.
OT: Met koorts gaan sporten is al lang duidelijk dat het niet slim is, maar als mensen het zo graag willen, het risico neem je dan wel.
-
Alan Smeets
- Forum-lid
-
Contact
Alan Smeets
08 apr 2015 15:27
Beste Jans, ja ik ben op zoek naar mensen die ik mijn schema's aan kan smeren. Ik begeleid al twee mensen die via dit forum bij mij zijn gekomen. Al twee wielrenners die slechts verantwoordelijk zijn voor een fractie van mijn inkomen. Ik geef alleen maar antwoorden op de vragen zodat ik er nog meer sporters bij krijg. Ik investeer veel tijd om de topics op dit forum te lezen en dan zo duidelijk en uitgebreid mogelijk berichtjes terug te sturen. Daarnaast zijn er ook maandelijks enkele forumleden die mij via privé berichtjes contacteren. Die mensen sturen mij inspinspanningstesten en sport medische testen, door hun gratis van uitgebreid advies te voorzien hoop ik nog een paar euro te verdienen. Hieronder staat mijn facebook account. Door de artikeltjes die ik daarop zet hoop ik ook extra klanten te trekken. Dat is toch een slimmere strategie dan veel geld uitgeven aan reclame, je bent alleen uren kwijt aan vrijwilligerswerk.
Dankjewel!
Je hebt me helemaal door!
Ik zou maar eens een sport medische keuring laten doen, dat is mijn advies aan jouw!
-
havana
- Forum-lid HC
havana
08 apr 2015 15:32
Contentmarketing heet dat. Heel slim concept, Allerhande is er heel groot mee geworden

-
Jans
- Forum-lid HC
Jans
08 apr 2015 16:03
@Alan Sorry maar heel erg fijn vind ik je reactie niet. Ik heb je niets gevraagd en ongevraagd krijg ik toch het advies een sportmedische test te doen. Ik sla je advies in de wind. Dan heb ik een paar cijfertjes. Ik kan veel beter naar mijn eigen lichaam luisteren. Ik hoef niet tot het gaatje.
En ik zal echt de eerste en ook de laatste niet zijn die je door heeft.