viaducten-krachttraining
Ik heb gisteren voor de eerste keer krachttraining op een viaduct gedaan.
viaduct = 200m lang stijgingspercentage 4%. mijn bedoeling was 3 series van 3 spurtjes te doen. 53x15 53x14 53x13
Zodra ik halfweg het viaduct was steeg mijn hartslag naar het maximum (192). halfweg de sessie starte ik zelfs met een hartslag van 192. Dus ik vrees dat deze krachttraining niks uitgehaald heeft.
wat doe ik fout? zet ik veel te fel aan? is mijn conditie niet goed genoeg?
Groeten
viaduct = 200m lang stijgingspercentage 4%. mijn bedoeling was 3 series van 3 spurtjes te doen. 53x15 53x14 53x13
Zodra ik halfweg het viaduct was steeg mijn hartslag naar het maximum (192). halfweg de sessie starte ik zelfs met een hartslag van 192. Dus ik vrees dat deze krachttraining niks uitgehaald heeft.
wat doe ik fout? zet ik veel te fel aan? is mijn conditie niet goed genoeg?
Groeten
-
eelcoz
[quote="batez"]Ik heb gisteren voor de eerste keer krachttraining op een viaduct gedaan.
viaduct = 200m lang stijgingspercentage 4%. mijn bedoeling was 3 series van 3 spurtjes te doen. 53x15 53x14 53x13
Zodra ik halfweg het viaduct was steeg mijn hartslag naar het maximum (192). halfweg de sessie starte ik zelfs met een hartslag van 192. Dus ik vrees dat deze krachttraining niks uitgehaald heeft.
wat doe ik fout? zet ik veel te fel aan? is mijn conditie niet goed genoeg?
Groeten[/quote]
Eerlijk gezegd denk ik dat of je hartslagmeter niet de goede waarde aangeeft, of dat je maximum hartslag veel hoger is dan 192. Ik kan me niet voorstellen dat je halverwege het viaduct al je maximum hartslag bereikt.
Ter illustratie: Bij mij stijgt bij 'viaductentraining' mijn hartslag maximaal naar m'n omslagpunt (190), daarboven kom ik nooit. En daarnaast moet je dan nog bedenken dat je niet zomaar van je omslagpunt op je maximum hartslag zit. Daar moet je goed je best voor doen.
Ik rij meestal op m'n grootste verzet (52/12) naar boven en probeer dan m'n rpm niet onder de 60 te laten zakken (en blijf altijd in het zadel).
viaduct = 200m lang stijgingspercentage 4%. mijn bedoeling was 3 series van 3 spurtjes te doen. 53x15 53x14 53x13
Zodra ik halfweg het viaduct was steeg mijn hartslag naar het maximum (192). halfweg de sessie starte ik zelfs met een hartslag van 192. Dus ik vrees dat deze krachttraining niks uitgehaald heeft.
wat doe ik fout? zet ik veel te fel aan? is mijn conditie niet goed genoeg?
Groeten[/quote]
Eerlijk gezegd denk ik dat of je hartslagmeter niet de goede waarde aangeeft, of dat je maximum hartslag veel hoger is dan 192. Ik kan me niet voorstellen dat je halverwege het viaduct al je maximum hartslag bereikt.
Ter illustratie: Bij mij stijgt bij 'viaductentraining' mijn hartslag maximaal naar m'n omslagpunt (190), daarboven kom ik nooit. En daarnaast moet je dan nog bedenken dat je niet zomaar van je omslagpunt op je maximum hartslag zit. Daar moet je goed je best voor doen.
Ik rij meestal op m'n grootste verzet (52/12) naar boven en probeer dan m'n rpm niet onder de 60 te laten zakken (en blijf altijd in het zadel).
Krachttraining behoor je vooral te voelen in de benen, in mindere mate in de longen of je hart.
Als je hartslag zo snel stijgt, ga dan iets rustiger rijden en probeer het zittend uit te voeren. Doe een paar extra series en dan ga je vanzelf je benen wel voelen.
Als je hartslag zo snel stijgt, ga dan iets rustiger rijden en probeer het zittend uit te voeren. Doe een paar extra series en dan ga je vanzelf je benen wel voelen.
Alles is relatief 
De rust tussen de herhalingen is afhankelijk van welk type systeem je wilt trainen.
Ga je voor snelle spiervezels, dan moet je inderdaad 3 minuten rust tussen de herhalingen plaatsen. Ga je voor het sterker maken van trage spiervezels, dan kun je de rust wat korter houden (je put de snelle spiervezels uit, waardoor vervolgens de trage het moeten overnemen).
Ga je voor snelle spiervezels, dan moet je inderdaad 3 minuten rust tussen de herhalingen plaatsen. Ga je voor het sterker maken van trage spiervezels, dan kun je de rust wat korter houden (je put de snelle spiervezels uit, waardoor vervolgens de trage het moeten overnemen).
Alles is relatief 
[quote="Arepol"]De rust tussen de herhalingen is afhankelijk van welk type systeem je wilt trainen.
Ga je voor snelle spiervezels, dan moet je inderdaad 3 minuten rust tussen de herhalingen plaatsen. Ga je voor het sterker maken van trage spiervezels, dan kun je de rust wat korter houden (je put de snelle spiervezels uit, waardoor vervolgens de trage het moeten overnemen).
[/quote]
Het is vooral de bedoeling om sterker te worden, zodat ik in de zomer veel beter kan klimmen.
Ga je voor snelle spiervezels, dan moet je inderdaad 3 minuten rust tussen de herhalingen plaatsen. Ga je voor het sterker maken van trage spiervezels, dan kun je de rust wat korter houden (je put de snelle spiervezels uit, waardoor vervolgens de trage het moeten overnemen).
[/quote]
Het is vooral de bedoeling om sterker te worden, zodat ik in de zomer veel beter kan klimmen.
Dan moet je je rust wat korter houden.
Bijvoorbeeld het volgende:
4 series van 5x het viaduct op, zittend in het zadel met zwaar verzet. Bovenaan direct omkeren, naar beneden en gelijk weer omhoog. Zorg dat je niet te hard begint, het wordt (als het goed is) vanzelf zwaar. Tussen elke serie even een blokje (minimaal 10 minuten) rustig peddelen.
Uiteraard vooraf een warming-up (~20 minuutjes warmdraaien) en achteraf een cooling-down (minimaal 15 minuten). Dit mag op hoog ritme (100-110 rpm), bij lage hartslag.
Bijvoorbeeld het volgende:
4 series van 5x het viaduct op, zittend in het zadel met zwaar verzet. Bovenaan direct omkeren, naar beneden en gelijk weer omhoog. Zorg dat je niet te hard begint, het wordt (als het goed is) vanzelf zwaar. Tussen elke serie even een blokje (minimaal 10 minuten) rustig peddelen.
Uiteraard vooraf een warming-up (~20 minuutjes warmdraaien) en achteraf een cooling-down (minimaal 15 minuten). Dit mag op hoog ritme (100-110 rpm), bij lage hartslag.
Alles is relatief 
[quote="batez"]Het is vooral de bedoeling om sterker te worden, zodat ik in de zomer veel beter kan klimmen.
[/quote]
nu wek je mijn interesse ook :rolleye:
met mijn snelle, dikke beentje is klimmen (en eigenlijk ook tijdrijden) niet echt mijn ding. Ik wilde daar dit jaar speciaal op trainen.
Nu vraag ik me af wat het beste is ?
OF de krachttraining die hierboven beschreven is. (1 minuut tegen een brug op)
OF een langere inspanning. Laat ons zeggen regelmatig een klim van 3 km of een tempo training met groot verzet van 10 km.
De 2° optie komt meer in de buurt van de realiteit (beklimming / ontsnapping). De 1° is de optie die meestal beschreven wordt om meer kracht te krijgen (maar is dat dan hetzelfde als beter klimmen ?).
---
edit :
[quote="arepol"]Dat kan, maar ik zou de inspanning (dus tijd om boven te komen) niet langer maken dan 1 minuut. [/quote]
was is daar de reden van ? Als je de trage vezels wilt sterker maken, dan lijkt me een lange beklimming juist beter. Of mis ik iets ?
[/quote]
nu wek je mijn interesse ook :rolleye:
met mijn snelle, dikke beentje is klimmen (en eigenlijk ook tijdrijden) niet echt mijn ding. Ik wilde daar dit jaar speciaal op trainen.
Nu vraag ik me af wat het beste is ?
OF de krachttraining die hierboven beschreven is. (1 minuut tegen een brug op)
OF een langere inspanning. Laat ons zeggen regelmatig een klim van 3 km of een tempo training met groot verzet van 10 km.
De 2° optie komt meer in de buurt van de realiteit (beklimming / ontsnapping). De 1° is de optie die meestal beschreven wordt om meer kracht te krijgen (maar is dat dan hetzelfde als beter klimmen ?).
---
edit :
[quote="arepol"]Dat kan, maar ik zou de inspanning (dus tijd om boven te komen) niet langer maken dan 1 minuut. [/quote]
was is daar de reden van ? Als je de trage vezels wilt sterker maken, dan lijkt me een lange beklimming juist beter. Of mis ik iets ?
http://www.wielertoerist.be/perrush3/" onclick="window.open(this.href);return false;
[quote="perrush"][quote="arepol"]Dat kan, maar ik zou de inspanning (dus tijd om boven te komen) niet langer maken dan 1 minuut. [/quote]
was is daar de reden van ? Als je de trage vezels wilt sterker maken, dan lijkt me een lange beklimming juist beter. Of mis ik iets ?[/quote]
De reden: je sloopt je knieën
was is daar de reden van ? Als je de trage vezels wilt sterker maken, dan lijkt me een lange beklimming juist beter. Of mis ik iets ?[/quote]
De reden: je sloopt je knieën
Alles is relatief 