Ik gebruik voor de stalling van mijn racefiets al een aantal jaar een standaard van powerplustools (zie foto).
Onlangs heb ik een probleempje met mijn fiets gehad, namelijk een gebroken achteras en kapotte lagers. Euvel is inmiddels gefixt. De fietsenmaker gaf echter wel aan dat een gebroken achteras niet veel voorkomt. Ik vraag mij nu af of het vele staan in/op de standaard het probleem wellicht (mede) heeft veroorzaakt.
Als ik de fiets in/op de standaard heb lijkt er vrij veel druk op het wiel en dus ook de as te staan. Ook staat het achterwiel er niet altijd recht in waardoor de druk misschien niet evenredig wordt verdeeld. Wat denken jullie, zou dit een oorzaak kunnen zijn?
Ik vind het een handig ding want ruimtebesparend, geen gaten boren etc. maar dit moet uiteraard niet ten koste van de fiets gaan
Powerplustools racefietsstandaard
Lijkt me geen enkel probleem.
Ik heb al mijn fietsen al jaren verticaal staan. Enige nadeel bij schijfremmen is dat de remmen soms niks doen. Dat betekent dat je moet ontluchten
Ik heb al mijn fietsen al jaren verticaal staan. Enige nadeel bij schijfremmen is dat de remmen soms niks doen. Dat betekent dat je moet ontluchten
Nee lijkt mij onmogelijk. Je fietsenmaker zegt het goed; een gebroken achteras komt niet vaak voor, dus ik zou het onder pech scharen Tenzij je tijdens je ritjes wel is een stoeprandje op/af dendert?
- borgmonster
- Forum-lid
- Berichten: 808
- Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29
Wat bedoel je met achteras? De as die je met de snelspanner bedient? Misschien staat die dan te strak.
Of is het de as waar de kogellagers op zitten? Die breuk zal niet door deze standaard komen. Die vertikale positie is geen grotere belasting dan elke andere positie dus ook horizontaal als jij erop zit en door een kuil dendert.
Lijkt mij ook gewoon pech.
Of is het de as waar de kogellagers op zitten? Die breuk zal niet door deze standaard komen. Die vertikale positie is geen grotere belasting dan elke andere positie dus ook horizontaal als jij erop zit en door een kuil dendert.
Lijkt mij ook gewoon pech.
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5387
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
als de lagers vastlopen of binden kan het zijn dat er torsie op de achteras optreedt. Over tijd breekt hij dan. Ik heb wel eens een naaf gehad die precies op de overgang van de body en het vrijloop gebroken was. Binnenste bodylager zat volledig vast. Gek genoeg werkte dit wiel nog steeds!borgmonster schreef: ↑16 sep 2021 09:41 Wat bedoel je met achteras? De as die je met de snelspanner bedient? Misschien staat die dan te strak.
Of is het de as waar de kogellagers op zitten? Die breuk zal niet door deze standaard komen. Die vertikale positie is geen grotere belasting dan elke andere positie dus ook horizontaal als jij erop zit en door een kuil dendert.
Lijkt mij ook gewoon pech.
Van rechtop staan in het standaard kan er onmogelijk iets gebeuren.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!