Het nadeel is dat het kettingblad ws een stuk te veel naar buiten staat. Dit omdat het een 2x crank is en het blad dus op de plaats van het buitenblad zit
Verder vind ik het persoonlijk wat strakker om een direct mount te monteren.
Het voordeel bij de versie met een spider is dat het vaak mogelijk is het blad te wisselen zonder de crank er af te halen.
Edit: het laatste punt gaat niet op bij deze crank omdat er blijkbaar een bout achter de crank zit waardoor je de spider alsnog moet verwijderen voor het wisselen van het blad.
Force 22 crank stel converteren naar force 1x11
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5230
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Je huidige crank is een force22?
Hierop kan je op 2manieren kettingbladen passen, dit door de 3bolt interface.
Red 22 heeft de 8 bolt interface.
1) crank+spider(plastic 110 of 130bcd of powermeter als p2m)+ketting bladen.
De kettingbladen zijn dan 2x of 1x op de buitenste positie. Bladboutjes voor 1x zijn denk ik wel anders/korter.
De force 1x bladen hebben de correctie voor de chainline. Gezien de spider universeel is voor 2x en 1x. Ook zitten de bladboutjes er al bij.
Third party zal er ook wel verkrijgbaar zijn maar hoe je dan op de juiste chainline komt is afhankelijk.
2)je laat de spider achterwege en koopt een directmount kettingblad voor 3bolt.
Nu is het wel even zoeken, hoewel 3bolt een standaard is (sram,praxis,TA) weet ik niet of het gelijk is aan mtb sets.
Veilig zal dus zijn als je een kettingblad koopt met aanduiding force1
Zoals "wolftooth derect mount for sram cyclocross/road" TA stronglight of praxis zullen ook wel bladen aanbieden.
Veel plezier
Hierop kan je op 2manieren kettingbladen passen, dit door de 3bolt interface.
Red 22 heeft de 8 bolt interface.
1) crank+spider(plastic 110 of 130bcd of powermeter als p2m)+ketting bladen.
De kettingbladen zijn dan 2x of 1x op de buitenste positie. Bladboutjes voor 1x zijn denk ik wel anders/korter.
De force 1x bladen hebben de correctie voor de chainline. Gezien de spider universeel is voor 2x en 1x. Ook zitten de bladboutjes er al bij.
Third party zal er ook wel verkrijgbaar zijn maar hoe je dan op de juiste chainline komt is afhankelijk.
2)je laat de spider achterwege en koopt een directmount kettingblad voor 3bolt.
Nu is het wel even zoeken, hoewel 3bolt een standaard is (sram,praxis,TA) weet ik niet of het gelijk is aan mtb sets.
Veilig zal dus zijn als je een kettingblad koopt met aanduiding force1
Zoals "wolftooth derect mount for sram cyclocross/road" TA stronglight of praxis zullen ook wel bladen aanbieden.
Veel plezier
Dag allen,
Ik heb niet stil gezeten. Ik heb een Alugear Chainring direct mount 1-speed narrow-wide ROUND for SRAM 3 bolts Road/Gravel "ELM" - 40T gekocht.
Het past goed op de force crank. Ik heb een specialized diverge base carbon 2021 fiets. Daar zat een 'loodzware' apex 1x11 crank op. Deze heb ik nu dus verwisseld met de force. Het past prima, ziet er mooi uit en is 300 gram lichter. Alleen het probleem is het volgende:
De crank loopt niet soepel in het gxp bottombracket. Als ik het al een beetje strak maar echt niet heel strak aandraai dan loopt de crank helemaal vast en draait hij helemaal niet meer. Kan het zijn dat ik een spacer aan de drive side nodig heb? Bij de apex crank zit geen spacer trouwens. Kan iemand mij hierin adviseren? Welke maat bv?
Alvast bedankt!
Ik heb niet stil gezeten. Ik heb een Alugear Chainring direct mount 1-speed narrow-wide ROUND for SRAM 3 bolts Road/Gravel "ELM" - 40T gekocht.
Het past goed op de force crank. Ik heb een specialized diverge base carbon 2021 fiets. Daar zat een 'loodzware' apex 1x11 crank op. Deze heb ik nu dus verwisseld met de force. Het past prima, ziet er mooi uit en is 300 gram lichter. Alleen het probleem is het volgende:
De crank loopt niet soepel in het gxp bottombracket. Als ik het al een beetje strak maar echt niet heel strak aandraai dan loopt de crank helemaal vast en draait hij helemaal niet meer. Kan het zijn dat ik een spacer aan de drive side nodig heb? Bij de apex crank zit geen spacer trouwens. Kan iemand mij hierin adviseren? Welke maat bv?
Alvast bedankt!
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6334
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Ja, daarmee moet je een beetje experimenteren.
Ik had hetzelfde met mijn Sram Red crank en door het gebruik van een extra spacer loopt alles nu soepel.
Je kan aan de driveside bv zo'n Shimano lagerafdichtringetje gebruiken, is ook 24mm net als de as.
Gewoon proberen en kijken of ie dan wel soepel loopt.
Ik had hetzelfde met mijn Sram Red crank en door het gebruik van een extra spacer loopt alles nu soepel.
Je kan aan de driveside bv zo'n Shimano lagerafdichtringetje gebruiken, is ook 24mm net als de as.
Gewoon proberen en kijken of ie dan wel soepel loopt.
Ik heb verschillende spacer combinaties geprobeerd. Van 0,5mm tot 4mm met en zonder wave washer. Als ik de crank
strakker dan 2nm aandraai zit de crank zo vast dat hij niet meer rond draait. Ik snap niet waarom dit gebeurd. Heeft iemand een idee wat ik verkeerd doe of over het hoofd zie?
strakker dan 2nm aandraai zit de crank zo vast dat hij niet meer rond draait. Ik snap niet waarom dit gebeurd. Heeft iemand een idee wat ik verkeerd doe of over het hoofd zie?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5230
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Als je crank stroef loopt zonder spacers dan gaat het met spacers alleen maar stroever lijkt mij?
Heb je ook andere lagers gemonteerd?
Is de as van de nieuwe crank exact dezelfde lengte als de oude?
Heb je ook andere lagers gemonteerd?
Is de as van de nieuwe crank exact dezelfde lengte als de oude?