In de winkel krijgt fietsenmaker Jasper Schouten vaak de vraag: kan ik zelf de remblokken van mijn fiets met schijfremmen vervangen? Het antwoord geeft hij zelf hieronder.

Mijn tegenvraag is altijd of hij of zij zelf banden kan vervangen. Is het antwoord ‘Ja’, dan kun je ook prima nieuwe remblokjes monteren. Krijg ik als antwoord: ‘Nee, dat doe ik niet want ik vind het lastig om mijn wiel eruit te halen’, dan is deze klus niet geschikt voor jou.

Soorten remblokken

Er zijn grofweg twee soorten remblokken, resin organic en metal sintered. Welke het best zijn blijft altijd een discussie, maar in Nederland worden veruit het meest resin remblokken verkocht. Dit komt vooral omdat wij geen lange afdalingen hebben. Resin blokjes hebben namelijk de volgende voordelen:

  • Ze maken minder geluid tijdens het remmen.
  • Ze zijn beter te doseren.
  • En ze zijn goedkoper.

    Metal remblokjes hebben vooral voordelen bij slecht weer of in de bergen.
  • Ze slijten minder snel bij slecht weer.
  • Ze kunnen beter tegen de hitte die vrijkomt tijdens langdurig remmen.

    Metalen remblokken grijpen ook harder aan, tijdens een droge afdaling is dit heerlijk, maar in een rulle gravel afdaling weer een stuk minder. Let op met je keuze; er bestaan schijven met de waarschuwing ‘resin only’. Het is belangrijk dit advies niet in de wind te slaan en je daaraan te houden.

Ook remschijven vervangen?

Remschijven gaan meestal superlang mee en moeten vervangen worden wanneer ze dunner zijn dan 1,5 millimeter. Nieuw zijn de meeste schijven 1,8 millimeter dik. Of ze 0,3 millimeter versleten zijn, is erg lastig te beoordelen zonder hulpmiddelen, ook je rolmaat gaat je hier niet bij helpen. Je kunt dit eenvoudig opmeten met een digitale schuifmaat. Als je de hardere metal remblokken hebt gemonteerd, slijten je remschijven sneller.

Namaak of third party remblokken zijn vaak heel goed, zeker als je ze van de bekende merken gebruikt, maar wees wel voorzichtig met wat je koopt. Ik heb weleens remblokken in de winkel gehad van onze Chinese vrienden van Alibaba waarbij de voering alleen op het metaal was gelijmd en dit kwam bij het inremmen al los doordat de lijm smolt door de hitte.

Belangrijke tips

1. De belangrijkste tip is om je remblokken op tijd te vervangen. Ik heb geregeld mensen in winkel die pas komen als het eigenlijk al te laat is: vaak met een aanlopende rem omdat het remblokje dan zo ver op is dat de zuiger niet meer goed terugkomt.

2. Vervang (of laat vervangen) minimaal elke twee jaar de remvloeistof. Fiets je heel veel (meer dan 15.000 kilometer per jaar), dan misschien zelfs vaker. Remolie trekt vocht aan, hierdoor kan er ondanks dat het een gesloten systeem is toch water bij komen en dan voelt je rem heel zompig aan.

3. Als je de remblokken gaat vervangen, haal dan eerst de remblokken eruit en maak dan de remklauw goed schoon voor je de zuigers terug in de rem duwt. Dit voorkomt dat je veel vuil en afgesleten remvoering terug in de remklauw duwt.

4. Voorkom sticky pistons. Als je je fiets al langere tijd gebruikt, zul je de remblokken eerder hebben vervangen. Dan kan het voorkomen dat de remzuigers (pistons) niet meer zo goed terugkomen als toen ze nieuw waren. Resultaat: aanlopende remmen. Dit kun je voorkomen door af en toe de remzuigers schoon te poetsen met dezelfde remolie die in het systeem zit. Zelf gebruik ik hiervoor vaak wattenstaafjes. Dan kun je echt poetsen. Daarna wel heel goed schoonmaken met alcohol of remreiniger, want er mag absoluut geen olie op je remblokken en schijven achterblijven.