Voor medefietsers is niets zo vervelend als piepende schijfremmen. Het is handig om overig verkeer mee te waarschuwen als je zelf niet over een bel beschikt, maar verder zijn piepende schijven vooral irritant. Roel Peerenboom van Peerenboom Fietsen geeft zes tips om het te verhelpen.
1. Monteer stijvere remschijven van hoge kwaliteit. Kies in ieder geval níet schijven waarop resin (pads) only staat – dat zijn zachtere schijven voor remblokken van zachter materiaal (de resin pads).
2. Monteer zachtere remblokken. Zeker in de winter gebruiken veel mensen metalen in plaats van resin blokken, want die gaan langer mee. De kans op piepen is daarbij echter vaak groter.
3. Zorg ervoor dat alle remonderdelen goed gemonteerd zijn en recht staan ten opzichte van elkaar. En, iets heel simpels dat nog weleens vergeten wordt: controleer of alles goed vastzit. Als de boutjes waarmee de remschijf of remklauwen vastzitten niet goed zijn vastgezet, komt alles sowieso sneller in beweging en gaat het eerder piepen.
4. Zorg ervoor dat de remmen goed zijn ingeremd, zodat het oppervlak van het remblok zich vormt naar het oppervlak van de remschijf (waardoor de trilling minimaal blijft). Dit kun je doen door tijdens het fietsen twee minuten lang slepend te remmen op een snelheid van ongeveer 25 kilometer per uur.
5. Zorg dat het remsysteem niet te vet wordt en ontvet het geregeld (demonteer het bij voorkeur). Maak daarbij ook alle gaatjes en hoekjes van de schijven goed schoon, anders vloeit eventuele vettigheid daaruit weer op de schijf als deze warm wordt van het remmen. Gebruik geen schoonmaakmiddelen met wax erin, geen goedkope ontvetters die residuen achterlaten. Eventueel kun je de schijven na het schoonmaken nog lichtjes opschuren.
6. Heb je vette remschijven en blokken – ze zijn uiteraard altijd allebei niet vet of allebei wel – dan kun je de remblokken het best vervangen. Remblokken zijn licht poreus, waardoor vet en olie in het materiaal dringen en je ze niet goed kunt ontvetten.