Als je gaat shoppen voor nieuwe wielen sta je ook voor de keuze wat voor soort banden je wil: draadbanden, tubes of tubeless. We zetten deze drie soorten banden voor je racefiets op een rijtje, inclusief de voor- en nadelen.

Draadband

Denk je aan een fietsband, dan denk je waarschijnlijk aan een zogenaamde draadband (Engels: clincher). Dat is een klassieke buitenband, die je alleen kunt gebruiken in combinatie met een binnenband. De naam draadband komt van de stalen draden die aan beide kanten van de band zitten en die zich vast grijpen in de zijkant van de opstaande randen van de velg. Een variatie op de draadband is de vouwband. Hierbij zijn de staaldraden vervangen door kevlar. Minstens zo sterk, maar veel soepeler, waardoor je de buitenband kunt opvouwen. Daarnaast zijn vouwbanden iets lichter omdat kevlar lichter is dan staal.

Voordelen:

  • Veel keuze uit banden en wielen
  • Lekke band relatief eenvoudig te plakken onderweg

Nadelen:

  • Zwaardere bandencombinatie en velgen
  • Hogere rolweerstand
De draadband dankt zijn naam aan de twee draden onderaan de wang van de band.

Tubes

Een tube is een combinatie van binnen- en buitenband. Je kunt het zien als een hele stevige binnenband waarop het rubberen profiel van een buitenband geplakt zit. Voor tubes heb je speciale velgen. Deze hebben geen opstaande randen waarachter de band zich vasthaakt, in plaats daarvan moet je de tube met speciale lijm op de velg vastlijmen.

Vroeger reden alle profrenners op tubes. De voornaamste reden was dat ze minder rolweerstand hadden dan draadbanden. Je kon ze ook lekker hard oppompen (toen dacht men nog dat dit minder rolweerstand opleverde) en dat je bij een lekke band een stukje kon doorrijden zonder dat de band eraf liep in de bocht. Door het ontbreken van de opstaande randen waren de velgen ook lichter. Het verwisselen van een tube bij lekrijden is veel ingewikkelder dan een binnenbandje vervangen, maar voor de profs is dat natuurlijk geen probleem: die krijgen gewoon een nieuw wiel aangereikt door de volgwagen. Tegenwoordig zijn draad- en vouwbanden (en dan met name de tubeless varianten) zo goed dat ook de profs tegenwoordig steeds minder op tubes rijden. Alleen in het baanwielrennen blijven ze onverminderd populair: daar rijden ze met een bandendruk van wel 12 bar!

Voordelen:

  • Lichtere combinatie band+wiel dan bij draadbanden op clinchers
  • Lagere rolweerstand
  • Maximale bandendruk niet gelimiteerd door velgen

Nadelen:

  • Tubes monteren is lastiger dan draadbanden
  • Niet of erg lastig te plakken bij lekrijden onderweg
Een tube is een buisvormige band die je vastlijmt op de velg. De velg heeft daarom ook geen opstaande randen.

Tubeless: het beste van twee werelden

Een tubeless band ziet er uit als een draadband, maar kun je in combinatie met een speciale tubeless ready-velg zonder binnenband gebruiken. Door de combinatie van velg (al dan niet met speciaal velglint), band en een speciale afdichtvloeistof (sealant) ontstaat er een luchtdichte combinatie die de binnenband overbodig maakt. En dat niet alleen, diezelfde vloeistof zorgt ervoor dat kleine gaatjes in je buitenband vanzelf weer dichten. Je rijdt dus ook veel minder snel lek. Voor iets grotere gaten zijn er speciale pluggen die je mee kunt nemen in je zadeltas of jersey en waarmee je snel je band kunt repareren.

Andere voordelen zijn het lagere gewicht ten opzichte van draadbanden en de mogelijkheid om met een lagere bandendruk te rijden. Zeker in combinatie met wat bredere banden van bijvoorbeeld 28mm maakt dat je racefiets een stuk comfortabeler. Door de lagere bandendruk hebben je banden ook een groter contactoppervlak met de weg en heb je meer grip. Niet voor niks zijn tubeless-banden al de standaard in de MTB-wereld en winnen ze steeds meer terrein op de weg.

Benieuwd geworden? We hebben een handige stap-voor-stap-handleiding gemaakt om tubeless banden te monteren. Dat is even gepriegel, zeker de eerste keer, maar je zult er geen spijt van krijgen. Let wel op dat je altijd velgen en banden gebruikt die geschikt zijn voor tubeless!

Voordelen:

  • Lichter dan combinatie van binnen- en buitenband
  • Lagere rolweerstand
  • Mogelijk om met lagere bandendruk te rijden
  • Sealant dicht kleine lekken zonder te plakken

Nadelen:

  • Speciale banden en velgen nodig
  • Banden monteren lastiger dan bij draadbanden
  • Bij grotere gaten werkt de sealant niet meer en heb je plugs nodig om thuis te komen (en is je band veelal niet meer bruikbaar)
Een tubeless ready-band is een draadband die luchtdicht is, zodat je hem in combinatie met een geschikte velg en sealent kunt gebruiken zonder binnenband.