8 april 2021 | fietsredactie

Getest: BMC Roadmachine 01 Two, stijlvol mét prijskaartje

De BMC is in deze test de meest doorsnee racefiets qua geometrie en looks. De Roadmachine 01 Two is afgemonteerd met een integrated cockpit system, waardoor het geheel er clean en racewaardig uit ziet. Ook in dit nieuwe model herken je de typische hoekige lijnen van BMC. Persoonlijk houd ik van die eigen identiteit: het straalt Zwitserse precisie uit. Eens kijken of deze machine net zo strak loopt als een TAG Heuer-horloge.

Door Thijs van Amerongen

Je zou door de vormgeving van de Roadmachine 01 weleens op het verkeerde been gezet kunnen worden. Hij oogt hard en dus snel, maar vanaf de eerste meters voelt hij juist aan als een heel relaxte fiets waar je met een ontspannen gevoel oprijdt. Dit zien we ook terug in de testwaardes. Je kunt hier gerust lange ritten op maken zonder dat je bij thuiskomst met een heftruck van je fiets getakeld hoeft te worden. Een opvallend element in de demping is de stuur-stuurpencombinatie. Die is behoorlijk slap, en als je naar comfort zoekt, dan is dat niets minder dan een compliment.

Dat de Roadmachine 01 een vrij hoge balhoofdbuis heeft, merk je bij bepaalde bochten. Hij stuurt dan wat hoekig in. Het is moeilijk om er een vinger op te leggen. Niet iedere maat Roadmachine 01 zal er wellicht last van hebben, maar mij overkwam het een paar keer. Over de hele linie bekeken is de BMC echter een fijne fiets met goede rijeigenschappen. We stuurden hem dan ook met enige spijt terug naar Zwitserland. Verwacht overigens wel een TAG Heuer-prijsstelling, want dat is de categorie waarin BMC zich positioneert.

BMC Roadmachine 01 Two

BMC Roadmachine 01 Two BMC Roadmachine 01 Two
Mavic Cosmic-wielset. 

BMC Roadmachine 01 Two
Mogelijkheid tot de montage van een tasje. 

BMC Roadmachine 01 Two

BMC Roadmachine 01 Two

Gerelateerd

3 reacties op “Getest: BMC Roadmachine 01 Two, stijlvol mét prijskaartje

  • De BMC met waarden van 80/36 en een prijskaartje van 9.70o,. wordt gewaardeert met een 8 als meetwaarde. Onder de BMC de test van een Specialized Allez met waarden zelfs iets minder slecht, 81/43 en een prijs van
    1200,.euro krijgt een 6 voor meetwaarde. Ik weet dus welke fiets ik moet kopen.
    Hoe is het mogelijk dat de BMC een 8 krijgt voor deze slechte meetwaarden,
    en dat voor die absurde prijs, en hoe komen die zgn experts tot deze conclusie.
    of snapt het de gemiddelde wielrenner dit niet.

  • Bij een bracket- en torsiestijfheid van resp. 80 en 36 met een prijskaartje van bijna €10.000 een prijs/kwaliteit van 7.0 geven, is toch volslagen ridicuul?

Geef een reactie

Inloggen