Vorig jaar werd de Keo Blade met keramische lagers gepresenteerd. Inmiddels zijn we anderhalf jaar verder en geeft LOOK de pedalen een nieuw uiterlijk, want: de Tour de France komt er natuurlijk aan.

Het Franse bedrijf heeft een rijke historie met de Tour. Bernard Hinault eindigde in 1984 als tweede achter Laurent Fignon op ‘clipless’ pedalen en twee jaar later won Greg LeMond op de LOOK KG 86 carbon fiets. Inmiddels is Look officieel partner van de Tour de France en rijden er maar liefst zeven ploegen met LOOK-pedalen: AG2R, Astana, Lotto-Soudal, Movistar, UAE Emirates, Cofidis en B&B Hotels.

Wist je dat er zo’n 400.000 tot 500.000 pedaalslagen nodig zijn om de Tour te voltooien? Hoe groter het contactoppervlak van het pedaal, hoe efficiënter de energie wordt overgedragen – behalve als het té groot is. Bij het ontwerpen van de Keo Blade heeft LOOK gekeken naar een perfecte contact-gewichtsverhouding. Meer over de pedalen lees je hier, want in maart 2019 hebben we er ook al aandacht aan geschonken. Het komt er in het kort op neer dat de weerstand met 18 procent afneemt en dat het gewicht zo’n 20 gram lichter is, goed voor een totaalgewicht van slechts 110 gram.

Logo
Maar goed, wat is er dan anders? Weinig, behalve dat het logo nu deel uitmaakt van de pedalen en dat er een grijze tint is toegevoegd. Klein bier, maar voor de verzamelaars is het een grappig detail. Vanaf €189,95 haal je de Keo Blade met keramische lagers in huis.

LOOK Keo Blade