De Trek Supercaliber 9.8 is een bijzondere fiets. Wij hebben hem uiteraard uitgeprobeerd. Onze bevindingen lees je hieronder.

De vorkhoek van een hardtail, de reach van een fully. Eén draaipunt maar geen link. Geen 100 maar 60 millimeter achtervering en een framevorm die oogt als een traditioneel frame. De Supercaliber is een bijzondere fiets. Met ruim 10 kilo niet veel lichter dan een ‘echte’ fully van dit niveau is de Supercaliber geknipt voor Jolanda Neff en haar olympische ambities. Een snelle, wendbare fiets waarbij de vering je helpt om grip te houden. Ook haalt die 60 millimeter er bergaf net even ‘de scherpe randjes’ af. Terwijl je bergop nauwelijks de neiging hebt om de demper te blokkeren.

Geen toerfiets
Met een OCLV Carbon frame, Carbon Bontrager Kovee-wielen en prettige eigen banden en zadel is deze Supercaliber van hoog niveau. Geen toerfiets. De zitpositie is sportief en het rijgevoel agressief. Waar de BH met de nodige joie de vivre van links naar rechts danst, schiet deze Supercaliber zo strak als een snaar van bocht naar bocht. De beetje eigenaardige geometrie is nodig om de demper in een ‘hardtail’ frame kwijt te kunnen, maar voelt kloppend. Trek mixt een SRAM GX-schakelgroep met Shimano XT-remmen. En vooral die schakelcomponenten mogen voor deze prijs best van een niveau hoger zijn. Ook ontbreekt een dropper post. Trek monteert een 31,6 millimeter zadelpen, zodat er keuze genoeg is wanneer je een upgrade wilt doen.

De Bontrager XR2 Team Issue-banden zijn zwaar ondergewaardeerd, want ze functioneren perfect in de stoffige Hollandse omstandigheden. Ze houden grip waar nodig, ondanks de lage noppen. Die overdosis aan grip is te danken aan de ‘poldervering’. De 6 centimeter veerweg is te weinig om echt hard lastige afdalingen te rijden. Je voelt dat je met de kleine luchtkamer snel door zijn reserves heen schiet, waarna een gebrek aan links ervoor zorgt dat je nog een dreun mee krijgt tijdens het uitveren. Hoge drops en flinke impact dienen daarom goed getimed te worden.

Trek Supercaliber 9.8

Waar de 6 centimeter kleine IsoStrut-demper en bijbehorende achtervork in uitblinkt is het creëren van eindeloze druk op het achterwiel. De achterband wordt moeiteloos in elke kuil gedrukt en bij snelle bochten lijkt het alsof de achterdemper probeer zich uit te duwen om grip te creëren. Heerlijk op alle Nederlandse flow-routes. Routes die ontstaan uit jawel, polderen. Veilig genoeg voor beginners, leuk genoeg voor de gevorderde fietser.

“Eerder een uitgebalanceerde hardtail dan een volwaardig geveerde fiets.”

Net als de BH heeft ook deze Supercaliber een Fox met Grip-demper. Ook hier monteren we een extra volume-spacer om de fiets in balans te krijgen. Zodoende hoeven we de lockout amper te gebruiken en kan de blik op oneindig richting het topje van de klim. De afstelling van zowel de vork als de demper luistert behoorlijk nauw. De luchtkamer in de demper is klein, een klein verschil in demperdruk is daardoor goed voelbaar. Het loont daarom de moeite om hier de nodige tijd in te steken tot het écht loopt zoals je wenst.

De Supercaliber is niet alleen op papier de gulden middenweg, ook in de praktijk blijkt dit zo te zijn. Een hardtail qua gevoel, een fully als het om grip gaat. Wel moet je deze fiets eerder als een uitgebalanceerde hardtail beschouwen dan als een volwaardig volgeveerde fiets. Daarvoor kom je echt tekort op ruwer terrein.


Haast geïntegreerde demper.


Bijna een hardtail. Dus twee bidonhouders.


Brede carbon velgen. Lekker stabiel!