‘Land of cycling’ Op de meetbank stelt de Italiaan niet teleur, de geometrie laat niks vreemds zien. Het frame wordt los geleverd, maar wij kregen een complete fiets. Het meest in het oog springt de Kru-cockpit (Kru komt van hetzelfde ‘huis’ als Brixia). Volledig carbon met speciale spacers en topcap. De remleidingen lijken door de stuurhelften te lopen, maar als je even onder het stuur kijkt zie je ze zitten. Zelf je stuur verstellen is er niet bij; je dealer kan wel een paar spacers weghalen en verplaatsen naar de bovenzijde van de cockpit – dan zit je dus wat dieper. Onze testfiets had Di2 en ja, er kan een junction in het uiteinde van de stuurhelft, maar hier kreeg-ie toch een plaatsje onder de stuurpen. Als je op het zadel zit zie je helemaal niks; alles is netjes ‘verstopt’. Nou ja, je ziet wel de achterremleiding – die verdwijnt aan de linkerzijde de onderbuis in, samen met de stroomdraad. Uiteraard heeft het frame flat mount-schijfremmen en steekassen. En uiteraard is de Cidneo ook geschikt voor mechanische groepen; je kunt er een bord spaghetti Bolognese om verwedden dat de Brixia vooral met Shimano Ultegra 8020 afgemonteerd gaat worden…
Aero? Allround!
De tijd ontbrak – toen het coronavirus er nog niet in alle hevigheid was uitgebroken – om af te reizen naar Lombardije. Dat betekende dus ‘gewoon’ een rondje in eigen land. Geen berg te zien hier… In een lekker januarizonnetje draaiden we een paar rondjes met de Cidneo. De fiets reageert prima op jouw inspanningen, aanzetten gaat zoals je wilt. Het stuur is wel wat dwingend, maar dat is altijd zo bij een vaste cockpit – daar wijkt deze Brixia in niets af van haar concurrenten. 8 kilo weegt de fiets met Ultegra Di2 en speciaal gebouwde wielset met Open Pro-velgen en DT Swiss 240-naven. Aero? Nou uh… schijn bedriegt, want de gemonteerde 25 millimeter Fortezza-banden zijn tubeless, dus iets minder druk kan. Dat zorgt er dan meteen voor dat de fiets niet zo hard aanvoelt als een ‘doorsnee’ aero racer.Cidneo: niet hoog, wel mooi. Hel oranje op diep blauw. We hebben het verkeerd ingeschat: de Cidneo bleek meer overeenkomsten te hebben met pakweg een Tarmac dan met een Venge. Of meer met een Émonda dan met een Madone. Het is een pure allrounder met aero trekjes. Wil je meer aero: steek dan een wielset met minimaal 50 millimeter hoge velgen. Wil je nog meer allround ga dan voor een losse stuurpen met stuur. Maar zitten we wel te wachten op een nieuw merk? Voegt de Brixia wat nieuws toe? Op zich niet. Maar het frame is netjes gemaakt, met liefde vormgegeven en verkrijgbaar vanaf circa 2000 euro compleet met 105 Disc. Voor Ultegra 8020 betaal je ongeveer 500 euro meer. En tot slot een leuk detail: de leeuw met kroontje en ‘Brescia Fidelis’ op de staande buis lijkt toch enigszins op de Nederlandse leeuw…
Advanced Carbon Tech Duel 30.
Interne zadelpenklem.
Room with a view.
Er is een reactie
Sportief! Dat maakt mijn dag goed 🙂
@claris_kees. We hebben het een en ander aangepast in de tekst. Je hebt gelijk dat het wat verwarrend was… Het is een echte Allrounder met 2020 Aero ’trekjes’. Iets wat bij meer merken & modellen zo is. Excuses voor de verwarring en dank voor je opmerkingen! NB “Wil je nog meer allround ga dan voor een losse stuurpen met stuur.” Volgens mij moet je dat vooral doen als je meer flexibiliteit wilt qua zithouding. Daar heb je ook gelijk in -maar heel veel merken kiezen toch voor een cockpit vanwege de ‘aero’…
Noem mij een zeikerd maar ik lees toch wat aparte uitspraken in dit stuk.
“Het merk is nog maar net op de markt en kent nog slechts een paar modellen, waaronder een tijdritframe (Alata) en deze aero Cidneo.”
Volgens mij is de Alata het aero frame en de Cidneo de allrounder. Als ik Brixia Alata google vind ik alleen een afbeelding met een racefietsstuur. Als ik op de eerste link klik wordt het als de aero racefiets van Brixia beschreven.
“Van kilometers afstand zie je dat de Cidneo een aero frame is: lage aanzet van de achtervorken, geïntegreerde zadelpenklem met driehoekige aerodynamische zadelpen.”
Zo laag is die achtervork niet aangezet, naar mijn mening zelfs helemaal niet laag. En zo’n geïntegreerde zadelpenklem en iets aerodynamische zadelpen vind je op meerdere allrounders zoals de Tarmac, Supersix en zelfs de TCR.
“Aero? Nou uh… schijn bedriegt, want de gemonteerde 25 millimeter Fortezza-banden zijn tubeless, dus iets minder druk kan.”
Wordt hier bedoeld dat je op aero fietsen geen 25mm banden, tubeless banden of lage druk mag hebben?
“We hebben het verkeerd ingeschat: (…………..) Het is een pure allrounder met aero trekjes.”
Jullie noemen het een aerofiets op basis van kenmerken die niet typisch zijn voor aerofietsen en stellen dan dat het helemaal geen aerofiets is.
“Wil je nog meer allround ga dan voor een losse stuurpen met stuur.”
Volgens mij moet je dat vooral doen als je meer flexibiliteit wilt qua zithouding.
“Maar zitten we wel te wachten op een nieuw merk? Voegt de Brixia wat nieuws toe? Op zich niet.”
Met de genoemde prijzen krijg je een unieke fiets met zeer goede onderdelen voor het geld, wat toch wel uniek is.