30 maart 2020 | Menno Grootjans

Review: Brixia Cidneo, met liefde vormgegeven

Brescia. Mooie stad, met de Nuove Domo, de Broleto en Colle Cidneo: met overblijfselen uit de Romeinse tijd en het eeuwenoude Visconti kasteel. Sinds kort heeft het een fietsenmerk met de naam van de stad: Brixia, Brescia in het Latijn. En ja, je kunt er prima fietsen.

‘Land of Cycling’ staat te lezen op de liggende achtervork. Of je nu een fan bent van Italiaanse wielrenners of niet, je kunt er niet onderuit dat het noorden van Italië nog steeds het mekka van de wielersport is. En van producenten die racefietsen maken. Merken als Bianchi, Colnago, Pinarello en Campagnolo vind je allemaal in de regio Lombardije. Twintig kilometer van Brescia verwijderd ligt Calcinato. Daar is Carrera gevestigd. Wat dit met Brixia te maken heeft? Brixia is opgezet door twee ex-werknemers van Carrera. Het merk is nog maar net op de markt en kent nog slechts een paar modellen, waaronder een ‘S5’ achtig aeroframe (Alata) en deze Cidneo. Van kilometers afstand lijkt het een aero frame: relatief lage aanzet van de achtervorken, geïntegreerde zadelpenklem met driehoekige aerodynamische zadelpen, oversized onderbuis en een knikje bij de bovenbuis. Het frame weegt in een maat 51 – wat overeenkomt met een klassieke maat 56 – 1240 gram, de volledig carbon voorvork 450 gram.

Brixia Cidneo

Brixia Cidneo
‘Land of cycling’ 

Op de meetbank stelt de Italiaan niet teleur, de geometrie laat niks vreemds zien. Het frame wordt los geleverd, maar wij kregen een complete fiets. Het meest in het oog springt de Kru-cockpit (Kru komt van hetzelfde ‘huis’ als Brixia). Volledig carbon met speciale spacers en topcap. De remleidingen lijken door de stuurhelften te lopen, maar als je even onder het stuur kijkt zie je ze zitten. Zelf je stuur verstellen is er niet bij; je dealer kan wel een paar spacers weghalen en verplaatsen naar de bovenzijde van de cockpit – dan zit je dus wat dieper. Onze testfiets had Di2 en ja, er kan een junction in het uiteinde van de stuurhelft, maar hier kreeg-ie toch een plaatsje onder de stuurpen. Als je op het zadel zit zie je helemaal niks; alles is netjes ‘verstopt’. Nou ja, je ziet wel de achterremleiding – die verdwijnt aan de linkerzijde de onderbuis in, samen met de stroomdraad.

Uiteraard heeft het frame flat mount-schijfremmen en steekassen. En uiteraard is de Cidneo ook geschikt voor mechanische groepen; je kunt er een bord spaghetti Bolognese om verwedden dat de Brixia vooral met Shimano Ultegra 8020 afgemonteerd gaat worden…

Aero? Allround!

De tijd ontbrak – toen het coronavirus er nog niet in alle hevigheid was uitgebroken – om af te reizen naar Lombardije. Dat betekende dus ‘gewoon’ een rondje in eigen land. Geen berg te zien hier… In een lekker januarizonnetje draaiden we een paar rondjes met de Cidneo. De fiets reageert prima op jouw inspanningen, aanzetten gaat zoals je wilt. Het stuur is wel wat dwingend, maar dat is altijd zo bij een vaste cockpit – daar wijkt deze Brixia in niets af van haar concurrenten. 8 kilo weegt de fiets met Ultegra Di2 en speciaal gebouwde wielset met Open Pro-velgen en DT Swiss 240-naven. Aero? Nou uh… schijn bedriegt, want de gemonteerde 25 millimeter Fortezza-banden zijn tubeless, dus iets minder druk kan. Dat zorgt er dan meteen voor dat de fiets niet zo hard aanvoelt als een ‘doorsnee’ aero racer.

Brixia Cidneo
Cidneo: niet hoog, wel mooi. Hel oranje op diep blauw.

We hebben het verkeerd ingeschat: de Cidneo bleek meer overeenkomsten te hebben met pakweg een Tarmac dan met een Venge. Of meer met een Émonda dan met een Madone. Het is een pure allrounder met aero trekjes. Wil je meer aero: steek dan een wielset met minimaal 50 millimeter hoge velgen. Wil je nog meer allround ga dan voor een losse stuurpen met stuur.

Maar zitten we wel te wachten op een nieuw merk? Voegt de Brixia wat nieuws toe? Op zich niet. Maar het frame is netjes gemaakt, met liefde vormgegeven en verkrijgbaar vanaf circa 2000 euro compleet met 105 Disc. Voor Ultegra 8020 betaal je ongeveer 500 euro meer. En tot slot een leuk detail: de leeuw met kroontje en ‘Brescia Fidelis’ op de staande buis lijkt toch enigszins op de Nederlandse leeuw…

Brixia Cidneo

Brixia Cidneo
Advanced Carbon Tech Duel 30.

Brixia Cidneo
Interne zadelpenklem.

Brixia Cidneo
Room with a view.

Brixia Cidneo

Gerelateerd

Menno Grootjans

Nestor in het illustere gezelschap dat zich Fiets-redactie noemt. Werkt al sinds mensenheugenis voor Fiets, toen nog als MTB-redacteur….met baard! Import-Brabander met grote voorliefde voor “de cross”. Laat zich niet snel uit het veld slaan, maakt zijn testen zelfs met gescheurde achillespezen af…en altijd op tijd. Menno is het hele jaar in vorm, zowel op de weg als op het toetsenbord, en zorgt ervoor dat je in ieder nummer van Fiets weer de nieuwste racers te zien krijgt. “Hallo, met Menno”, is al genoeg om via de telefoon de nieuwste Dogma’s los te krijgen. We verdenken hem van het stiekem hebben van een 2e huis op Mallorca waar hij onder het mom van “een persintroductie” met grote regelmaat heen gaat om lekker te fietsen.

Strava: http://www.strava.com/athletes/2985578

Meer artikelen van Menno Grootjans

3 reacties op “Review: Brixia Cidneo, met liefde vormgegeven

  • @claris_kees. We hebben het een en ander aangepast in de tekst. Je hebt gelijk dat het wat verwarrend was… Het is een echte Allrounder met 2020 Aero ‘trekjes’. Iets wat bij meer merken & modellen zo is. Excuses voor de verwarring en dank voor je opmerkingen! NB “Wil je nog meer allround ga dan voor een losse stuurpen met stuur.” Volgens mij moet je dat vooral doen als je meer flexibiliteit wilt qua zithouding. Daar heb je ook gelijk in -maar heel veel merken kiezen toch voor een cockpit vanwege de ‘aero’…

  • Noem mij een zeikerd maar ik lees toch wat aparte uitspraken in dit stuk.
    “Het merk is nog maar net op de markt en kent nog slechts een paar modellen, waaronder een tijdritframe (Alata) en deze aero Cidneo.”
    Volgens mij is de Alata het aero frame en de Cidneo de allrounder. Als ik Brixia Alata google vind ik alleen een afbeelding met een racefietsstuur. Als ik op de eerste link klik wordt het als de aero racefiets van Brixia beschreven.
    “Van kilometers afstand zie je dat de Cidneo een aero frame is: lage aanzet van de achtervorken, geïntegreerde zadelpenklem met driehoekige aerodynamische zadelpen.”
    Zo laag is die achtervork niet aangezet, naar mijn mening zelfs helemaal niet laag. En zo’n geïntegreerde zadelpenklem en iets aerodynamische zadelpen vind je op meerdere allrounders zoals de Tarmac, Supersix en zelfs de TCR.
    “Aero? Nou uh… schijn bedriegt, want de gemonteerde 25 millimeter Fortezza-banden zijn tubeless, dus iets minder druk kan.”
    Wordt hier bedoeld dat je op aero fietsen geen 25mm banden, tubeless banden of lage druk mag hebben?
    “We hebben het verkeerd ingeschat: (…………..) Het is een pure allrounder met aero trekjes.”
    Jullie noemen het een aerofiets op basis van kenmerken die niet typisch zijn voor aerofietsen en stellen dan dat het helemaal geen aerofiets is.
    “Wil je nog meer allround ga dan voor een losse stuurpen met stuur.”
    Volgens mij moet je dat vooral doen als je meer flexibiliteit wilt qua zithouding.
    “Maar zitten we wel te wachten op een nieuw merk? Voegt de Brixia wat nieuws toe? Op zich niet.”
    Met de genoemde prijzen krijg je een unieke fiets met zeer goede onderdelen voor het geld, wat toch wel uniek is.

Geef een reactie

Inloggen