Je neemt een Defy, een TCX en voegt er een vleugje XTC aan toe en je hebt een nieuwe smaak. De Revolt Advanced. Geen revolutie. Eerder een Internationaal poldermodel, waar je ongelofelijk veel lol mee kunt hebben.

De Revolt is niet in Europa ontstaan, maar in de VS, bakermat van de gravelracers. Waar races als Dirty Kanza en Lost and Found Gravel Grinder langzamerhand de status van Parijs-Roubaix en de Ronde van Lombardije hebben.

Allemansvriend

Bij een poldermodel hoort dat je iedereen te vriend moet zien te houden. Dat gaat wel lukken met deze Giant. Er zijn twee uitvoeringen: de Revolt Advanced 1 met Ultegra Di2 en de Advanced 2 met 105-groep en de Giant Conduct SL hydraulische remmen. Beide hebben hetzelfde composiet frame en voorvork en zijn zowel geschikt voor 700C wielen als 650b.
De Revolt Advanced heeft een aantal typische Giant-kenmerken: naast de laag aangezette achtervork zijn er de D-Fuse componenten. De D-Fuse zadelpen en het nieuwe Contact XR D-Fuse stuur met ingebouwde ruimte voor vering werken samen om de verschrikkingen van dirt and gravel roads te elimineren.

De Revolt is klaar voor ruig terrein: een iets aangepaste stack en reach, de voorvork staat ook iets meer ‘onderuit’ in combinatie met een iets lager bracket. Verder een X-Defender protector op de onderzijde van de onderbuis, drie punten voor bidonhouders en natuurlijk nokjes voor rekjes.

Als je wat meewarig naar zo’n gravelbike kijkt, dan raden we je aan om een rondje te maken met deze Revolt. Wees niet bang als je geen zin hebt om ‘rond een kampvuur te zitten met een bbq en moeilijk bier’ want eerlijk gezegd: het is toch vooral een racefiets. Een om inderdaad het gravel te crushen. Erg licht is-ie niet, maar eenmaal op gang dan knal je zo door. Het stuur met de 5-degree back sweep, flare drop (race, met een ergo bocht bovenin) laat je ook toe om onder de beugel in de achtervolging te gaan. Het is bijna zonde om er allerlei tassen aan te hangen…