Als motorrijder ken je misschien het merk HJC wel, maar als wielrenner is die kans een stuk kleiner. Toch rijden de renners van het Belgische Lotto-Soudal met helmen van HJC. Hoe het rijdt? Wij hebben de HJC Furion getest!

HJC

HJC werd in 1971 opgericht door Wan Kee Hong en is exclusief gespecialiseerd in het ontwikkelen van motorhelmen. Het Zuid-Koreaanse bedrijf heeft geen kleding of andere spullen op voorraad, maar alleen helmen. Er wordt op de site van HJC met geen woord gerept over fietshelmen, maar sinds begin 2018 rijden toch echt de mannen (en vrouwen) van Lotto-Soudal met de HJC-fietshelmen. Stapje voor stapje maakt HJC haar intrede in de wielerwereld. Lotto-Soudal maakt gebruik van de drie enige HJC-wielerhelmen.

Lotto-Soudal rijdt onder andere met de IBEX en Furion. De Furion is een echte aerohelm en weegt amper 190 gram bij maat S. Topsprinter André Greipel won het afgelopen seizoen liefst acht wedstrijden met de Furion op zijn hoofd. De IBEX is meer geschikt voor de klimmers en is met 16 grote ventilatiegaten een stuk luchtiger. De derde helm is een tijdrithelm.


André Greipel sprint met de Furion naar de zege

Specificaties:
– In-Mold technologie
– Aerohelm, gedragen door de profs van Lotto-Soudal
– 15 ventilatiegaten
– 190 gram (bij maat S)
– Maten: XS/S (54-56cm), M/L (57-59cm) en XL/XXL (60-63cm)
– Beschikbaar in 10 verschillende kleuren
– Voldoet aan de veiligheidseisen, geen MIPS
– Adviesprijs: €199, onder andere te koop bij Futurumshop.

Over de HJC Furion

Soms bestel je een helm en valt hij kleiner uit dan verwacht. Normaal gesproken heb ik nooit problemen met de maat van een helm, maar bij deze twee pareltjes van HJC was dat helaas wel het geval. Vooral de Furion viel kleiner uit dan verwacht. Een tip voor als je van plan bent de helm te kopen: neem liever een maat te groot dan te klein, of kijk goed of je het kunt ruilen.

HJC Furion

Mijn eerste indruk van de Furion was positief. Een aerohelm ziet er naar mijn mening meestal mooier en sneller uit dan een ‘gewone’ helm, zo ook de Furion. De voorkant van de helm heeft vijf ventilatiegaten, waarbij je niet direct een ventilatieverbinding ziet met de achterste openingen. Bij veel helmen kun je door de gaten ‘dwars door de helm’ kijken, maar bij deze aerohelm is dat niet mogelijk. De lucht komt via de voorkant binnen en moet de helm via de zij- of bovenkanten verlaten. Bij het ontwikkelen van de helm heeft HJC gebruik gemaakt van het Advanced Air Channel System, uitvoerig getest in de windtunnels.

HJC Furion
Twee van de vijftien ventilatiegaten

HJC Furion
De zijkanten zien er ook apart uit, maar of het werkt?

Aan de binnenkant vallen de blauwe kussentjes op. Als je een HJC-helm bestelt krijg je er een tasje bij met extra antibacteriële padding, maar dat heb je niet nodig om voor meer comfort te zorgen, hooguit om ze te vervangen als ze vies zijn. Qua padding zit het gewoon prima, al is de pasvorm bij mij niet ideaal en drukt de achterkant van de helm erg tegen mijn hoofd. De ventilatie is – zoals ik vermoedde – niet heel best. Je voelt de lucht via de grote sleuven aan de voorkant binnenkomen, maar het lijkt nergens heen te leiden. Het zorgt voor weinig verkoeling onder de helm en veel gezweet, dat is voor niemand fijn. Wel een pluspunt: de Furion matcht met bijna elke bril, zelfs met een groot montuur als dat van 100%.

HJC Furion
De binnenschaal is bedekt met dikke kussentjes

HJC Furion
De helm is simpel te verstellen, zowel horizontaal als verticaal.

Zou ik de Furion kopen? Mwah, nee. Wat betreft ventilatie komt het tekort ten opzichte van andere aerohelmen. Qua gewicht is het een topper, maar dan is het qua comfort weer net niet goed genoeg in vergelijking met de rest (MET Manta, BBB Tithon). De prijs valt dan wel weer mee: online is de Furion voor (veel) minder dan de adviesprijs van €199 te vinden. Daarmee is het ongeveer net zo duur als de MET Manta.

De HJC Furion is een echte wedstrijdhelm. Niet voor niets rijden de renners en rensters van Lotto-Soudal dus met deze helm, maar voor de ‘gewone’ fietser is het niet interessant. Zij hebben meer behoefte aan een allround helm zonder poespas, waar je ook in de winter wat aan hebt en waarmee je ook de bergen op kunt rijden. Kortom: de Furion is ideaal voor criteriumtijgers. HJC zal de markt van de wielertoeristen nog moeten vinden..

Plus- en minpunten:
+ Gewicht
+ Looks

– Niet heel comfortabel
– Geen beste ventilatie