13 september 2018 | Michael Kerkhof

Getest: MET Manta

Toen ik wat jeugdwedstrijdjes reed was mijn eerste echte koersfiets een T-Mobile replica en mijn eerste helm eentje van MET. Veel te groot, veel te lelijk en totaal niet aerodynamisch, maar ik was allang blij dat ik erbij hoorde. Nu, vijftien jaar later, is er veel veranderd bij MET en beschikken ze over prima aerohelmen. De Manta is daar één van.

Over de MET Manta

Eerder kon je al lezen hoe ik de MET Trenta 3K Carbon testte. Sindsdien heb ik met aardig wat andere helmen gereden, maar blijft die helm mijn voorlopige favoriet. Toch was mijn interesse bij het arriveren van beide helmen ook gewekt door de Manta. Prijs zegt namelijk niet altijd alles, dus ook niet bij de Manta. Qua looks doet het al weinig onder voor de Trenta 3K.

MET Trenta 3K Carbon

Lees ook

Getest: MET Trenta 3K Carbon

De zwarte MET Manta ontving ik in maat M, goed voor een gewicht van slechts 200 gram. De Manta is al een tijdje op de markt te vinden en misschien heb je hem wel eens op het hoofd van Mark Cavendish gezien. De Brit reed er tot dit jaar mee in de rondte en behaalde er veel overwinningen mee. Hij bracht met zijn eigen bedrijf CVNDSH zelfs een eigen versie uit in stijlvol zwart met donkergroen, maar doordat zijn ploeg Dimension Data MET heeft ingeruild voor Oakley mist het Italiaanse bedrijf een uithangbord voor de helm, al is de Manta inmiddels wel over zijn hoogtepunt heen.

Sprintvoordeel

Over de helm. Volgens MET is de Manta de meest aerodynamische aerohelm op de markt en biedt het voor sprinters veel voordelen. Door de aerodynamische vorm geeft het je bij een (sprint)snelheid van 50 km/h al snel een voordeel van 10 watt. Ondanks het gebrek aan veel ventilatiegaten (slechts 7) zorgt de Manta ook voor voldoende verkoeling. De helm heeft een in-mould constructie en Safe-T Advanced verstelsysteem. De Manta is in drie maten en in zeven verschillende kleurcombinaties te koop.

Specificaties:
– In-Mould constructie
– Safe-T Advanced verstelsysteem
– AirLite oorstraps
– Geleverd met Dualgel (tegen zweet)
– 7 ventilatiegaten (inclusief AirFlow)
– Antibacteriële pads (wasbaar)
– Maten: S (52/56), M (54/58) en L (59/62)
– Gewicht: 200 gram (S en M) en 230 gram (L)
– In 7 kleurcombinaties beschikbaar
– Adviesprijs: €200 (online voor veel minder te vinden, o.a. bij Futurumshop)

Snijden door de wind

De Manta werd geleverd met een klein strookje ‘Dualgel’. In eerste instantie wist ik niet wat ik ermee moest doen (ik dacht na een snelle blik aan verlichting), maar al snel werd mij duidelijk dat het zweet opneemt. ‘Niet nodig’, dacht ik nog, maar na een eerste testrit onder zomerse omstandigheden waarbij de druppels naar beneden dwarrelden heb ik het er toch maar opgeplakt. Het probleem was direct verholpen.

Dualgel MET Manta

De helm heeft een fijne pasvorm en ziet er razendsnel uit. Met slechts zeven ventilatiegaten komt er niet heel veel wind door de helm, maar ondanks dat is de ventilatie wel gewoon prima, mede dankzij de “AirFlow” op de bovenkant van de helm. Tijdens mijn eerste trainingsrit merkte ik al dat de Manta echt een fijne aerohelm is. Hoe je de helm ook beweegt, van de wind heb je geen last. Op andere websites staat dat je ‘door de wind snijdt’ en zo voelt dat ook echt.

De Manta is ontwikkeld om bij een (sprint)snelheid van 50 km/h voor een voordeel van 10 watt te zorgen ten opzichte van andere aerohelmen. Volgens MET is dat – na uitvoerig testen in de windtunnels – meer dan gelukt. Of MET de waarheid spreekt laat ik in het midden, maar wel weet ik dat de Manta een prima helm is om mee te ‘beuken’. Hij zit buitengewoon fijn, ventileert prima en is natuurlijk een lichtgewicht. Dankzij het Safe-T Advanced verstelsysteem is de helm ook makkelijk verticaal (3x 2mm) en horizontaal te verstellen voor de perfecte pasvorm.

MET Manta

Al met al is de MET Manta een goede racehelm voor een aardige prijs. De adviesprijs van de Manta bedraagt €200, maar online zijn sommige uitvoeringen voor bijna de helft te vinden. Als je nog opzoek bent naar een nieuwe helm voor criteriums en ritjes op het vlakke, dan adviseer ik je om de Manta een kans te geven. Mocht je van plan zijn om de Manta bergop te gaan gebruiken, dan zou ik hem niet nemen, omdat hij dan toch net iets te ‘warm’ is.

Plus- en minpunten:
+ Lichtgewicht
+ Comfortabel
+ Goede prijs-kwaliteitsverhouding
+ Dualgel

– Zweetafvoer

Michael Kerkhof

Stond vroeger bij de verzorgingsposten bidons te zoeken, schrijft nu over alles wat met fietsen en wielrennen te maken heeft (inclusief bidons). Is gefascineerd door lange sprintetappes, heeft de Giro als favoriete ronde en was fan van Alessandro Petacchi.

Meer artikelen van Michael Kerkhof

Één reactie op “Getest: MET Manta

Geef een reactie

Inloggen