Cervélo heeft de S-lijn onder handen genomen. Op 1 oktober kwam het nieuws al naar buiten dat Team Sunweb komend seizoen Giant verkast naar Cervélo én dat zij op een nieuwe S5 gaan rijden. Met of zonder die bijzondere v-vormige stuurpen. Dat zal de toekomst leren. Meer over die fiets vind je in het oktober nummer waarin Menno hem al test.

Nieuwe S3, meer aero, meer comfort, uiteraard

Maar naast de S5 is ook de S3 aangepakt. Er is (let op, nu volgt marketingpraat) een meer aerodynamische fiets gebouwd met een optimale balans tussen stijfheid en compliance. Het resultaat is meer snelheid, betere krachtoverbrenging en meer comfort. Nou, tof. Net als bij alle andere merken die aerofietsen bouwen dus. Maar toch mag het resultaat er zijn.

Er is bij het bepalen van waar welke hoeveelheid carbon moet komen en in welke richting etc getracht de trillingen van de weg zo veel mogelijk te dempen door het juiste materiaalgebruik. Tegelijk is daarbij toch de stijfheid en stabiliteit van het frame toegenomen. De vorm van de buizen is opnieuw aangepast, om zo min mogelijk luchtweerstand te genereren. Gebleven is het BBright systeem. Dikke oversized buizen bij het bracket. Zowel de schuine als de zitbuis en de linker chainstay zijn dik….extra stijfheid, altijd goed. Tenminste, als je daarin niet doorslaat. Cervélo zegt dat ze hebben geprobeerd om een optimale verhouding tussen stijfheid en comfort te creëren. Ze beseffen ook dat een knalstijf frame niet per definitie goed is.

Schijf- of velgrem

De nieuwe S3 komt er in zowel een velgremversie als een schijfrem model. Het frame met velgrem heeft 53 gram minder drag dan zijn voorganger. Als je dat doorrekent naar Wattages, scheelt dat volgens Cervélo 6,9 Watt. Bij het discmodel scheelt dat zelfs 105 gram, goed voor 13 Watt. Snel verdiend, hoef je geen trap harder voor te doen. Meer uitleg over drag en grammen plus een calculator vind je op cyclingpowerlab.com/Yaw.aspx.

Van voren gezien valt op hoe gestroomlijnd de nieuwe S3 is. Kabels zijn allemaal netjes geïntegreerd en gaan door het stuur en de stuurpen naar het frame. Die cockpit is eigen ontwerp van Cervélo, een ST09 pen en AB09 stuur in combinatie met spacers met een spleetje. Daarmee kun je de stuurhoogte aanpassen zonder dat je overal kabels of leidingen hoeft los te halen.

De grootste verschillen tussen de S3 en S5? De S3 kan dikkere banden hebben, heeft een wat forsere zitbuis en hogere stackmaten. Cervélo vindt de S3 vooral geschikt voor doorrijders, zij die criteriums rijden en van een stevig sprintje houden. ben je meer het type ‘dagtochten, lange ritten/geen haast’, dan kies je beter de R3. Het ‘instapmodel’ van de Cervélo S3 komt met Shimano Ultegra. De 105 groep is geen optie meer op de S3. De fiets komt er in het geel/zwart en rood/zwart.

Uitvoeringen en prijzen:

S3 Disc Ultegra Di2 8070  € 6.399,-
S3 Disc Ultegra 8020  € 4.499,-
S3 Velgrem Ultegra Di2 8050  € 5.999,-
S3 Velgrem Ultegra 8000  € 3.999,-

S5 Disc Dura-Ace Di2 9170 € 10.999,-
S5 Disc SRAM Red eTap € 10.499,-
S5 Disc Ultegra Di2 8070 € 7.999,-
S5 Disc Ultegra 8020 € 5.499,-
S5 Disc Frameset € 4.699,-

Meer info: cervelo.com/s3