10 september 2018 | Rob Meeuwessen

Nieuw: Merida is op een missie met de Mission CX

Een gloednieuwe racer, verkrijgbaar in aluminium en carbon met opvallende kleurtjes en details. De ‘oude’ merida Cyclocross was mooi en goed, maar niet zo ‘dedicated’ als de nieuwe Mission CX. Met als doel om de concurrentie aan te vallen en te overtreffen bouwde Merida een volledig nieuw frame toegespitst op competitie. Geen nokjes voor dragers of whatever. 33 Millimeter banden en agressieve geometrie en bijbehorende afmontage.

Sloping

Het door de UCI goedgekeurde frame is gemaakt van Nano Matrix carbon. Onder andere het ZZPR team van Nederlandse bodem gaat dit jaar proberen de concurrentie te snel af te zijn  Het frame heeft een aantal mooie eigen details, zo zien we het kenmerkende ‘Merida balhoofd’. Een soort uitgezakte druppel of walvis die zijn hoofd heeft gestoten. Iets wat we steevast terug zien in het ontwerp van de Merida frames. De bovenbuis is afgeplat en loopt licht gebogen om het beetpakken en een schouderworp gemakkelijker te maken. Voor mij persoonlijk had het frame wel iets minder sloping mogen zijn zodat dit nog eenvoudiger gaat. Je bent nu verplicht behoorlijk diep te ‘grijpen’ voordat je kunt schouderen. De kabels zijn allemaal mooi weggewerkt en met diverse afdekkapjes bepaal je zelf of je manueel, elektrisch, 2×11 of 1×11 gebruikt. Kies je voor de laatste optie dan is de nok op de zitbuis demontabel zodat je een mooi clean frame over houdt.


De afgeplatte bovenbuis


Merida’s kenmerkende balhoofdbuis

Snel wisselen

Steekassen zijn een must maar het wisselen van wielen moet ‘in koers’ rap kunnen gebeuren. Merida heeft daarom eigen steekassen ontwikkeld met handig hendeltje welke je in en uit de as kunt schuiven. Een mooie look zonder dat je tools nodig hebt. Een maandje of wat terug zagen we een vergelijkbaar systeem ook al bij Canyon op hun nieuwe mountainbike.

Dieet

Om competitief te kunnen zijn in de kleine wereld van de cross heeft Merida zich aan een strikt dieet gehouden bij de ontwikkeling van het frame. 885 Gram doet een frame in maat Medium op de weegschaal. De vork laat de naald uitslaan naar net iets meer dan 400 gram. Licht! zeker voor een disc only frame.


Race ready!

Spielerei

We mochten al even spelen met de Mission CX tijdens het dealerevent in Zuid-Duitsland. Geen schuine kanten, doorweekte weilanden of moeilijke loop passages maar een soort gravel route door het dal was waar we het mee moesten doen. Niet het terrein om de Mission CX echt aan de tand te voelen maar genoeg voor een eerste indruk. Stijf, en direct. Mede door de rechte vork. Die vork is ook nog eens iets luier geplaatst dan gebruikelijk waardoor de trend uit het mountainbiken nu ook is overgewaaid naar de smalle banden. Hierdoor is de fiets berg af net dat tikje minder zenuwachtig.

All Terrane betekend niet op alle terreinen goed…

De onderdelen zijn zoals bij Merida gebruikelijk van het eigen merk, waarbij we wederom voelden dat de Merida zadels en uw redacteur van dienst geen match made in heaven zijn. Net als de Maxxis banden die standaard gemonteerd worden trouwens. De Mission CX voelt echt als een lichte competitie fiets, maar de ‘traktorbanden’ doen afbreuk aan alles wat de fiets in zijn mars heeft. Een kleine investering in Challenge bandjes of een tube wielset zou wonderen doen.

Graag nemen we de Mission CX binnenkort nog eens mee het veld in voor het echte werk. Modder, aanlopende remmen, loop passages en platte tubes in plaats van stof, pollen en Radlers. Wordt vervolgd dus.

Rob Meeuwessen

Rob heeft een grote voorliefde voor offroad rijden. Op zowel de mtb als op de crosser. Hij test bikes en spullen en loopt bij voorkeur zoveel mogelijk bijzondere evenementen af. Even op en neer naar Engeland voor 2,5 uur gravelrijden is voor Rob geen probleem....kijk, dan ben je een echte liefhebber.

Strava: https://www.strava.com/athletes/4562872

Meer artikelen van Rob Meeuwessen

Geef een reactie

Inloggen