Eind 2016 introduceerde de Duitse fietsenfabrikant Focus de Paralane. Dat was in Berlijn. Waarom daar en niet op de grootste fietsbeurs in Friedrichshafen? Omdat Focus de Paralane een beetje als een ‘tussendoortje’ zag.

Tussenin

De Focus Paralane zit namelijk overal een beetje tussenin: de toenmalige ontwerpers hebben de geometrie van de racer, de Izalco Max, en de toervriendelijke Izalco Ergoride nog eens van dichtbij bekeken, door elkaar ‘gehusseld’ en voor de Paralane een geometrie die hier tussenin valt genomen. Dat betekent dat de berijder niet helemaal in een racehouding gedwongen wordt en wat comfortabeler rechtop zit.

Snel en…

Tegelijkertijd hebben ze een trucje uitgehaald om het frame wel het snelle uiterlijk van een wedstrijdfiets te geven. Daar waar veel fabrikanten de balhoofdbuis verlengen voor een comfortabelere zit. Dat levert vaak een beetje een sloom uiterlijk op. Daarom heeft Focus gekozen voor een combinatie van een verlengde balhoofdbuis en een verlengde voorvork. De balhoofdbuis blijft daardoor relatief kort en maakt dat het frame nog altijd sportief oogt. Ook is het bracket verlaagd en volgens Focus komt dat de stabiliteit van de Paralane ten goede omdat daarmee ook het zwaartepunt wat naar onderen is gebracht. Met de langere voorvork is er ook meer ruimte rondom het voorwiel. Daardoor is het mogelijk om banden tot en met een breedte van 35 millimeter te monteren. En dat past precies bij het doel van de fiets: het moet niet uitmaken op welke ondergrond de berijder terechtkomt, of het nu asfalt, kasseien, gravel of aarde is.

Twee jaar later…

Sinds 2016 is er veel veranderd. Niet de Paralane, wel de vraag naar dit soort fietsen. Er zijn tientallen ‘gravel’ bikes bij gekomen, het aantal ‘events’ is toegenomen en er is gewoon meer vraag naar dit soort fietsen.

Wij konden even spelen met de Paralane met Ultegra. Deze is er in maat 48 tot en met 61 en kost € 2999,-. Ultegra 8020 11-speed, 50/34 voor en 11/34 achter, 160 mm schijven, R.A.T.-thru-axle, Mavic Aksium wielen en 28 mm Grand Prix 4 Season banden. Het frame weegt 1100 gram, de voorvork 450 gram, 8,30 kilo compleet. De torsiestijfheid is 122 nm.

Packing

Kort en goed: zitten en trappen. Lang trappen. De Paralane is het beste als die maar zo lang mogelijk rechtdoor kan. Tuurlijk, een paar bochten kan prima, maar het is geen crosser of ‘racefiets’. Eigenlijk is het een ideale fiets om ‘pakweg’ Parijs-Roubaix te rijden. Of een ‘bikepacking’ toer te doen. Een L heeft een zitbuis van 54 cm, bovenbuis 56 cm en een stack van 596, een reach van 383 en de wielbasis is 1010 mm met een naloop van 60. Het frame is stijf en door de montage van een 27,2 mm zadelpen en de mogelijkheid om ‘dikke’ banden te monteren ruim voldoende comfortabel. Fijn: met ’34’ voor en ’34’ achter kom je overal boven. Daarnaast: je kunt (meegeleverde) spatbordjes en eventueel dragers monteren. Je ziet de Paralane (nog) niet veel, maar daar kan best verandering in komen. Ben je op zoek naar een alleskunner, check focus-bikes.com.

Fotografie: Remco Veurink