1 maart 2018 | Edwin Haan

Trek Checkpoint, nieuwe alleskunner te zien op BikeMotion

Check deze Checkpoint, de nieuwste gravelracer van Trek. Een fiets die geschikt is voor asfalt, uitdagende gravelwegen en wellicht zelfs een Nederlands singletrackje. Je kunt hem voor het eerst in het echt bekijken op de Bikemotion. De fietsbeurs die van 2 t/m 4 maart in de Jaarbeurs plaatsvindt.

De Checkpoint komt er in verschillende uitvoeringen, in zowel carbon (SL) als aluminium (ALR). De carbon-uitvoeringen hebben de van Trek bekende Isospeed decoupler in het frame, wat zorgt voor optimaal comfort. Voor wie het niet kent, eigenlijk is de zitbuis losgekoppeld van de andere buizen, vastgehouden door een Isospeed decoupler. Hierdoor kan de zitbuis wat flexen bij harde hobbels, wat uiteraard voor minder gestuiter op je zadel zorgt. Je komt dit systeem ook tegen in de Domane koersfietsen. Alle fietsen hebben Strangehold dropouts (zie verderop), ruimte voor dikke banden (tot 45c) en veel bevestigingspunten voor tassen en andere accessoires.

Het verschil met de Domane Gravel zit hem in extra ruimte voor bredere banden, Strangehold dropouts en meer bevestigingspunten voor accessoires.

7 Uitvoeringen

De Trek Checkpoint is verkrijgbaar in zeven verschillende carbon en/of aluminium uitvoeringen: SL 6, SL 5, SL 5 Dames, ALR 5, ALR 5 Dames, ALR 4 en ALR 4 Dames. En er zijn framesets. De damesmodellen (WSD) verschillen van de mannen door een ander zadel en een andere maat stuur. De SL-modellen hebben een 500 Series OCLV Carbon frame en de ALR-modellen zijn gebouwd van lichtgewicht 300 Series Alpha Aluminium.

De carbonframes hebben een asymmetrische achtervork, voor meer bandruimte. Hetzelfde principe kom je tegen op de Trek Stache mtb’s. Trek heeft geprobeerd de geometrie zo te maken dat deze comfortabel genoeg is voor lange ritten op ruwe wegen, maar nog wel agressief genoeg om lekker op door te rijden. Vergeleken met de Boone, de cyclocrosser van Trek, is de reach bijna gelijk, de stack iets groter en de brackethoogte wat lager. De lengte van de chainstays en de wielbasis zijn vergelijkbaar. Het lagere bottom bracket zorgt voor meer stabiliteit.

Met de Stranglehold dropouts kun je de wielbasis 15mm verschuiven. In de achterste stand is de fiets bijvoorbeeld het meest stabiel voor lange ritten en bikepacking-toeren. Deze dropouts kun je ook eenvoudig ombouwen naar singlespeed, mocht je dat leuk vinden. De kabels lopen binnendoor, Trek noemt hun systeem Control Freak, voor eenvoudige montage en vervanging. De SL-modellen hebben een Carbon Armor beschermer tegen steenslag op de onderbuis, overgenomen van de carbon mountainbikes.

Standaard komen de Checkpoints met 700 x 35 Schwalbe G-One gravelbanden, tubeless-ready Bontrager wielen en 12 mm steekassen voor en achter. Met velgtape en de juiste ventielen zijn de banden tubeless te monteren, de banden op de SL modellen zijn er al geschikt voor.

De herenmodellen komen in 6 maten, 49, 52, 54, 56, 58, 61cm. Dames moeten het doen met 4 maten, 49, 52, 54 en 56 cm.  Een aluframe in mt.56 weegt 1570 gram, de carbonversie doet 1240 gram. De vork doet er nog 470 gram bij in de SL versie en 600 gram in de ALR fietsen.

Bikepackingproof!

De Checkpoint zit vol met bevestigingspunten. Je vindt ze op de zitbuis en onderbuis waardoor je drie bidons kwijt kunt in de voorste framedriehoek (in de kleinste framemaat twee stuks). Je kunt ook kiezen voor twee bidons laag in het frame, dan houd je ruimte over voor een frametas. En dan is er ook nog ruimte voor nog een bidon onder de onderbuis, je hoeft dus nooit zonder drinken te staan.

Verder zijn er Lowrider-vorkbevestigingspunten voor een voordrager met tassen. En bevestigingspunten voor een achterdrager, voor nog meer bagage. Spatborden monteer je op verborgen bevestigingspunten, hiermee kun je je spullen schoonhouden tijdens slecht weer. De SL-modellen hebben daarnaast nog een bevestigingspunt op de bovenbuis voor snelle toegang tot een tasje zaken waar je vaak bij moet.

Prijzen, modellen en afmontage

Alle modellen op een rijtje:
Checkpoint ALR 4,  € 1.599,  Shimano Tiagra
Checkpoint ALR 4 WSD,  € 1.599,  Shimano Tiagra
Checkpoint ALR 5,  € 1.999,  Shimano 105
Checkpoint ALR 5 WSD,  € 1.999,  Shimano 105
Checkpoint SL 5,  € 2.999,  Shimano 105
Checkpoint SL 5 WSD,  € 2.999,  Shimano 105
Checkpoint SL 6,  € 3.799,  Shimano Ultegra

Meer info: trekbikes.com/checkpoint

Edwin Haan

Fietst op alles met twee wielen. Wielrennen, gravelracen, crossen, mountainbiken en zelfs een voorzichtig downhill dagje komt wel eens voor. Vooral geïnteresseerd in techniek en gadgets. Favoriete grote ronde, de Giro. Favoriete klassieker, Parijs-Roubaix, ondanks een grote weerstand tegen het zelf fietsen op kasseien.

Strava: http://www.strava.com/athletes/1304841

Meer artikelen van Edwin Haan

Geef een reactie

Inloggen