Vanaf vandaag is het officieel (al kon het al een maandje). Met de nieuwe BT-DN110 Di2 batterij kunnen gebruikers van de Ultegra 6870 en Dura-Ace 9070 Di2-groepen ook gebruik maken van Synchronized Shift. Moeten ze alleen nog even de laatste E-TUBE firmware update ophalen. Gebruikers van de nieuwste Dura-Ace 9100 groep konden dit al, maar nu is de techniek dus ook beschikbaar op Ultegra-niveau en voor de oudere Dura-Ace Di2 groep.

Hoe werkt Synchronized Shifting?

De BT-DN110 accu-unit bevat een memory chip die de verschillende schakelpatronen binnen de Synchronized Shifting techniek aan kan. Eigenlijk zit het besturingssysteem ingebouwd bij de accu. Hiermee kun je naar eigen voorkeur de voor- en achterderailleur laten samenwerken. Als je de nieuwe accu hebt geïnstalleerd kun je gebruik maken van Full of Semi-Synchronized Shifting. Je moet dan nog wel de nieuwste E-TUBE firmware naar je componenten sturen. Dan kan met kabel en pc, of via Bluetooth en je smartphone of tablet. Het werkt als je een van de volgende derailleurs hebt, de FD-6870/FD-9070/FD-9150 aan de voorkant en de RD-6870/RD-9070/RD-9150 als achterderrie.

Heb je dit voor elkaar dan kun je simpel switchen tussen verschillende ‘shifting modes’ via het dubbelklikken op het knopje op de junction-box. Het knipperpatroon van het ledje op de box vertelt je in welke modus je zit.

Er zijn 3 modi:

  • Een constant brandende rode led staat voor: Manual Shift mode
  • Als het ledje twee keer rood knippert staat voor mode 1: full Synchronized Shift
  • Knippert het lampje drie keer rood, dan zit je in mode 2: semi Synchronized Shift

Iedere modus is volledig aan te passen in E-TUBE, je kunt dus zelf bepalen welke schakelpatronen je wilt inzetten.

Wat is Synchronized Shift?

Bij Synchronized Shifting hoef je je alleen te focussen op je achterderailleur. De voorderailleur kiest automatisch de juiste verhouding voor je. Je bedient je schakelsysteem dus eigenlijk met 1 shifter. Als je bijvoorbeeld terugschakelt van 39-17 naar 39-15, switcht Di2 snel naar 53-19 waarmee je ongeveer dezelfde overbrenging hebt, maar je kettinglijn beter is. De video maakt alles duidelijk.

Als je dus op het buitenblad fietst en je gaat naar een te groot kransje achter, dan schakelt het systeem automatisch naar je binnenblad en zorgt dat er achter teruggeschakeld wordt. Een stuk gezonder voor je componenten en de levensduur van je ketting. Je kunt zelf instellen wanneer het Di2 systeem gaat ingrijpen/helpen.

Dan is er ook nog Semi-Synchronized. Daarbij schakelt de achterderraileur mee als jij de voorderailleur laat schakelen. Als je alles op manual zet werkt je systeem gewoon zoals je dat tot nu toe gewend was. Dus met de trim adjustment bij de voorderrie, en verder alleen schakelacties als je een shifter bedient.