28 april 2016 | Edwin Haan

Review: Wahoo Elemnt

Toegegeven, ik ben een gadgetfreak. Dus toen op de redactie de uitnodiging binnenkwam om de nieuwe Elemnt fietscomputer van Wahoo te komen testen was ik daar wel voor te porren. De lijst met specs is namelijk om te watertanden. Toch ging ik er met de nodige scepsis naartoe. Ervaringen uit het verleden leerden me dat het met nieuwe fietscomputers een beetje is als met nieuwe smartphones. Ze komen te vroeg op de markt, zitten nog vol bugs die wij, gebruikers, vervolgens mogen melden. Gelukkig worden die bugs steeds vaker snel opgelost middels firmware updates. Maar goed, terug naar de Elemnt. De eerste kennismaking was hoopgevend. De verpakking is al prachtig, uitpakken altijd een feestje. In de doos vind je naast de Elemnt, 3 mounts, 1 voor op de stuurpen, een frontmount en een tijdritstuurdinggevalvoorvanopzij. Gebruiksaanwijzing aan de kant schuiven (je bent een man of je bent het niet), aanzetten, vervolgens zie je onderin het scherm een cool rennertje op een Kickr trainer (zal vast geen Tacx zijn ;-)) met de tekst ‘warming up’. Daar mag je maar liefst 33 seconden (!) van genieten, 2x gemeten. Dan is de Elemnt opgewarmd en klaar voor actie. Vervolgens start je de companion app op je smartphone. Bluetooth moet aanstaan (anders krijg je netjes een melding en kun je dit vanuit de app aanzetten), en scan je eenmalig de QR code om te ‘pairen’ met de nieuwe fietscomputer.

De specificaties
Voor we verder gaan met de praktijk ervaringen, eerst even de belangrijkste specs. Het scherm is 2,7” groot en zwart-wit. Volgens Wahoo een bewuste keuze, het zorgt voor de beste afleesbaarheid in fel zonlicht. Onze ervaring bevestigd dat. Het contrast is heel groot, en het scherm is in iedere situatie prima te bekijken. Er is achtergrondverlichting, via de app stel je in hoelang die aan blijft nadat je op een knop gedrukt hebt. Instellen via de app is een term die veel terugkomt in deze test. Op de Elemnt zelf valt weinig in te stellen, alles werkt via de app, en dat gaat prima.

Lees ook

Review: Wahoo Elemnt Bolt

De overige meetgegevens. De Elemnt weegt 106 gram. Hxbxd: 90x60x20mm. In de Elemnt zit een -via usb- oplaadbare batterij. Het apparaat ondersteund WiFi en Bluetooth, ANT+ en heeft een eigen gps-sensor. Je kunt deze fietscomputer dus verbinden met allerlei sensoren die of ANT+ ofwel Bluetooth 4.0 gebruiken. Hartslagsensor, aparte snelheidssensor (niet nodig, maar het kan), wattagemeter, Di2, eTap, de mogelijkheden zijn enorm. Ook is de Elemnt heel geschikt om Wahoo’s eigen indoortrainers (zoals de Kickr) aan te sturen.

Er zitten 6 knoppen op het apparaat. Links vind je de aan/uit knop. Rechts 2 scroll knoppen, daar kom ik later op terug. En onderaan nog 3 knoppen, ook daarover later meer. Over het uiterlijk kan ik kort zijn. Ik vind hem er stoer en strak uitzien, veel anderen vinden hem lomp en groot. Dat laat ik aan jou over.
Tenslotte vind je links en bovenop nog 2 rijen leds, die kun je instellen om je hartslagzone weer te geven, of een wattagezone tijdens een training. En ze kunnen het melden als je van je route afwijkt (ledjes blinken rood), want je kunt de Elemnt ook gebruiken om te navigeren.
Volgens Wahoo doe je 16 uur met een acculading, dat haal ik niet. Misschien is dat in ideale omstandigheden zonder navigatie en achtergrondverlichting. Ik heb in meerdere korte ritten, met zo’n 4 uur de navigatie aan, 10 uur uit de accu gekregen, toen was het echt wel tijd om hem aan de stroom te hangen.

De bediening
Nog een keer terug naar de knoppen. De linker gebruik je zoals gezegd om de Elemnt aan en uit te zetten. Maar ook om in het hoofdmenu te komen, daar waar je sensoren kunt toevoegen en zaken als verlichting en gps kunt regelen.
Met de 2 knoppen aan de rechterkant scroll je door opties en wanneer je in een training/rit zit kun je er mee in- en uitzoomen. Dat wil zeggen, je kiest hiermee hoeveel datavelden er op je scherm staan. In de video zie je hoe dat werkt (music by: Mother Nature).

Dat werkt in de praktijk heel prettig, zelfs met handschoenen aan. Voor mij wordt het langzaamaan wel een probleem om de kleinste letters en cijfers te lezen als ik echt 10 datavelden toon. Jongere ogen hebben daar schijnbaar minder last van 😉
Dan blijven de 3 knoppen onderaan nog over. De linker is de stopknop. De middelste de startknop en met de rechter blader je door de verschillende ‘bladen’, dat zijn de schermen die je kunt kiezen.
Standaard zijn er 3 van die bladen, Training, Climbing en Maps. Je snapt wel waar ze voor zijn. In de Map weergave krijg je een (natuurlijk zwartwit) kaart te zien van waar je rijdt. Er wordt OpenStreetMaps voorgeïnstalleerd en met de zoomknoppen aan de rechterkant kun je bepalen hoeveel detail je ziet. Over het navigeren kom ik straks nog te spreken.

De praktijk
Eerst maar eens alles instellen. Ik had de Elemnt al gestart en met hulp van de QR-code ‘gepaird’. Dat werkt als een zonnetje, een volkomen intuïtief. Dat heb ik wel eens lastiger meegemaakt. Vervolgens kies je eenmalig allerlei basisinstellingen. Wil je Engels of metrisch, hoe groot en zwaar ben je, man of vrouw, wat zijn je hartslagzones. Het gaat allemaal erg snel en werkt soepel. Ik ben onder de indruk.
Dan kies ik wat ik onderweg op het scherm wil zien. Tijdens het rijden kun je namelijk in- en uitzoomen, waarmee je van 2 tot wel 10 meetwaardes op je scherm tovert. De 3 eerder genoemde standaard bladen kun je aanpassen naar jouw wens. Wil je de temperatuur groot bovenin tonen? Dat kan, Snelheid weg en allerlei hoogtegegevens? Kan ook. Je kunt ook nog extra bladen aanmaken (custom pages) waarmee de mogelijkheden helemaal groot worden. Bijvoorbeeld een Powerblad met al je Wattagedata verzameld. Huidige wattage, maximum, gemiddeld, balans, 10 sec.max. etc. Of een pagina voor lange klimmen.

 

Tenslotte koppel je de fietscomputer nog aan de accounts waarin je al je fietsavonturen bijhoudt. Strava, Ride with GPS, Garmin Connect, Trainingspeaks en nog wat anderen die ik toch niet gebruik. Je geeft daarbij ook aan of je direct na een rit je data wilt uploaden. Retehandig, excusez le mot! Overigens moet je als je je rit een naam wilt geven, de juiste fiets wilt koppelen of een foto wilt toevoegen alsnog even via je telefoon of laptop naar je Strava dashboard.

Op de fiets
Eenmaal alles ingesteld kun je gaan verbinden met de sensoren. Dit is 1 van de weinige instellingen die je vanaf de Elemnt regelt. Mijn hartslagmeter en powertap pedalen werden direct gevonden en werkten zoals je zou verwachten, niets bijzonders te melden op dat front.

Dan komt het eerste gekke puntje. Er is geen knop waar start op staat. Boven de middelste van de drie knoppen staat ‘hervat’, dat is de startknop. Ook als je nog geen rit gestart hebt?! Als je die ‘hervatknop’ indrukt begint de Elemnt je ritdata op te nemen. Onderweg werkt alles zoals je ook van veel andere computers gewend bent. Met uitzondering van de ledjes dan. Aan de linkerkant zit een rij van 7 leds die oplichten als ik met hartslagmeterband rijd. De hoeveelheid opgelichte leds is gerelateerd aan de hartslagzone waarin ik rij. Je kunt de leds ook koppelen aan je vermogensmeter of aan je snelheid. Ze kunnen ook uit!
Dan is het even schrikken, want met een piep en oplichtende leds zie ik dat Mathijs me probeert te bellen. Zijn naam komt zelfs in het scherm te staan. Handig, maar als ik fiets telefoneer ik niet….ik doe er dus niets mee. Dit soort meldingen kun je uitzetten via de ‘niet storen’ optie. Live segmenten, zoals op de Garmin concurrent heeft de Elemnt nog niet. Wordt aan gewerkt, aldus Wahoo.

Niet alles is positief
Ik heb in het begin de autopauze optie aangezet, bij ieder stoplicht wordt de tijdsmeting dus netjes gestopt. Aan het eind van de rit druk je op stop, en dan beginnen de eerste echte problemen. Mijn telefoon is geregeld de verbinding met de Elemnt kwijt na een ritje. De app en de computer opnieuw starten verhelpt dit euvel. De ritgegevens moeten vervolgens gesynchroniseerd worden van de Elemnt, naar de app. En dat duurt soms echt een eeuwigheid. En als je dan denkt dat ik klaar is, is ie soms pas half klaar. Het routekaartje wordt bijvoorbeeld niet getoond.

Te koop bij:

Fietscomputerstore.nl

Futurumshop.nl

In de papieren Fiets Magazine van mei staat dat het opnieuw opstarten de problemen steeds heeft verholpen. Ondertussen hebben we ook een keer het probleem gehad dat het syncen helemaal niet meer wilde. Telefoon herstart, Elemnt herstart, hielp niets. Elemnt teruggezet naar fabrieksinstellingen, hielp ook niets. Uiteindelijk bleek de oplossing het compleet verwijderen en opnieuw installeren van de app. Met als gevolg dat je ook veel van de Elemnt instellingen opnieuw moet invoeren. In Internationale reviews en reacties lezen we dat dit vaker voorkomt. De Elemnt zelf wordt over het algemeen als heel positief ervaren, de app levert echter vaker problemen op. Daar wordt dan ook volop over gemopperd. Over het algemeen worden dit soort zaken met software updates verholpen, we hopen dat Wahoo hier snel werkt van maakt.

Wahoo communiceert zelf ook vrij actief met ons, de gebruikers. Bijvoorbeeld in deze google group, waar de projectleider zelf reageert op vragen en tips. Hier wordt ondermeer aangegeven dat er wordt gestreefd naar een maandelijkse software update om bugs aan te pakken en functionaliteit toe te voegen. Een dezer dagen wordt een nieuwe update verwacht.

Toen het syncen niet werkte heb ik de Elemnt even met een usb-kabel aan de laptop gehangen. De .FIT files kun je er dan zo vanaf halen en handmatig op Strava zetten. Alle ritgegevens waren dus wel goed opgenomen, het probleem zat hem echt in de app. Alle testen zijn met de Android versie gedaan trouwens!

Navigatie
De Elemnt kan dienen als navigatiesysteem. Niet met turn-by-turn aanwijzingen, maar door de pijltjes te volgen die je op het scherm ziet. Zoals gezegd werkt het navigeren met kaarten van OpenStreetMaps. In het ‘Maps blad’, zie je naast de kaart ook nog 1 of 2 datavelden bovenin. Uiteraard kun je ook hier zelf kiezen welke waardes er getoond worden. Als je van je gekozen route afwijkt gaan de bovenste leds alle 5 rood knipperen om je te alarmeren. In de praktijk vond ik het eerlijk gezegd prima werken, zelfs zonder turn-by-turn. In gebieden met veel wegen zoom je wat meer in, dan is er genoeg detail om te weten welke afslag de jouwe is. Straatnamen worden niet getoond, in steden met veel kleine weggetjes kan dat een probleem zijn. Rijd je in een rustige polder dan zoom je wat meer uit, en zie je ook prima hoe je route loopt. Wel een gemis is het ontbreken van de nog af te leggen afstand. Cool is dan weer wel dat je het hoogteprofiel van een aanstaande klim kunt zien. Zo weet je in ieder geval een beetje wat je nog te wachten staat. De turn-by-turn is overigens wel beloofd, die optie komt waarschijnlijk later dit jaar beschikbaar.

 

Hoe de routes op de Elemnt te krijgen is nog wel een verhaal. De simpele manier is om een route in Strava (of Ride with GPS) te zetten, of daar aan te maken, deze kun je makkelijk importeren in de Elemnt via de Wifi sync functie. Ik moet eerlijk bekennen dat ik het alleen via Strava heb getest, die werkte iedere keer soepeltjes. De 2e manier zou zijn om een GPX-file vanaf je telefoon naar je Elmnt te sturen. Klikken op de GPX file, delen met de Elemnt en dat zou alles moeten zijn. In de praktijk werkt dat soms, maar vaak ook niet. Zonder dat je duidelijk krijgt waarom niet, best vervelend. Hoe je de routes weer van het apparaat af krijgt is me nog steeds een raadsel. Ook hier zal de app vast uitkomst gaan bieden….in de toekomst.

Live traceren
Nog een grappige optie is de ‘Live traceren’ functie. Vanuit de App kun je vrienden of familie een link (via mail, Whatsapp etc) sturen waarmee zij kunnen zien waar jij rijdt. Dit werkt niet ‘Live’ als in dat je een bewegend stipje op de kaart ziet, maar iedere keer als je naar de link gaat zie je wel waar de Elemnt (en jij, als het goed is) zich op dat moment bevindt. Mijn partner vertelde me bij thuiskomst een keer dat ze al wist dat ik er bijna aankwam omdat ze even op de link geklikt had. Ik was al weer vergeten dat ik haar die link had gestuurd, bedenk dus goed aan wie je de link geeft! 😉

Slordig
Ook in de vertalingen zie je dat dit soort apparaten op de markt gebracht worden voor ze helemaal klaar zijn. Als je hem bijvoorbeeld wilt uitzetten komt de vraag: “Electriciteit uitzetten?” in beeld, huh? Verder kom je geregeld typfouten tegen, allemaal zaken die vast wel opgelost gaan worden, maar voor 379,99 euro verwacht je iets meer zorgvuldigheid.

Conclusie
De beloofde updates klinken veelbelovend, maar het blijft vreemd dat je veel geld uitgeeft aan een apparaat waarvan je niet precies weet wat deze over een jaar nog meer kan. De ergernis die je ervaart als je zit te wachten op een app die niet lekker werkt, wint het denk ik niet van alle dingen die de Elemnt wel goed doet. Ik ben op dit moment dus overwegend positief gestemd. De weegschaal slaat net door naar de goede kant. Als Wahoo nou een beetje vaart maakt met de broodnodige updates wordt ik echt enthousiast.
Voor nu: Als je net als ik van nieuwe gadgets houdt, wat bugs voor lief neemt, een kleine 400 euro over hebt voor een apparaat dat je niet echt per se nodig hebt….kopen! Als je 1 van de punten hiervoor hoofdschuddend hebt zitten lezen, wacht dan nog even of die updates er echt gaan komen. En tot de prijs wat is gezakt. Ik houd je op de hoogte van toekomstige updates of nieuwe problemen 😉

Wahoo Elemnt € 379,99 (als kit met een hartslagmeterband (Tickr), een cadansmeter en een speedsensor € 449,99).
Meer info: wahoofitness.com, voor verkooppunten: dedigitalesporter.nl

Edwin Haan

Fietst op alles met twee wielen. Wielrennen, gravelracen, crossen, mountainbiken en zelfs een voorzichtig downhill dagje komt wel eens voor. Vooral geïnteresseerd in techniek en gadgets. Favoriete grote ronde, de Giro. Favoriete klassieker, Parijs-Roubaix, ondanks een grote weerstand tegen het zelf fietsen op kasseien.

Strava: http://www.strava.com/athletes/1304841

Meer artikelen van Edwin Haan

2 reacties op “Review: Wahoo Elemnt

Geef een reactie

Inloggen