Wat maakt een MTB tot een racebak. Grote wielen, effectieve vering, flitsend stuurgedrag en een superstrak frame. Deze Giant heeft het! Hoewel Giant een Taiwanees bedrijf is worden de fietsen ontwikkeld in de VS. En hoewel Giant te boek staat als een van de grootste fietsfabrikanten ter wereld hebben de fietsen een heel eigen gezicht. Dat betekent niet altijd dat ze goed zijn, in het nog niet zo verre verleden zijn er Giants geweest waar we liever niet aan terug denken, maar de huidige collectie mag er zijn. Hoogwaardige aluminium buizen of, zoals in dit geval, in eigen huis gemaakt carbon.

De XTC is een racebak, daar is geen twijfel over. Een sportieve zit, een steile stuurhoek en een dik en enorm stijf frame. Giant geeft zelf hoog op over de torsie- en stuurstijfheid en dat is niet overdreven. Hoe hard we ook ons best doen, er is geen beweging in te krijgen. Onze meetbank bevestigt dit, de torsiestijfheid is een van de hoogste die we ooit hebben gemeten bij een 29-er. Dat rijdt zoals je zou verwachten, ongemeen fel en ietwat schichtig. Zodra er krappe bochten opduiken is de XTC helemaal in zijn element. Hard remmen vraagt een stevige hand, de remmen zijn ietwat onder bemeten naar de huidige maatstaven. Gelukkig is de voorvork erg stijf en stabiel, mede door de gemonteerde steekas. Zo verklemd en verdraait hij minder en houdt de voorband grip wanneer je al remmend op een wasbord instuurt. Dat insturen kost weinig kracht, de XTC stuurt licht en flitsend. Het balhoofd is steil en er rust vrij veel gewicht op de vooras, voor je gevoel draait het allemaal om het voorwiel. Als je zó overstapt van een andere fiets zal je misschien zelfs het gevoel hebben dat de XTC de bocht in valt, sneller stuurt dan je verwacht van een 29-er. Dat gevoel is makkelijk op te lossen met een maatje bredere banden. Wij monteerden 2,25” brede Racing Ralphs, dat reed makkelijker en in de praktijk sneller. Het giftige gevoel bij aanzetten is daarmee iets minder maar van sloom is geen sprake. Zet je na een bocht de XTC weer rechtop dan is iedere spreekwoordelijke trap raak. Het frame tussen je benen voelt massief en licht, doorschakelen gaat snel. Erg comfortabel is de XTC niet, al deden de iets bredere banden hem ook in dit opzicht geen kwaad.

Op een bike als deze hoort inderdaad een dubbel crankstel met wat grotere stappen tussen de versnellingen. Srams X.9 groep schakelt wat lomp, niet soepel maar wel snel. Niet zeuren over de perfecte cadans, gewoon rammen is het devies. En bij de les blijven. Wanneer je echt op snelheid bij het insturen van een bocht een geul tegen komt zul je zelf de situatie moeten redden. Gelukkig maar dat bijsturen zo licht en snel gaat. Deze Giant van 2900 euro is een rasracer met een relatief aangenaam prijskaartje. Dat zie je terug in de afmontage, frame en vork zijn top, de rest iets minder hoogwaardig en wat zwaarder. Aan de andere kant, als je hem echt ziet als wedstrijdfiets is hij nog steeds voordelig met een extra wielset, en dan heb je meteen een trainingssetje. En wil je écht top-of-the-bill, kijk dan eens op de Amerikaanse website<http://www.giant-bicycles.com/en-us/bikes/model/xtc.composite.29er.frameset/9030/51148/>, er is ook een los frame dat je naar smaak kunt opbouwen.

Specificaties:

Frame:             carbon hardtail

Vork:               Fox F29 RLC QR15, 100mm veerweg

Shifters:            SRAM X.9

Derailleurs:       Sram X.9/X.0

Crankstel:        Sram X.9

Ketting/Cass:   Sram X.7

Remmen:          Sram Elixer 7 160/160

Opbouw:         Giant Contact

Zadel:              Fizik Tundra

Wielen: Giant P XC29/Tracker

Banden:           Schwalbe Racing Ralpg 29/x2.1”

Gewicht:          10,1kg

Prijs:                €2899,-

Website:           www.giant-bicycles.com