Vermogen indoor vs outdoor (niet over de oorzaak)
-
debuysserk
- Forum-lid
Over hoe het komt dat er verschil in vermogen is indoor vs outdoor wil ik het hier niet meteen hebben, daar zijn al genoeg topics van.
Ik zou eerder eens willen polsen naar jullie gedachten over de gevolgen van dat verschil.
In mijn geval heb ik eenzelfde FTP test afgelegd buiten vs binnen. Zelfde fiets, zelfde vermogensmeter, zelfde indeling van de test zelf. Verschil was 13% lagere FTP (37W verschil in gemiddeld vermogen op 20 min). Dit komt overeen met m'n perceptie en als ik de intervallen bekijken op andere duurtijden.
Velen raden aan je indoor FTP te gebruiken voor indoor intervaltrainingen zodat de percentages van je maximale kunnen gelijkblijven, maar welk gevolg heeft dat?
is 1 indoor W voor je spieren hetzelfde als 1 outdoor W? Ik zou vermoeden van wel, maar dat zou dus ook betekenen dat eenzelfde intervalsessie met aangepaste FTP waardes, dus minder zwaar zal zijn voor je spieren theoretisch, terwijl dat in de praktijk niet zo is aangezien je geen hogere waardes KAN trappen indoor. Dus dan zou het resultaat van die sessie indoor minder goed zijn voor je spieropbouw dan als je deze buiten zou gedaan hebben.
Ook zou je dan in theorie je TSS scores apart moeten berekenen en opnemen maar in de praktijk is dat erg moeilijk. De huidige platformen gaan meestal uit van 1 FTP waarde waarvoor je PMC opgesteld wordt. Je kan in theorie wel hercalculaties doen na indoor sessie maar dat is wel wat omslachtig.
Wat denken jullie?
update : voor iemand die 1 indoorsessie per week doet maakt het allicht niet zoveel uit, maar allicht zijn er meer zoals ik die tijdens de week enkel later op de avond op de fiets kunnen, en dan is de tacx dus het enigste wat je kan doen. In mijn geval dus 4 of zelfs 5x per week dus.
Ik zou eerder eens willen polsen naar jullie gedachten over de gevolgen van dat verschil.
In mijn geval heb ik eenzelfde FTP test afgelegd buiten vs binnen. Zelfde fiets, zelfde vermogensmeter, zelfde indeling van de test zelf. Verschil was 13% lagere FTP (37W verschil in gemiddeld vermogen op 20 min). Dit komt overeen met m'n perceptie en als ik de intervallen bekijken op andere duurtijden.
Velen raden aan je indoor FTP te gebruiken voor indoor intervaltrainingen zodat de percentages van je maximale kunnen gelijkblijven, maar welk gevolg heeft dat?
is 1 indoor W voor je spieren hetzelfde als 1 outdoor W? Ik zou vermoeden van wel, maar dat zou dus ook betekenen dat eenzelfde intervalsessie met aangepaste FTP waardes, dus minder zwaar zal zijn voor je spieren theoretisch, terwijl dat in de praktijk niet zo is aangezien je geen hogere waardes KAN trappen indoor. Dus dan zou het resultaat van die sessie indoor minder goed zijn voor je spieropbouw dan als je deze buiten zou gedaan hebben.
Ook zou je dan in theorie je TSS scores apart moeten berekenen en opnemen maar in de praktijk is dat erg moeilijk. De huidige platformen gaan meestal uit van 1 FTP waarde waarvoor je PMC opgesteld wordt. Je kan in theorie wel hercalculaties doen na indoor sessie maar dat is wel wat omslachtig.
Wat denken jullie?
update : voor iemand die 1 indoorsessie per week doet maakt het allicht niet zoveel uit, maar allicht zijn er meer zoals ik die tijdens de week enkel later op de avond op de fiets kunnen, en dan is de tacx dus het enigste wat je kan doen. In mijn geval dus 4 of zelfs 5x per week dus.
Je maakt een denkfout: je moet eerst nadenken over de oorzaken, daarna over de gevolgen. De oorzaken zijn namelijk ook variabel en manipuleerbaar.
Door wat gewenning aan indoor fietsen en door goede koeling zal het verschil al een stuk kleiner worden.
Door wat gewenning aan indoor fietsen en door goede koeling zal het verschil al een stuk kleiner worden.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Precies je moet de oorzaak kennen om het gevolg goed in te kunnen schatten.
Naast de hierboven genoemde zaken speelt ook wel mee wat voor trainer dat de fiets op staat. Met een duurdere trainer is de belasting beter vergelijkbaar met buiten fietsen en vermoed ik dat de waardes dichter bij elkaar liggen.
Naast de hierboven genoemde zaken speelt ook wel mee wat voor trainer dat de fiets op staat. Met een duurdere trainer is de belasting beter vergelijkbaar met buiten fietsen en vermoed ik dat de waardes dichter bij elkaar liggen.
- daniel1975
- Forum-lid HC
Als je de vermogens op de crank meet maakt de gebruikte trainer niet uit toch?amclassic-fan schreef:de hierboven genoemde zaken speelt ook wel mee wat voor trainer dat de fiets op staat. Met een duurdere trainer is de belasting beter vergelijkbaar met buiten fietsen en vermoed ik dat de waardes dichter bij elkaar liggen.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
Dit wordt op dit forum http://www.timetriallingforum.co.uk/ elke maand 10x besproken, misschien dat je daar wat meer vindt.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Het vermogen dat gemeten wordt klopt wel, maar dit is deels hetzelfde verhaal als waarom je bergop makkelijker een hoog vermogen kan blijven trappen dan op het vlakke. Of zelfde verhaal met wind mee / of juist tegen wind.daniel1975 schreef:Als je de vermogens op de crank meet maakt de gebruikte trainer niet uit toch?amclassic-fan schreef:de hierboven genoemde zaken speelt ook wel mee wat voor trainer dat de fiets op staat. Met een duurdere trainer is de belasting beter vergelijkbaar met buiten fietsen en vermoed ik dat de waardes dichter bij elkaar liggen.
Belasting is anders.
-
debuysserk
- Forum-lid
Nee, ik heb al vaak genoeg nagedacht & gelezen over de oorzaak, en die heb ik zoveel mogelijk proberen te minimaliseren. Vandaar dat ik het nu gewoon even wil hebben over hoe ermee om te gaan als het verschil blijft..athhretjt schreef:Je maakt een denkfout: je moet eerst nadenken over de oorzaken, daarna over de gevolgen. De oorzaken zijn namelijk ook variabel en manipuleerbaar.
Zoals ik al aangaf train ik tss 3 en 5x indoor per week, al ettelijke maanden, dus gewenning is zeker geen punt. Daarnaast heb ik een grote fan die op max stand staat, is m'n achterband goed geblazen etc.
Een andere trainer kopen, bijv een direct drive ala Neo/Kickr is een optie, maar is momenteel budgetgewijs geen echte mogelijkheid. Dus moet ik het doen met m'n oude tacx satori.
Overigens heb ik een link teruggevonden met interessante bevindingen, ik was die even kwijt.
http://alex-cycle.blogspot.be/2009/01/t ... ining.html
Joe Friel gaf me op twitter daarnet aan dat het mogelijk is om in TP een andere sport te kiezen met bijhorende andere FTP, om zo de PMC correct te houden. Voor 1 training per week is dat niet nodig, voor meerdere heeft het wel zin om eens bij te sturen zodat er correcte training load is etc. Het gaat me niet om absolute cijfers maar om de trend, maar de trend mag niet teveel afwijken ook natuurlijk.
-
FryskBloed
- Forum-lid
Klein zijsprongetje, maar hoe/waar meten jullie buiten je FTP? Op een wielerbaan? Want ik ben eigenlijk nog geen lekker stuk weg tegengekomen waar je 20+ minuten hard kunt fietsen zonder haakse bochten, voorrangskruisingen, loslopende schapen etc etc.
-
stillekracht
- Forum-lid
Ik verwacht dat het veel met koeling te maken heeft. Ik rij veel binnen (3000-5000 pj). Heb een seizoen het intensieve Computrainer P. I.G programma gevolgd. Bij intensieve trainingen zie je zelfs in je hartslag effect als je wat gedronken hebt. En daarbij bedoel ik niet dat er dan even minder vermogen werd geleverd tijdens het drinken........
Verstuurd vanaf mijn SM-T800 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-T800 met Tapatalk
Op de afsluitdijk.FryskBloed schreef:Klein zijsprongetje, maar hoe/waar meten jullie buiten je FTP? Op een wielerbaan? Want ik ben eigenlijk nog geen lekker stuk weg tegengekomen waar je 20+ minuten hard kunt fietsen zonder haakse bochten, voorrangskruisingen, loslopende schapen etc etc.