Crank en bracket demonteren

Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Crank en bracket demonteren

arjenv
Forum-lid

Berichtdoor arjenv » 09 dec 2013 19:17

Beste forumleden,

Sinds een maandje of wat knap ik oude stalen racefietsen op. Nu ben ik ook eindelijk begonnen met het demonteren van de crank en het bracket.

Welk gereedschap moet ik hierbij gebruiken? Zijn er universele sleutels voor? Ik werk voornamelijk met de oude Shimano 600, Shimano 105 en Campagnolo groepen van zo'n 30 jaar oud.

Bij voorbaat dank,

Arjen

chrissiewizzie
Forum-lid

Berichtdoor chrissiewizzie » 09 dec 2013 19:43

Je hebt dan een bracket sleutelset nodig. Let op: Campa en Shimano hebben andere maten en de universele sleutels zijn vaak van slechte kwaliteit of lastig te gebruiken. Het beste is dus om een set Shimano sleutels aan te schaffen en een set Campa sleutels. Deze zijn ook voor balhoofden te gebruiken.

Voorbeeldje:

Afbeelding

kees0251
Forum-lid

Berichtdoor kees0251 » 09 dec 2013 20:02

Voor het trekken van de cranks kan je gelukkig volstaan met 1 model cranktrekker die voor zo'n 10€ overal te koop is.
Tenzij het een oud Stronglight crankstel is.
Ooit had ik een trekker daarvoor, verkocht aan iemand en door de post vernaggeld, zeldzame cranktrekker foetsie.
Cheap light strong, choose two

Le Grimpeur
Forum-lid

Berichtdoor Le Grimpeur » 09 dec 2013 20:12

Voor de Shimano 600EX (en Dura Ace EX) balhoofdstellen zijn er speciale Shimano sleutels:

Afbeelding.

Je kunt voor deze balhoofdstellen echter ook 'gewone' balhoofdsleutels (uiteraard wel in de passende maat) gebruiken.
De sleutels van de afbeelding zijn echter lastig te vinden of erg prijzig. Een paar jaar geleden heb ik nog een zo goed als nieuwe set verkocht, uiteraard voor véél te weinig euros :shock: .
55 x Ventoux

chrissiewizzie
Forum-lid

Berichtdoor chrissiewizzie » 09 dec 2013 20:48

kees0251 schreef:Voor het trekken van de cranks kan je gelukkig volstaan met 1 model cranktrekker die voor zo'n 10€ overal te koop is.
Tenzij het een oud Stronglight crankstel is.
Ooit had ik een trekker daarvoor, verkocht aan iemand en door de post vernaggeld, zeldzame cranktrekker foetsie.

Goeie aanvulling inderdaad. Let ook op bij Campa cranks met self-extractor bolts, die hebben een linkse draad en daar past dus geen standaard cranktrekker in. Voorbeelden van deze cranks: C-Record, Croce d'Aune (later zelfde crank voor Chorus gebruikt). Wees ook zuinig op die self-extractors, want als ze al te vinden zijn, zijn ze zeer prijzig.

arjenv
Forum-lid

Berichtdoor arjenv » 09 dec 2013 21:22

Bedankt voor de reacties! Nog enig idee waar ik die sets (Campa en Shimano) kan vinden, of moet ik toch echt op marktplaats o.i.d. zoeken?

chrissiewizzie
Forum-lid

Berichtdoor chrissiewizzie » 09 dec 2013 21:46

Tacx maakt nog steeds Shimano compatible sleutels. Je kunt ze op hun site zoeken. Of ze ook Campa sleutels maken weet ik niet. Op MP doet een 3-delig setje originele Campa sleutels helaas al gauw € 100 of meer. Geduld en snel reageren als je ze ziet is het devies.

arjenv
Forum-lid

Berichtdoor arjenv » 09 dec 2013 22:12

Zal even kijken, bedankt!

kees0251
Forum-lid

Berichtdoor kees0251 » 10 dec 2013 00:14

chrissiewizzie schreef:[

Goeie aanvulling inderdaad. Let ook op bij Campa cranks met self-extractor bolts, die hebben een linkse draad en daar past dus geen standaard cranktrekker in. Voorbeelden van deze cranks: C-Record, Croce d'Aune (later zelfde crank voor Chorus gebruikt). Wees ook zuinig op die self-extractors, want als ze al te vinden zijn, zijn ze zeer prijzig.

Tja, die dingen zitten erin en blijven erin, simpeler kan het niet, wel weer een afwijkende inbusmaat (7 mm)
Cheap light strong, choose two

chrissiewizzie
Forum-lid

Berichtdoor chrissiewizzie » 10 dec 2013 12:01

Klopt, altijd laten zitten. Ik heb alleen een keer een oude fiets onder handen genomen waar ze eruit gehaald waren en gewone crankbouten waren gebruikt....geloof me, dat wil je echt niet als je zonder beschadigingen de crank los wilt hebben.

Eelco vR
Nieuw Forum-lid

Berichtdoor Eelco vR » 03 jul 2014 09:44

chrissiewizzie schreef:Klopt, altijd laten zitten.

Leve de zoekfunctie! Ik heb een oude Champion Mondial met Croce d'Aune én met een knik in de bovenbuis, dus rijp voor de sloop. Via MP een ander CM-frame gekocht, dus nu moet het hele spul overgezet worden. Als ik het goed begrijp is het loshalen van de cranks dus een kwestie van een 7mm inbussleutel erin, naar rechts draaien en dan komt de crank vanzelf los?

chrissiewizzie
Forum-lid

Berichtdoor chrissiewizzie » 03 jul 2014 10:38

Linksom. Kind kan de was doen!

Volgende

Keer terug naar Techniek