Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Derailleurwieltjes monteren

elefantino
Forum-lid

elefantino 24 apr 2013 21:26

In een poging m'n fiets enigszins te fatsoeneren heb ik de derailleurwieltjes losgehaald om schoon te maken. Probleem is dat ik ze niet meer in elkaar (en gemonteerd) krijg. Ik weet het, voortaan eerst goed kijken hoe het in elkaar zit voordat je iets demonteert, maar daar heb ik nu niets aan.

Ik heb al begrepen dat het wieltje waar G-pulley opstaat, boven (voor) moet. Alleen, wat te doen met die afdekplaatjes? Verder, in welk gat moet het schroefje voor het bovenste (voorste) wieltje?

Hier een foto met alle onderdeeltjes:

Afbeelding

johoop
Forum-lid

johoop 24 apr 2013 21:39

Afbeelding
Afbeelding

elefantino
Forum-lid

elefantino 24 apr 2013 21:57

Dank. Die afdekplaatjes zijn me nu duidelijk (waarvoor ze dienen is me nog steeds onduidelijk, het lijkt wel of Shimano er een sport van maakt om overal zoveel mogelijk ringetjes, rubbertjes en plaatjes in te stoppen, maar dat terzijde). Op het plaatje kan ik echter niet goed zien of het schroefje voor het bovenste (voorste) wieltje nu in het bovenste of onderste gaatje moet. Sowieso, waarom zit daar een extra gat? (Ik ben niet de meest technische persoon, maar probeer de simpele dingen toch een beetje zelf te doen. Dat levert dit soort topics op....:) )

GoldenRatio
Forum-lid

GoldenRatio 24 apr 2013 22:23

Hier vind je de Tech docs van Shimano. Kun je tekeningen zien die wat groter zijn.
http://techdocs.shimano.com/techdocs/bl ... ID=jUGaUPu" onclick="window.open(this.href);return false;

elefantino
Forum-lid

elefantino 24 apr 2013 22:30

Bedankt, nu kan in ieder geval zien welk gaatje ik moet hebben.:D Nu rest nog de vraag waarom dat andere gat er dan zit, maar goed, daar ga ik vast achter komen...

elefantino
Forum-lid

elefantino 25 apr 2013 09:47

Ik neem aan dat derrailleurwieltjes moeten kunnen draaien? :D Heb inmiddels de boel weer gemonteerd, maar nu wil het onderste wieltje niet draaien. Het zit muurvast. Iemand enig idee? Die twee metalen afdekplaatjes moeten er toch tussen?

thestudent
Forum-lid HC

Gebruikersavatar thestudent 25 apr 2013 11:40

Zijn glijlagers? Terug uit elkaar wat vet erin en dan niet te vast terugzetten. Anders zitten je inderdaad vast.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

GoldenRatio
Forum-lid

GoldenRatio 25 apr 2013 12:24

Misschien heb je een type dat 2 verschillende diktes wieltjes kent en heb je ze mogelijk verwisseld?
Het dikkere wieltje komt het dichts bij de casettte.
Die extra gaatjes zijn waarschijnlijk bedoeld als smeernippels? Je moet vet smeren tussen alles wat kan bewegen in deze wieltjes. Dus het middelste busje eruit en daar ook vet tussen en achter de lagerschaaltjes moet ook vet. Persoonlijk gebruik ik daar vet en geen olie.

Hier en filmpje voor je waar ook de verschillende diktes worden benoemt.
https://www.youtube.com/watch?v=zeb80OeL_pM" onclick="window.open(this.href);return false;

De boutjes zijn tevens asjes en het uiteinde van dat asje (dus waar het overgaat in schroefdraad) is tevens een stop dat rust op de binnenkant van de achterplaat. Maw je kunt het normaliter dus gewoon strak aandraaien. Dat asje zorgt automatisch voor de juiste afstand.

elefantino
Forum-lid

elefantino 25 apr 2013 20:13

Update: Fiets staat inmiddels bij de FM. Kreeg de derailleurwieltjes uiteindelijk wel draaiend, maar toen had ik wel onderdelen over.... lijkt me geen goed teken. Daarnaast nog een ketting verkloot. Het lijkt me beter als ik er voortaan vanaf blijf. In ieder geval bedankt aan allen voor de hulp.

loos
Forum-lid

Gebruikersavatar loos 25 apr 2013 21:16

Al doende leert men, daar is zelfs een speciaal topic over:
http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php ... &start=252" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding

carel
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar carel 25 apr 2013 23:55

Hoe kan je nou onderdelen overhouden? Het zijn twee wieltjes, vier afdekplaatjes, een (of twee) lagerbusje, een kooi deel en twee boutjes. Ik kan mij niet voorstellen dat je aan de hand van de techdocs van Shimano die paar onderdelen niet meer op de juiste wijze in elkaar krijgt. Maar goed, dan heeft de fietsenmaker ook weer werk.

bikerke
Forum-lid

bikerke 14 apr 2016 17:37

De 2 pulley boutjes hebben een verschillende lengte bij mijn ultergra 6800.
Nl 10,5 en 12,5. en heb er natuurlijk niet op gelet welke waar zat....
En in de shimano handleiding staat de verschillende lengtes genoteerd maar niet welke waar moet....

Plaats reactie