In de winter van 2014 introduceerde Focus de Mares CX en de Mares Disc, zo’n drie dagen voor het WK Cyclocross in Hoogerheide. Nu is dat alweer een hele tijd geleden en de crosswereld is ondertussen behoorlijk veranderd. ‘Niemand’ rijdt meer met velgremmen en er is een fiets ‘bijgekomen’: de gravelbike. Is de Mares CX Disc nu een crossfiets? Of een gravelbike? We probeerden daar achter te komen.

Mares CX

Officieel is de Mares CX een cyclocrosser. We zetten eerst nog even wat punten op een rijtje. De nieuwe Mares is gebaseerd op de in de zomer van 2013 geïntroduceerde Izalco Max, de toenmalige Team racefiets van AG2R. De Duitse ‘engineers’ die aan de Izalco Max hebben gewerkt zijn ook verantwoordelijk voor de nieuwe Mares. Er is een versie is voor de aloude velgremmen en een versie voor 160 mm ‘flatmount’ schijfremmen. De in zes maten leverbare nieuwe Mares CX is vooral licht: 895 gram voor een maatje 56 ( disc versie 922 gram), de full carbon voorvork weegt dan nog eens 420 gram ( de disc versie 20 gram meer).

56

We hadden de beschikking over een ‘Disc’ in een maatje 56: compleet met Ultegra 11-speed, DT Swiss wielen, Schwalbe 33 mm banden, Shimano remmen, 160 mm schijven, Fi’zi:k en Concept weegt de fiets 8,40 kilo. Alle kabels lopen binnendoor; de derailleurkabels lopen links en rechts de schuine buis in, de remkabel loopt in zijn geheel door de bovenbuis. Onderop het bracket zit een verwisselbaar kapje; daaronder lopen de kabels verder naar de voor- en achterderailleur. De Mares is uiteraard Di2 compatible. Het oversized ‘monobox’  bracket is ‘schroefdraadloos’ (PressFit 30) en zo compatible met alle cranksets. Het bracket is iets hoger geplaatst voor meer grondspeling. Rondom het bracket is een 50 gram lichte ‘Integrated Chainguard’ geplaatst –dat zorgt ervoor dat de ketting niet tussen cranks en frame valt. De patjes zijn van composiet.

De geometrie is gewoon netjes ‘cross’. 71 graden balhoofdhoek, 73,5 graden zithoek, wielbasis van 1018, achtervork van 42,5 cm, stack van 559 en reach 390. De Mares heeft het R(apid)A(xle)T(echnology) systeem: steekassen, maar dan uitgevoerd als ‘quick releases’. Je steekt de 12 mm as door de naaf en klikt als het ware twee ‘pinnetjes’ vast; dan een draai en vast. Het vereist wat oefening, maar dan zitten de wielen gewoon goed vast. Ehhh… wij hebben eigenlijk liever gewoon simpele steekassen; van die modellen die je gewoon aandraait….  .

Praktisch

Wat is het nu? Nou, een prima offroad fiets. Die ook alles aankan waar je graag als ‘gravelrijder’ mee te maken krijgt. We trokken ermee naar de MTB parcoursen van Dort en de Drunense Duinen en hadden de grootste lol. Lekker bochtjes lopen! De schijfremmen laten je laat remmen, Ultegra schakelt gewoon snel en ja, de fiets rammelt op de ‘hobbels’ en ‘knippen’, maar dat hoort erbij. De ketting bleef mooi in het gareel. Er zitten nu 33 mm banden in, maar 38 mm past ook. In deze hoedanigheid is de Mares CX prima voor ‘laagland’; ga je de Ardennen in – met van die gemene stenen- dan monteer je dikker rubber. Nee, stoer of hip is die niet. Dat wil zeggen: geen staal of vreemde benamingen, ook een normaal uiterlijk. Saai? Ach, na twee modderpoelen zie je het ‘hippe’ ook niet meer.

Heerlijk praktisch is die. Even spelen met de bandenspanning en dan ga je lekker schuin de bocht door. Het nogal platte Antares zadel laat je lekker makkelijk van links naar rechts gaan en het ‘Compact’ stuur ligt lekker in de hand. De 56’er heeft wel een 44 cm stuur. Ja, het is in principe een cyclocrosser, maar nogmaals: hij is zo veelzijdig dat je niks anders nodig hebt. Hij kost 3299 euro. Nette prijs. Aanrader. Is het niet voor ‘nu’, dan kun je er ook mee crossen in de winter… www.focus-bikes.com

Foto’s: Remco Veurink