De 2012 Look 586 gaat terug naar de roots van het Franse merk: slank, licht -en met een duidelijk andere ‘look’ dan de doorsnee Aziatische racer! Hier staat de cinq huit six met Campagnolo Athena 11-speed. ‘Non, non je regrette rien…’ De racefietsen en mountainbikes van het Franse Look beginnen met een cijfercombinatie. De MTB’s met een 9, de racers met een 5 of 6. Dit is de 586. Nou ja, ‘de’.. Er zijn twee types 586. De 586 UD en de 586 SL. De 586 SL valt net onder het topmodel, de 695. Dat is de fiets waarmee het Franse profteam Cofidis in 2011 en 2012 reden en rijden. De 695 zit vol zeer verassende technieken als de E-Post, het ZED 2 crankstel , de C-2 voorbouw en de HSC-7 voorvork. De 586 SL heeft een E-post –en dat is het. Deze 586 UD heeft een normale zadelpen –en is in vergelijking met de 595 een stuk minder doorgedreven en lijkt op de eerste series van Look, zeg maar de fietsen waarmee Bernard Hinault en Laurent Jalabert successen mee haalden. Is dat erg? Nee. Want terwijl de 595 een echte topfiets met bijbehorend prijskaartje van 3999 euro voor een frameset, is de 586 is een stuk democratischer geprijsd: 1999 euro. En gewoon heel goed!

Het frame is gemaakt van Monobloc UD carbon. Even ‘vertalen’. De frame ’buizen’ zijn met elkaar verbonden met composiet lugs. Via het zogenaamde ‘Multi Process Hot Moulding’ worden de buizen en ‘verbindingsdelen’ met elkaar verbonden. De 586 bestaat vooral uit composiet. De achterpatten zijn van composiet, de voorvork is een full carbon HSC6 model met twee maten lagers, carbon patjes en het eigen HeadFit 2 systeem. Geen ‘plug’, maar een schuifbare alu huls over de vorkpijp. Die huls zit geborgd met een pen. Door een asymmetrische ‘topcap’ met schroefdraad aan te draaien worden de lagers op spanning gebracht –en verdwijnt de speling. Het bracket heeft nog wel schroefdraad.

Uiteraard zijn de framebuizen oversized en geovaliseerd: de schuine buis is bij het bracket horizontaal ‘plat’ en bij de balhoofdbuis verticaal geovaliseerd. De staande buis is verticaal geovaliseerd, de voorderailleurpat zit vast aan de buis, de bovenbuis loopt heel lichtjes gebogen en is bij de balhoofdbuis verticaal en bij de zadelpenlug horizontaal geovaliseerd. De bovenbuis loopt naar achteren af. De achtervork: zowel liggende als staande zijn S-Bended. En een ‘wishbone’ ! Deze 586 is zwart met zacht wit als steunkleur. De 586 is er ook in het wit!  1120 Gram weegt een L, de voorvork 340 gram. De 586 is er in XS, S, M, L en XL. Look geeft zelf 1050 gram voor het frame op; maar dat zal dan een ‘M’ zijn.

De 586 is afgemonteerd met 11-speed Campagnolo: Athena en Chorus achterderailleur. Carbon compact crankstel, 11/26 achter, Mavic Aksium wielset met eigen Aksio banden, 3T delen – ARX stuurpen en Ergonova stuur- en een Fi’zik zadel. En mooooie witte Jagwire rem- en derailleurkabels. Smaakvol! 7,6 kilo compleet, netjes!

De stijfheidwaarden: torsiestijfheid  90 Nm/°,  67 bracket  en 64 voorvork . Stijf genoeg, maar niet te. Dat bleek ook tijdens de testritjes. De ‘L ‘ heeft een bovenbuis van 57 centimeter, de staande buis meet ook 57 centimeter, de lengte van de balhoofdbuis is 16,5 centimeter. Balhoofdhoek  73 graden, zithoek 73, 5 graden, wielbasis van ruim 99 centimeter, een vorksprong van 43…geen verassingen!

Maar wat is de 586 nu voor een fiets? Zeer uitgewogen. Beetje saai eigenlijk. Alles past, alles werkt zoals het hoort, niks aan de hand. Makkelijk een bocht in te leggen, lichte voorzijde –maar ook weer niet te nerveus of te licht. De voorvork is comfortabel en stijf tegelijk. Maar zeker niet te stijf of te bonkig. Dat gaat ook op voor het frame. Wel stijf, niet te doorgedreven. Look heeft veel ervaring met carbon en dat voel je gewoon zodra je op de fiets ‘kruipt’.

Valt er iets tegen? De Campa 11-speed schakelt lekker, de remkracht is prima en de Ergopowers liggen goed in de hand – al zal niet iedereen de combi met het 3T stuur niet iedereen even prettig vinden; de bocht bovenin draait wat naar het beneden weg. Even wennen! De Aksium wielen zijn OK, al horen ze eerder bij een simpelere fiets. Dat wil zeggen: ze zijn goed en betrouwbaar, maar je vindt ze ook op fietsen die compleet nog geen 1400 euro kosten…  De 586 mag wel een stel  ‘upgrade’ wieltjes hebben!

Wat blijft: deze Look is goed, heel goed. En een echte Look met een eigen ‘Look’. De 586 ziet er heel prettig uit. Smaken verschillen, dat wel, maar wil je een zuid-Europese racer die afwijkt van wat er met name uit het oosten komt dan is de 586 een goede keuze. Ok, niet goedkoop, dus je moet wel echt kiezen voor de 586. En het is niet une, deux, trois een fiets voor een hele stevige rijder… Val je niet in deze ‘classe’ dan krijg je geen spijt van de aankoop. ‘Non, non je regrette rien…’

Tekst en foto’s Menno Grootjans

www.lookcycle.com

www.actionsports.be