Bongers Bikes heeft een 29-er mountainbike op de markt gebracht met een Pinion P1.18 versnellingsbak. Een mountainbike dus zonder derailleur.

Bongers Bikes heeft een 29-er mountainbike op de markt gebracht met een Pinion P1.18 versnellingsbak. Een mountainbike dus zonder derailleur.

Het Pinion versnellingssysteem is ontwikkeld door twee Duitse ingenieurs die uit de auto-industrie afkomstig zijn. Op zich is het idee niet nieuw. Shimano, SRAM, Rohloff en NuVinci hebben ook versnellingsnaven op de markt.  Bovendien is de Pinion ook niet de eerste fietsversnellingsbak. Petespeed, Honda, het  Nederlandse BeOne, Hayes en Nicolai, waren er eerder mee.

Dat ze nooit doorgebroken zijn heeft diverse oorzaken. De versnellingsbakken waren complex, duurder dan de reguliere derailleurs en het versnellingsbereik was beperkt. Ze werden alleen gebruikt door downhillpofs.

Alleen de G-Boxx van Nicolai is nog gewoon te koop. Deze bak is gebaseerd op de Rohloff en gebruikt ook het binnenwerk daarvan. Uniek aan de Pinion is het grote versnellingsbereik, groter dan van een derailleursysteem, en de gelijkmatige spreiding van de versnellingen. Daardoor is deze versnellingsbak bruikbaar voor een grote doelgroep.

De Pinion is op een vergelijkbare manier geconstrueerd als de versnellingsbak van een auto. Twee assen met daarop een serie tandwielen in verschillende groottes. Door verschillende tandwielen met elkaar te combineren ontstaan er 18 overbrengingen. De bak wordt in zijn geheel op de plaats van het bracket onder het frame geschroefd. Nadeel is dat de versnellingsbak niet op iedere mountainbike past. Er moet een speciaal frame worden gemaakt. Voordeel is dan wel weer dat het zwaartepunt onderaan en  in het midden van de fiets komt te liggen.

Bovendien leent de centraal geplaatste versnellingsbak zich prima voor een volgeveerde bike. Het onafgeveerde gewicht aan de achterkant vermindert, waardoor de vering veel beter kan werken. Alle draaiende delen van de Pinion-bak zitten opgeborgen in een aluminium behuizing. De versnellingsbak heeft dus aanzienlijk minder last van water en vuil dan fietsen met een regulier versnellingsapparaat. De versnellingen worden bediend met een draaihandvat.

Bongers Bikes uit Apeldoorn heeft in eigen beheer een aantal 29 frames laten maken voor de Pinion. De Pinion P1.18 is zowel te gebruiken met een reguliere ketting, als met een tandriem aandrijving, de Gates Beltdrive. De fabrikant claimt dat deze riem net zo efficiënt werkt als een reguliere ketting. We testen deze fiets binnenkort.