Deze maand staat er een Origine klaar in huize Van Bon. Een wat? Precies , dat was ook de reactie van Léon zelf. Het Franse merk is pas sinds kort verkrijgbaar in Nederland en België. Hoe bevalt de eerste kennismaking?

Mensen verwachten dat ik alle fietsmerken ken die er zijn, maar dat is een illusie. Er zijn een heleboel leuke kleine fabrikanten die om uiteenlopende redenen vaak onder de radar blijven. Als een daarvan dan toch opduikt, kan het heel leuk en interessant zijn om er eens wat extra aandacht aan te besteden. Van Origine had ik bijvoorbeeld nog nooit gehoord. En nu staat er ineens een Origine Axxome II GTR Evo Disc voor me klaar. Volgens de website van de fabrikant heeft de Axxome een lichte, stijve frameset, die zeer strak stuurt en op lange afstand toch comfort biedt.

Het vrij jonge merk Origine is opgericht door Yves Amiel, die aanvankelijk sportfietsen bouwde voor Franse warenhuisketens. Toen Decathlon die markt volledig overnam, verkocht hij zijn bedrijf om zich op een nieuwe uitdaging te storten: high-end fietsen à la carte. Zijn merk bestaat nu zeven jaar en werkt volgens een online only-concept. De Origine-fietsen worden in Frankrijk ontwikkeld en geassembleerd. De productie vindt plaats in Azië, maar door goede relaties in de fietsindustrie zijn de productielijnen kort: een belangrijk detail. Met een bike configurator kies je zelf je afmontage. En de keuze is reuze. Zo kun je op een maat S gerust een 44 centimeter stuur laten zetten, als je dat zou willen. Als je tussen de veertien standaardkleuren niet de juiste kunt vinden, kies je voor 40 euro extra je eigen RAL-kleur. Daarbij heb je een levenslange garantie op het frame. Het concept is dus in orde.

Om je een idee te geven van hoe bescheiden Origine is: op dit moment produceert het merk ongeveer veertig fietsen per dag. Vergelijk dat eens met Giant (26.000 per dag in 2014) of Canyon (volgens opgave zo’n 450 per dag). Zo bekeken is het best een stunt dat de fietsen op de neutrale serviceauto’s in de koers van Origine zijn. Als bijvoorbeeld Kruijswijk dit jaar in de Tour de France een fiets krijgt van de serviceauto, rijdt hij wellicht op het model die ik straks ga testen.

Origine Axxome, netjes en gewoon

De Axxome II GTR Evo Disc wordt hoogstpersoonlijk bij mij thuis afgeleverd. Twee dingen vallen me direct op: hij is heel netjes en heel gewoon. De donkergrijze lak is chique en toch ook weer normaal. De kabels lopen netjes door het frame, en komen naar buiten bij de balhoofdbuis: die kluwen bij het stuur oogt wat achterhaald voor een topfiets. Aan de andere kant maakt het kleine reparaties wel eenvoudiger. De buizen van het frame zijn slank en rond. De achtervork sluit hoog aan bij de zitbuis. Het geeft het frame een soort klassieke elegantie. Voor en achter heeft de Origine open pads. Dat zou het gemakkelijker moeten maken om snel een wiel te kunnen verwisselen. Volgens de website weegt de fiets zonder pedalen 6,76 kilogram. Dat is scherp. Met pedalen zou je dan net onder de 7 kilo uitkomen. Mijn weegschaal geeft 200 gram meer aan, maar dat is nog steeds goed. Afhankelijk van de maat weegt het frame tussen de 765 en 805 gram, met dank aan de gebruikte ultra high modulus carbonvezels. Het frame is gemaakt met een EPS-binnenmal, waardoor het aan de binnenkant even netjes is afgewerkt als aan de buitenkant. Zo’n binnenmal voorkomt ophoping van hars in hoeken van het frame, dat scheelt dus weer wat grammen. Omdat het frame zo glad is afgewerkt, kunnen trillingen zich beter over het volledige frame verdelen.

Fietstest Origine Axxome
Een kek aerostuur had niet misstaan.

Fietstest Origine Axxome
Neem niet te brede banden.

Fietstest Origine Axxome
Dit had netter gemogen voor een topfiets.

Origine laat haar frames fabriceren volgens een techniek die het zelf Unique Matrix Layup (UML) noemt: hierbij wordt het carbon in één keer over de binnenmal gedrapeerd. De liggende en staande achtervork zijn uit één stuk, ook weer om de trillingen beter te verdelen, en de derailleurpad is rechtstreeks aan de steekas gekoppeld. Dit moet extra stijfheid geven. In plaats van het frame overal knetterhard te maken, heeft Origine hier en daar enige flex ingebouwd. Al die dingen bij elkaar hebben tot doel de Axxome tegelijkertijd stijf én comfortabel te laten zijn. Of zoals ze dat bij Origine zelf noemen: ‘efficiënt’. Mijn testfiets heeft een mechanische Shimano Dura-Ace-groep met schijfrem- men. Stuur en stuurpen zijn van Ritchey en ogen klassiek. Een mooi aero-stuurtje had de fiets net iets vlotter gemaakt. Op de carbon zadelpen (ook Ritchey) zit een zadel van Selle Italia. Deze SLR Lite Titane Flow is plat en oogt racy: benieuwd hoe hij bevalt. Het mooie tubeless wielsetje is van Fulcrum. De Racing Zero Carbon Competizione DB-wielen hebben een speciale carbon lay-up, met extra materiaal rond de spaakgaten voor extra stevigheid. Als steekassen heeft de Axxome Mavic Speed Releases.

Afzien achter een junior
Het begint lente te worden en zo af en toe zit er een echt mooie dag tussen. Als je dan ook nog tijd hebt om te fietsen, dan is het helemaal mooi. Voor de Amstel Gold Race rij ik enkele malen over het parcours. Vorige week was ik nog aan het afzien in het wiel van een paar Jumbo Visma-dames, en dat was stiekem best leuk. Daarom wacht ik even op een hoek van het parcours, om te zien of ik iemand kan vinden waarbij ik kan aanpikken. Na een paar minuten komt een renner voorbij. Ik erachter aan. Zijn irritante lichte tred verraadt dat hij een junior is – irritant, omdat het er zo gemakkelijk uitziet. Op de Bemelerberg rijdt hij in een strak tempo omhoog. De Origine gaat prima. Mijn benen branden, maar elke trap lijkt wel aan te komen, waardoor ik net in het wiel van de junior kan blijven. Boven trekt hij nog even lekker door. Pas na een kilometer of zo, als het iets afloopt, kom ik weer wat op adem. We praten even kort en ik krijg de indruk dat ik hier met een talentje te maken heb. Heel benieuwd of we ooit nog iets van hem gaan horen in de toekomst.

Fietstest Origine Axxome

De afdaling naar Valkenburg neem ik volle bak. De fiets bolt goed en ik voel me zelfverzekerd. Hij stuurt lekker door de bochten en als ik aanzet, reageert hij prima. De Axxome is niet superstrak, maar hij bevalt me prima. Een fijne fiets met een prettig comfort. Ik had misschien nog iets dieper willen zitten. Maar dat is een probleem dat je met een andere balhoofdring simpel kunt oplossen.

Een paar dagen later rij ik langs een kanaal. De wind staat op kop en ik moet flink doortrappen, maar het boeit me niet echt. Het is heerlijk en de Origine gaat ervoor. De zit mag dan niet zo diep zijn, ik zit toch wel erg lekker op deze fiets. Als ik het kanaal verlaat en wat bochten neem, stuurt de Origine prima. Direct, maar niet te nerveus. Ik rij de Slingerberg op. Het begint hier mooi te worden. De bloesem is prachtig. Ik sleur me door de bochten heen. Het zadel bevalt me best goed en is veel comfortabeler dan ik dacht. Na de bocht zet ik weer aan en sprint naar boven. Tevreden kijk ik naar de Origine onder me: dat doet-ie goed. Ik maak mijn ronde af en voel me prima op deze fiets. Dit is genieten.

Conclusie

De Origine Axxome II GTR Evo Disc is me goed bevallen. Het frame is kwalitatief prima in orde. Netjes afgewerkt en met goede rijeigenschappen. Het punt waarop deze fiets achterblijft is karakter. Ik mis uitstraling. Een leuk kleurtje zou daar al een hoop aan kunnen doen. Maar ook qua ontwerp loopt het frame wat achter op de huidige ontwikkelingen, met zijn hoog aangezette achtervork en kabels voor de balhoofdbuis. Dat oogt klassiek en wat gewoontjes, zeker voor het topmodel uit de collectie. Voor 6860 euro heb je dus een goede fiets, maar het moet wel je smaak zijn. Als Origine nou straks met een knaller van een frame komt, waarin kwaliteit en uitstraling samengaan, dan komt het helemaal goed met het Franse merk. Ik heb er goede hoop op, want de kwaliteit is er al. En dat is toch het belangrijkst.

Origine Axxome

Fietstest Origine Axxome Fietstest Origine Axxome


Dit is een artikel uit Fiets 06. Bestel het magazine hier (inclusief grote zomerkledingtest) voor €6,95!