In Fiets 09 hebben wij meerdere fietsen getest van onbekende merken. De MMR Adrenaline Aero is er daar een van. Verdient deze MMR net als de Fara F/AR een breder publiek? De adrenaline gaat in elk geval vanzelf stromen op deze prachtige racer.

Fietsen van het Spaanse MMR zie je in Nederland niet iedere dag voorbijrijden. Als je het merk al kent, dan is het waarschijnlijk uit het mountainbiken. MMR voorziet al jaren enkele profs van materiaal. In eigen land is MMR bepaald geen klein merk: het heeft dealers in heel Spanje. Vorig jaar reed ik al eens op de Adrenaline SL, nu krijg ik van de importeur, oud-prof Marc de Maar, de Adrenaline Aero mee voor een test.

Die is verkrijgbaar met verschillende afmontages. Wij krijgen de goedkoopste variant mee, afgemonteerd met Shimano 105. En die toont zich een prettige performance-racer waar je lekker op kunt knallen. Het is een heel reactieve en zelfs een tikkeltje nerveuze fiets. Wielbasis en bovenbuis zijn kort, wat de Adrenaline Aero vooral geschikt maakt voor mensen met een niet al te lang bovenlichaam – anders is een langere stuurpen een must. Die korte wielbasis en bovenbuislengte zorgen er samen voor dat ieder tikje aan het stuur razendsnel leidt tot een kleine koerswijziging. De torsiestijfheid van de Adrenaline Aero is daarentegen niet overdreven hoog, waar je dat wel zou verwachten bij een aeroracer.

Want aero is-ie: kijk maar naar dat fraai vormgegeven frame, waarin aerodynamica en esthetiek zich vertalen in snelle, vloeiende lijnen. De platte zitbuis is voorzien van een aerodynamische zadelpen uit eigen fabriek. De korte staande achtervork heeft een horizontale bevestiging aan de zitbuis, iets wat je steeds vaker ziet bij aerobikes omdat het net even minder luchtweerstand oplevert – marginal gains, noemen ze dat in de wielerwereld. De forse voorvork loopt vloeiend over in het frame bij het indrukwekkend ogende balhoofdbuis. Tel daar het ACR-stuurpensysteem van FSA bij op, en je hebt een voortrein om echt blij van te worden. De interne kabelgeleiding functioneert heel doordacht en ook qua onderhoud is dit een van de beste systemen.

Specificaties MMR Adrenaline Aero

Pluspunten: mooi design, slim stuurpensysteem
Minpunt: nerveus
Prijs: € 2889,­
Frame/voorvork: carbon/carbon
Gewicht: 8,77 kilo (excl. pedalen)
Groep: Shimano 105 R7000 2x11s, 50/34, 11­30, 160/160mm
Wielen: DT Swiss P1800 Spline
Banden: Hutchinson Fusion 5 28mm
Zadel en -pen: Selle San Marco Aspide short/MMR Aero
Stuur en -pen: FSA compact aluminium/FSA ACR
Maten: XS, S, M, L, XL
Check hier meer over MMR Bikes.