Specialized toont vandaag de vernieuwde collectie Turbo banden. En er zitten nogal wat vernieuwingen in, verbeterde compounds, betere lekprotectie, hookless compatibel(!) en een nieuw thread design. En je hebt nu de keuze of je een tubeless versie wilt, of liever met binnenbandjes blijft rijden.

Ontworpen in Duitsland

We kregen vorige week de kans om voor het eerst kennis te maken met het nieuwe rubber. We reden vanuit het Arnhemse hoofdkantoor van Specialized Europe een mooie rit over de Posbank, nadat we eerst alle ins en outs te horen kregen van Oliver Kiesel, de product manager van dit onderdeel uit de grote Specialized collectie.

Foto’s: Kelly Bonnenberg & Specialized

In het Duitse Bielefeld broeden de techneuten van Specialized dagelijks op nieuwe compounds en slimme manieren om banden te verbeteren. Dat valt niet mee, want banden hebben afgelopen jaren een grote sprong voorwaarts gemaakt. Heel veel rek zit daar niet meer in. Het verschil in rolweerstand en lekbestendigheid tussen een wedstrijdband en een allround band uit het topsegment is bijzonder klein geworden. Vaak zit het verschil in rolweerstand binnen de 5 watt range. Toch is het ze ook nu weer gelukt de bandencollectie een klein duwtje vooruit te geven.

Specialized zit daar in Duitsland in het hart van de auto-industrie, waar natuurlijk heel veel geld in het verbeteren van banden gepompt wordt. Zeker sinds de komst van de elektrische auto is er veel progressie gemaakt op het gebied van slijtvastheid. Van die ontwikkelingen profiteert Specialized ook weer, ook al kun je niet zomaar rechtstreek een autoband naar een fietsband kopieëren. Niet alleen is de vorm totaal anders, ook het gewicht en de krachten die een fietsband te verduren krijgt zijn heel anders dan bij een auto. In de nieuwe S-Works Turbo T2/T5 zitten alle nieuwe technieken verwerkt die Specialized afgelopen periode ontwikkelde. Olivier vertelde dat het ongeveer een maand duurt om van een idee tot een testbare band te komen, het kostte 17 iteraties om tot dit productierijpe model te komen.

Wat is er allemaal zo bijzonder aan zo’n band? Om te beginnen is er een nieuwe breakerlaag gebruikt, die lekrijden moet voorkomen. Die laag is nu van Aramid, een materiaal dat dunner en toch sterker is dan wat er eerst gebruikt werd.

Ook het karkas is aangepast. Op onderstaande foto zie je goed dat de oranje/bruine liner strengen bijeen worden gehouden door dunne katoenen draadjes. De rubbercompound wordt vastgeplakt op het karkes en die draadjes zorgen ervoor dat de liner overal goed bij elkaar blijft zitten tijdens de productie. Het grappige is dat die katoenen draadjes in de eerste 100kilometer allemaal breken. Dat maakt dat de band door het gebruik nog wat soepeler wordt, dan ie al is.

T-compounds

Over de compound gesproken, in deze band worden twee compounds gebruikt die naadloos op elkaar aansluiten. In het midden van de band wordt de nieuwe T2 compound gebruikt. Een enorm slijtvaste en vrij harde rubbermix. Die zorgt dat de band niet alleen erg slijtvast is, maar ook erg lekbestendig. Doordat deze zo sterk is, kon de laag ook dun gehouden worden. Die T2 gaat richting de zijkant over in de T5 compound. Een zachtere mix, die meer grip heeft dan de T2. Fijn, omdat je in de bochten meestal scheef hangt en het T5 deel de grond raakt. Dat is ook de reden dat er kleine nopjes op die zijkant zitten, die leveren meer oppervlak en daarmee meer grip.

T2 in het midden, T5 waar de nopjes zitten

Bij Specialized loopt de compound collectie nu van T2 (hard) tot heel zacht (T9). Die laatste kom je alleen tegen in downhill banden voor de mtb. Dat soort banden kleven aan de ondergrond en worden vaak in een week opgereden door de profs. Banden met T2 compound maken ze alleen voor wegfietsen.

Andere fabriek

De kwaliteit van een band is voor 50% te danken aan het ontwerp. De andere 50% komt uit het productieproces. Je kunt nog zo’n mooie band ontwerpen, als het er in de fabriek niet uitkomt, rolt het alsnog voor geen meter. Specialized is overgestapt op een andere fabriek, terwijl ze daarvoor productietijd bij een grote bandenfabrikant inkochten. De nieuwe fabriek in Thailand is niet in eigen handen, maar maakt wel alleen de fietsbanden voor het Amerikaanse merk. Daarmee heeft Specialized veel invloed op de productie en hoeft niet bang te zijn dat andere fabrikanten er makkelijk met hun ontdekkingen vandoor gaat. Ze hebben ook in de fabriek de nodige verbeteringen weten door te voeren. Zo kom je op deze band zo goed als geen rubber uitsteeksels, of zichtbare naden meer tegen. Die komen bij banden waar ze wel op zitten uit de compound en daarachter zit dus een iets zwakkere plek. Die is er niet meer bij deze T2/T5 banden.

Daarnaast is de afwerking verfraaid. Geen glimmende oppervlaktes meer, maar een heel mooi matgloss uiterlijk over de hele band. Wist je trouwens dat banden maken nog steeds voor een groot deel handwerk is?

Hookless proof

Het heeft even geduurd, maar Specialized heeft de wegbanden nu ook hookless proof gemaakt. In Fiets nr.10 leggen we daar de voordelen van uit, maar kort gezegd komt het er op neer dat een velg zonder haakjes sterker is, de band er mooier (ronder) op ligt (wat aerovoordelen heeft) en simpeler tubeless gemaakt kan worden. Om de banden hookless proof te krijgen is de ‘bead’ aangepast, het dikkere deel aan de randen van de band dat vroeger achter de ‘hook’ van de velg moest grijpen.

Volgens de ETRTO normen mag je tubeless banden tot maximaal 5 bar oppompen. Daar zijn ook de velgen op gebouwd. Bij het testen moet er volgens die norm tot 110% van die waarde getest worden. Dat heet de bursttest, oftewel, bij welke druk knalt de band van de velg? Specialized test als hun banden tot 200% van die waarde, tot 10 bar dus. Dat doen ze in een afgesloten ‘aquarium’ en niet met lucht, maar met water in de band die om een stalen velg heen zit. Dat maakt het geheel wat veiliger, de nieuwe banden doorstonden deze testen met glans.

Waarom tubeless?

De voordelen van tubeless? Naast de kans dat een gaatje door de latex gedicht wordt en je dus gewoon door kunt fietsen, is ook de rolweerstand minder dan bij gebruik van een binnenband. Er hoeft minder materiaal vervormt te worden en dat scheelt weerstand. Maar tubeless banden krijgen wel meer materiaal mee, om goed luchtdicht te zijn, dus zoveel verschilt dat niet. Specialized heeft er zelf testgegevens van. Over al hun banden, bij verschillende maten, kwamen ze uit op een verschil van 8% in het voordeel van de tubeless setup. Dat klinkt als heel wat. Maar als je weet dat de rolweerstand van een Turbo RapidAir 2020 model zo’n 10 watt is, dan bespaar je dus nog niet eens 1 watt door tubeless te gaan. Ok, dat is per band, maar dit is ook nog eens een vergelijking tussen een tubeless setup en banden met een butyl binnenband. Kies je voor dunne latex binnenbanden, dan wordt het verschil nog kleiner. Dat mag je met recht een marginal gain noemen.

Het rode streepje is de anti-lek strook

Vier maten, vier smaken

De nieuwe banden komen er in vier breedtematen en vier soorten, van 24 t/m 30 mm. Naast de band die ik testte (voor een echte review moet ik nog even wat meer kilometers maken), zijn er ook nog andere.

S-Works Turbo 2BR: Tubeless raceband, voor het hele jaar. Van lunchritjes tot kasseienklassiekers. Even snel als de oude RapidAir, het gewicht is ook vergelijkbaar, maar de lekbestendigheid is met 35% toegenomen.

S-Works Turbo T2/T5: Supersnelle en slijtvaste raceband, voor gebruik mét binnenbanden. 4 watt sneller dan de voorganger, slechts 200gram (in 24mm), 8% betere lekprotectie.

S-Works Turbo RapidAir: De hardcore wedstrijdband. De meest efficiente, lichtste en toch duurzame band die ooit uit de Specialized fabrieken kwam rollen. 2 watt sneller dan zijn voorganger, 12% meer lekbestendigheid en hij gaat gemiddeld 1000 km langer mee dan het vorige model. Hookless rim approved!

Turbo PRO T5: Een clincher met veel van de eigenschappen die je ook in de S-Works banden tegenkomt.

Prijzen

OmschrijvingPrijs
TURBO PRO T5 TIRE 700X24CEUR 45,00
TURBO PRO T5 TIRE 700X26CEUR 45,00
TURBO PRO T5 TIRE 700X28CEUR 45,00
TURBO PRO T5 TIRE 700X30CEUR 45,00
SW TURBO T2/T5 TIRE 700X24CEUR 60,00
SW TURBO T2/T5 TIRE 700X26CEUR 60,00
SW TURBO T2/T5 TIRE 700X28CEUR 60,00
SW TURBO T2/T5 TIRE 700X30CEUR 60,00
SW TURBO 2BR T2/T5 TIRE 700X26CEUR 85,00
SW TURBO 2BR T2/T5 TIRE 700X28CEUR 85,00
SW TURBO 2BR T2/T5 TIRE 700X30CEUR 85,00
SW TURBO 2BR T2/T5 TIRE TAN SDWL 700X28CEUR 85,00
SW TURBO 2BR T2/T5 TIRE TAN SDWL 700X30CEUR 85,00
SW TURBO RAPIDAIR 2BR T2/T5 TIRE 700X26CEUR 90,00

Eigen sealant

Als je graag tubeless rijdt op je racefiets, dan heb je ook vloeibare latex nodig. Ook daar heeft Specialized keuze in. Twee soorten, de standaard 2Bliss Ready en de RapidAir sealant voor wegbanden. Die laatste heeft dikkere ‘frutsels’ in de latex, die ook onder de hogere druk die wegbanden nu eenmaal hebben, gaten tot 3mm toch snel weten te dichten. Voor mtb (en brede gravelbanden) gebruik je dus de 2Bliss, voor de racebanden de RapidAir. €15,- per fles van 60ml. Specialized geeft aan dat je de sealant iedere 3 maanden moet vervangen, een kostbare hobby dus, dat tubeless rijden.

Meer informatie: specialized.com/nl