CeramicSpeed en Driven ontwikkelen nieuwe aandrijving
De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Edwin Haan
4 september 2019
Vorig jaar was het al een populair onderwerp van gesprek, de cardanische aandrijving van Driven. Toen nog een soort van conceptversie. Ondertussen zijn we 14 maanden verder en werkten CeramicSpeed en het ‘mechanical engineering department’ van de universiteit van Colorado samen aan het concept. In die tijd is er veel veranderd en er ligt nu een technisch hoogstandje dat best in de praktijk bruikbaar lijkt.Het doel van het hele project is de effectiviteit van de aandrijflijn te verhogen. 99,2% is het het streven. Met de traditionele aandrijving via een ketting verlies je meer energie tussen voet en achterwiel. Met het verbeterde Driven systeem zijn al tests gedaan op de wielerbaan bij snelheden tot 45 km/u. Schakelen kan nu draadloos en gaat elektronisch. Bovenstaande video laat goed zien hoe dit in zijn werk gaat. Volgens de makers is er sprake van 49% minder frictie in vergelijking met een ketting aandrijving……let wel, dit is een ‘wij van wc-eend’ feitje.De ‘versnellingsbak’ is in tweeën gedeeld om snel en soepel van de ene naar de andere versnelling te kunnen gaan. Op dit moment zitten er 13 versnellingen op de achterkant. Dankzij een ‘Torque Decoupler’ kan er direct geschakeld worden, er hoeft niet gewacht te worden tot het volgende ‘kransje’ op de juiste plek staat.Het systeem is -uiteraard- uitgerust met de keramische lagers van CeramicSpeed, 21 stuks. In de windtunnel is gebleken dat het systeem ook minder luchtweerstand heeft dan de traditionele cassette. En hoewel dat verschil gemiddeld genomen niet bijzonder groot zal zijn gezien de plaats van het schakelmechanisme in het totaalplaatje van de gemiddelde fiets & fietser, is er bij de Venge toch een voordeel van 3% gemeten.De ontwikkelaars zijn van mening dat het nieuwe Driven systeem in potentie de huidige kettingaandrijving kan gaan vervangen. Ze spreken zelfs van een ‘revolutie in de fietsindustrie’. De tijd zal leren of dat niet een tikkie overdreven is. Voorlopig is er nog niets bekend over gevoeligheid voor slijtage, gemak van onderhoud en hoe makkelijk het is een ‘cassette’ voor in de bergen te steken.De ontwikkelaars zijn nu hard op zoek naar investeerders om verder te kunnen ontwikkelen en partijen die het product ook echt in hun fietsen wil monteren. Op de Eurobike zijn al een Specialized Venge en een Canyon Lux Driven fiets te bewonderen.Meer info: ceramicspeed.com/en/driven/
Edwin Haan
4 september 2019
Edwin Haan
Hoofdredacteur bij Fiets. Rijdt op alles met twee wielen. Wielrennen, gravelracen, crossen, mountainbiken en zelfs een voorzichtig downhill dagje komt wel eens voor. Vooral geïnteresseerd in techniek en gadgets. Favoriete grote ronde, de Giro. Favoriete klassieker, Parijs-Roubaix, ondanks een grote weerstand tegen het zelf fietsen op kasseien.
Meer artikelen van Edwin Haan
Er is een reactie
Technisch gezien is dit een ontwikkeling om je vingers bij af te leggen. Dat vond ik vorig jaar al. Met de verdere doorontwikkeling neemt dat alleen maar toe.
De platte cassette is natuurlijk ideaal om je achterwiel weer symmetrisch (en dus sterker) te kunnen maken. Daar kan Boost niet tegenop 😉
Wat betreft dat steken van een andere cassette (b.v. voor de bergen): Tja, dat is dus een punt, en daar komt zelf een ander “nadeel” om de hoek. Zoals gebruikelijk bepalen de diameters van de tandkransen (evenredig met het aantal tandjes) de verhoudingen tussen de versnellingen. In deze constructie lopen de diameters met een vaste afstand op (=steeds het zelfde aantal tandjes meer t.o.v. de voorgaande versnelling). Dit lijkt nodig, of op zijn minst wenselijk, om het schakelmechanisme goed te laten werken. Dit betekent echter dat, naarmate de kransen groter worden, het percentage dat het verzet lichter wordt, steeds kleiner wordt. Bij een normale cassette wordt, ongeacht het bereik, over het algemeen getracht om het verschil tussen de verzetten qua percentage ongeveer gelijk te houden. Daarom zitten er (bij b.v. een SRAM Eagle cassette) maar 2 tandjes verschil tussen de 10 en de 12, en 8 tandjes verschil tussen de 42 en de 50. Het verschil in diameter bij de laatste combi is dus aanzienlijk groter dan bij de 10-12 combi. Om ditzelfde te bereiken bij de nieuwe CeramicSpeed constructie moet die diameter dus ook zo’n grote sprong gaan maken. In het huidige concept gaat dat zeker niet lukken …
Maar ik vind het nog steeds een prachtige ontwikkeling 🙂
kan met een aerodynamische cover er overheen toch volledig afgesloten worden van vuil? wel grappig deze vernieuwing. ben benieuwd hoe het in de praktijk uit pakt.
De schijfrem wordt in het peloton al als gevaarlijk gezien. Deze cassette lijkt mij werkelijk een stuk gevaarlijker.
Bij motorfietsen is het verlies over een ketting aandrijving ca 5%. Voor een
cardanas is dat ongeveer 15%, wat is toe te schrijven aan de twee haakse overbrengingen. “Het wij van WC-eend gehalte” lijkt me wel erg hoog in dit verhaal. Maar het kan zeker een mooi en onderhoudsvriendelijk, hufterproof systeem worden.