Na 21 jaar afwezigheid is de Ronde van Nederland weer terug van (lang) weggeweest. Fiets was bij de presentatie van de NIBC Tour of Holland.
21 jaar geleden overleed Gerrie Knetemann. 21 jaar geleden vond ook de laatste editie van de Ronde van Nederland plaats. Nu, medio september 2025, staat dochter Roxane Knetemann met een brede grijns de pers te woord. De oud-renster is benoemd tot koersdirecteur en blikt samen met presentator Toine van Peperstraten vooruit op de terugkeer van de Ronde van Nederland, tegenwoordig NIBC Tour of Holland geheten.
In het hoofdkantoor van hoofdsponsor NIBC is de Nederlandse wielerpers in groten getale aanwezig om de parcourspresentatie bij te wonen. Voor Knetemann geen dagelijkse kost. “Ik weet ook nog niet helemaal wat het me gaat brengen, ik doe het ook voor het eerst”, zegt ze al snel over haar nieuwe functie. “Ik heb een leuke groep mensen om me heen die me helpen. Van 14 tot en met 19 oktober ga ik mijn eigen invulling geven aan het directeurschap. Op dit moment is het mijn taak om het gezicht te zijn van de NIBC Tour of Holland. Dat klinkt een beetje gek, maar is wel wat het nu is.”
NIBC
Tijdens de NIBC Tour of Holland wil Knetemann een brug vormen tussen renners en organisatie. Die organisatie is in handen van TIG Sports & Events. “Wij vinden het traject van TIG om zo’n koers neer te zetten zó mooi, dat het perfect past bij een ondernemende bank als NIBC”, zegt CEO Nick Jue over de samenwerking. “Wielrennen is een populaire sport met een hoop emotie. NIBC bestaat 80 jaar en is een oer-Hollandse bank. Wielrennen is een oer-Hollandse sport. In Nederland zijn er bijna een miljoen actieve fietsers en meer dan 20 miljoen fietsen. Het is hét fietsland bij uitstek. Daarom is wielrennen voor ons de ideale sport om onze naamsbekendheid te vergroten. Aan het einde van de rit willen we als bank groeien.
“NIBC is in de afgelopen jaren erg veranderd”, vervolgt Jue. “Begin dit jaar zei iemand nog dat NIBC een chique Haagse zakenbank was. Dat zijn we helemaal niet meer. We zijn veel meer een retailbank geworden. We hebben een corporatebank, maar het gros draait om sparen en hypotheken. Voor een goede retailbank hebben we naamsbekendheid nodig, vandaar dat we de stap naar de sportwereld hebben gezet.

Zojuist zei ik iemand gedag die zei: ‘Wat leuk dat NICB het doet.’ Dat is precies het probleem”, doelt Jue op de omgedraaide letters. “We willen echt onze naamsbekendheid vergroten.”
Omlopen
De NIBC Tour of Holland pakt het anders aan dan de meeste koersen. Verwacht geen etappes van A naar B, maar omlopen. Het gebrek aan politie-inzet gaf aanvankelijk wat kopzorgen, maar bood ook mogelijkheden. Volgens Knetemann is het een stuk veiliger om op een afgesloten parcours te rijden. “Daarnaast is het ook fijn voor de fans, die zien de renners nu vaker langskomen. Ik snap dat gezinnen niet de hele dag in de auto willen zitten om renners één keer te zien passeren. Nu heb je meer fanbeleving. Een win-winsituatie.”
Dagelijks worden er kleine bikefestivals georganiseerd bij de start- en aankomstplaatsen. Denk bijvoorbeeld aan dikkebandenraces om ook de jeugd erbij te betrekken. Maar er is meer. Bijna elke etappe kent ook een eigen toerversie, al gaat dat bij de proloog en tijdrit natuurlijk wat lastiger. Bestaande toertochten zijn gekoppeld aan de Tour of Holland. De NTFU werkt samen met Central Events om alles in goede banen te leiden.
Het parcours
Maar bovenal draait het dus om de profsport. Op dinsdag 14 oktober wordt er afgetrapt met een avondproloog in Den Haag. ’s Middags vindt bij de Sportcampus de ploegenpresentatie plaats, waarna om 19.00 uur de eerste renner van het startpodium rolt. De proloog is slechts 4,2 kilometer lang en voert door het Zuiderpark. “Ik denk dat we niet beter kunnen beginnen dan met een avondproloog. Het zal zeer sfeervol worden”, verwacht Knetemann. De NIBC Tour of Holland zal gebruik gaan maken van kunstlicht. Een beetje in de stijl van de Nacht van Woerden.
De eerste rit in lijn belooft een waaierspektakel te worden. De etappe in Dordrecht voert langs Kinderdijk en doet denken aan de etappe die de vrouwen reden in de Tour de France Femmes vorig jaar. “Ik hoop dat er die dag veel wind staat. Dan krijgen we echte Nederlandse taferelen: gescheurde pelotons, waaiers en als toetje een finish op de Stadsbrug. Ook stoer.”

Op dag drie staat er opnieuw een race tegen de klok gepland, nu over 15 kilometer. “Het is een afstand waar wel tijd gepakt kan worden, maar niet met minuten wordt gestrooid. Powerhouses kunnen hier hun ei kwijt. Een proloog is lekker om mee te beginnen, maar een tijdrit hoort ook zeker in een etappekoers”, zegt de koersdirecteur.
Onderweg is er trouwens nog een nieuwe toevoeging: de Red Bull-kilometer. Daar zijn bonificatieseconden te verdienen. In een Nederlandse etappekoers niet onbelangrijk, want vaak draait het uit op een secondenspel. De laatste drie ritten zijn op papier het zwaarst, daar worden de grootste verschillen verwacht. “Eerst is er een Limburgetappe. Mijn hart gaat altijd sneller kloppen van koersen in Limburg. We maken een lus met beklimmingen die we kennen uit de Amstel Gold Race. Uiteindelijk gaan we toch weer naar de plaatselijke omlopen bij de finish in Watersley. Ik wil niet per se een koninginnenrit aanwijzen, maar deze flirt er behoorlijk mee.”
De reden dat Knetemann de Limburgrit niet als koninginnenrit wil bestempelen, is dat er een dag later opnieuw een loodzware beproeving staat te wachten. Maar liefst twaalf keer moeten de renners over de VAM-berg. “Drenthe is de wielerprovincie van Nederland”, vindt Knetemann. “Ze omarmen het wielrennen al heel lang. Dit is een etappe waarbij we op het puntje van de stoel gaan zitten.”
De NIBC Tour of Holland sluit af met een graveletappe rond Arnhem. “Gravel is hot. Door zo’n etappe als afsluiter te hebben, kan er op de laatste dag nog heel veel gebeuren in het klassement.”
Sterk deelnemersveld
De NIBC Tour of Holland heeft de ambitie om door te groeien tot een koers van World Tour-niveau, maar dit jaar moet de organisatie het nog doen met een UCI 2.1-status. Desondanks is het deelnemersveld indrukwekkend. Van de negentien ploegen komen er acht uit de World Tour. Visma | Lease a Bike mag als Nederlands team natuurlijk niet ontbreken. Ploegleider Arthur van Dongen laat weten dat ze een sterke ploeg naar Den Haag sturen. “Christophe Laporte is lang geblesseerd geweest. Nu is hij beter en met hem willen we scoren in het klassement. Hij is al Europees kampioen geworden op de VAM-berg, dus het parcours ligt hem goed. Samen met Olav Kooij is hij de beschermde man. Bart Lemmen willen we ook in stelling brengen. Hij vindt een parcours dat hem goed moet liggen.”
Pim Ligthart van Picnic-PostNL hoopt in oktober te kunnen rekenen op Fabio Jakobsen. Door een operatie aan zijn liesslagader moest hij al een groot deel van het seizoen missen. Na zijn rentree raakte hij echter opnieuw geblesseerd, ditmaal een gecompliceerde sleutelbeenbreuk als gevolg van een valpartij. “We hopen hem klaar te krijgen voor deze ronde zodat hij met een goed gevoel de winter in kan gaan. Zijn herstel gaat de goede kant op”, aldus de ploegleider. Met John Degenkolb en Nils Eekhoff beschikt Picnic-PostNL over nog twee bekende namen. “Eekhoff is een goede tijdrijder. Met hem gaan we voor het klassement”, aldus Ligthart, die naar Van Dongen wijst als het gaat over de favorietenrol. “En ik dicht Daan Hoole een goede kans toe. Die komt uit de buurt en kan dit parcours ook goed aan.”

De leider in het algemeen klassement zal – niet geheel verrassend – te zien zijn in een oranje leiderstrui. Niet alleen zit oranje ook in het logo van NIBC, het is onlosmakelijk verbonden met Nederland. “In sport kiezen mensen vaak een partij, maar als iemand in het oranje rijdt of speelt, dan is iedereen voor hem of haar”, aldus de NIBC-baas. De andere truien zijn er in het rood, wit en blauw, de kleuren van de Nederlandse vlag. De witte trui is logischerwijs voor de beste jongere, de blauwe trui voor de leider in het puntenklassement en de rode trui voor de meest strijdlustige renner van de dag ervoor. Die dagwinnaar wordt trouwens door het publiek gekozen. Mensen thuis kunnen stemmen op hun favoriet.
Al met al ziet het er goed uit. Hoewel er nog geen meter is gereden, mag de terugkeer van de Ronde van Nederland nu al een succes worden genoemd. “Ik vind vooral de mix heel leuk. Een waaierrit, heuveletappes, tijdritten en een gravelrit; alles zit er wel in. Daarnaast is het mooi om de koers terug te brengen naar de fans met al die side events”, zegt Ligthart. Van Dongen vult aan: “Wat ik mooi vind is dat de etappes niet te lang zijn, allemaal rond de 150 kilometer. Daardoor krijg je een attractieve koers en valt er iedere dag wat te beleven.”
Van 14 tot en met 19 oktober gaan we het meemaken. Wanneer is het geslaagd? “Ik hoop dat iedereen op 19 oktober vraagt: komt-ie volgend jaar weer? Dan hebben we het denk ik goed gedaan”, sluit Jue af. “De ambitie is om van de wedstrijd echt een begrip te maken.”
‘De ambitie is om van de wedstrijd echt een begrip te maken’
Etappeoverzicht NIBC Tour of Holland
14-10 Proloog: Den Haag, 4,2 kilometer
15-10 Eerste etappe: Dordrecht – Dordrecht, 118,5 kilometer
16-10 Tweede etappe: Etten-Leur (tijdrit), 14,8 kilometer
17-10 Derde etappe: Sittard – Watersley, 157,9 kilometer
18-10 Vierde etappe: Emmen – VAM-berg, 157,8 kilometer
19-10 Vijfde etappe: Arnhem – Arnhem, 155 kilometer

