SRAM en Shimano domineren al jaren de fietsenbranche als het om schakelwerk gaat. Soms komt er een speler bij. Denk aan de FSA We groep. De Rotor hydraulische schakelaars of iets exotisch uit het oosten zoals je in het Fiets Magazine van juni kunt lezen. Meestal verdwijnen deze groepsets via de achterdeur en blijft er als vanouds weer XT, Ultegra of Force over. Kortgeleden zagen we een bijna productierijpe versie van een wel heel mooie derailleur: Ingrid!

Fotos: André Maurer

In Spanje koop je cranks van Miranda. In Italië kun je cassettes kopen van Ingrid. Een klein niche merk dat zich focust op ‘mooie’ dingen. CNC gefreesde componenten uit de aandrijftrein. Eigenlijk is Ingrid een beetje de Europese versie van Paul Components. Ook zij doen niet anders dan CNC frezen, tomeloos fel anodiseren en prachtige producten presenteren. Hun ‘rasta derailleur’ uit het verleden wil iedereen wel in een doosje op de schouw.

Wie deze nu thuis heeft liggen kan heel veel geld verdienen…

Ingrid timmert de laatste jaren lekker aan de weg. Zo hebben ze een mooie alternatief voor de kostbare CNC gefreesde Sram 12 speed mountainbike cassettes met compactere range. Redacteur Hans mocht deze afgelopen jaar testen, naar tevredenheid. Het gewicht is laag, erg laag en de kwaliteit hoog.

Nu voorderailleurs niet meer meedoen in de wereld van het schakelen is het iets eenvoudiger geworden een groepset te ontwerpen. Er komen, vooral offroad, dan ook meer en meer nieuwe spelers bij. Denk aan Box, e13 en TRP.

De Italianen brachten in 2017 voor het eerst een persbericht over hun groepset naar buiten. Toen nog 11 speed, inmiddels gaat het om een 1×12 groepset. De crank en cassette zijn klaar en nu lijkt ook de achterderailleur ‘op punt’ te staan. Met 265 gram is de derailleur slechts 1 gram zwaarder dan een SRAM XX1 exemplaar. Dat verklapt meteen op welke doelgroep Ingrid focust. De derailleur is deels CNC gefreesd, een feestje om te aanschouwen. De derailleurkooi en kabelgeleiding zijn 3D geprint.

Het prototype plaatje uit 2017…


Wat een plaatje!

Enkel de shifter ontbreekt nog. Hier word aan gewerkt, aldus Giulio Mancini van Ingrid. Het werkende prototype schakelde met een SRAM XX1 shifter. Het lijkt er dus op dat de derailleur werkt met een 1:1 kabelvoering.

Wanneer de derailleur of groepset beschikbaar komt, is nog niet bekend. Als het aan ons ligt zo snel mogelijk 🙂

ingrid.bike