![](https://www.fiets.nl/app/uploads/uitleg_06.jpg)
Wat zijn de opties?
Allerlei merken hebben inmiddels een zeer divers aanbod aan sportbrillen op sterkte. Jouw persoonlijke ‘recept’ bepaalt uiteindelijk waar je uit kunt kiezen. Grofweg slinkt het aanbod snel wanneer je boven de +/- 4 uitkomt. Maar er zijn monturen waarbij sterktes tot -10 mogelijk zijn. Mooi is anders, maar niks zien is nog minder. Grofweg zijn er drie opties. De eerste is een normale fietsbril met achter de gekleurde lens een inzetclip op sterkte. Deze bril is vrij eenvoudig op maat te maken en goed betaalbaar, omdat er gewerkt wordt met kant en klare brillenglazen. Hierbij wordt de sterkte afgerond op kwartsterkte (.25), waardoor de bril met inzetclip net iets minder maatwerk is dan de luxere opties. Er zijn merken die één inzetclip maken die past in de hele collectie. Of juist in een specifiek model. Houd er rekening mee dat je niet – zoals door fietsenmakers vaak verteld wordt – zomaar met zo’n inzetclip en je recept naar de opticien kan stappen en vragen om een kopie. Een sportbril is in vergelijking met een normale bril vaak veel ronder/boller gevormd. Hierdoor moet de feitelijk geslepen sterkte anders (minder sterk) zijn, om hetzelfde scherpe beeld te krijgen. Afhankelijk van de sterkte loopt dit verschil al gauw op tot een halve punt correctie meer of minder als je gewone dagelijkse bril. Om de sterkte van de inzetclip te berekenen zijn er eenvoudige rekentools beschikbaar.- Optie 1. een bril met inzetclip
- Lang niet allemaal…
- …. maar sommige monturen zijn geschikt….
- … om te gebruiken tot bijna -10
![](https://www.fiets.nl/app/uploads/oakley_02.jpg)
Optie 3. Een bril met losse lenzen.
De navigatiebril
Stel, je ziet prima, zeker veraf. Maar een leesbril is zo nu en dan wel prettig. Die heb je op de fiets niet nodig. Tenzij je met je hippe navigatiecomputer probeert de route te ontcijferen. Ook hiervoor zijn er diverse opties. We probeerden er twee. Ten eerste de meest betaalbare. Plaklenzen, te koop via onder meer www.plaklens.nl. Het is mogelijk om lenzen te bestellen variërend van +1.25 tot +3.00. De lenzen plak je letterlijk vast op je huidige zonnebril. Hierdoor kun je de plaatsing zelf goed bepalen. Het zicht is helder, de sterkte komt goed overeen met een normale leesbril en de vertekening is minimaal. Klinkt perfect, zeker als je bedenkt dat zo’n setje slechts 22 euro kost. Natuurlijk kleven er ook nadelen aan. Poetsen van de bril is wat lastiger, maak je de lens nat, dan schuif je de twee plaklenzen eenvoudig van het brilglas af. Ook is de bril minder krasbestendig en laten de lenzen na verloop van tijd langzaam los. Goed om zo af en toe te gebruiken of om bij je te hebben in geval van nood.Kosten
Hoe meer vakjes je aankruist, hoe hoger de kosten. Laten we de prijzen er eens bijnemen. Een fietsbril met inzetclip is verreweg het betaalbaarst. Zo’n montuur met clip koop je voor pakweg 100 tot 150 euro. Gemiddeld genomen kost het zo’n 30 tot 40 euro per lens om de sterkte te slijpen. In totaal ben je dan +/- 200 euro kwijt. Let er wel op dat je altijd een oogmeting doet wanneer je zo’n clip wil laten maken om eerder vermelde problemen te voorkomen. Natuurlijk is 200 euro een aardig bedrag. Maar een bril als deze gaat vele jaren mee. Door de clip kun je indien gewenst meerdere monturen gebruiken waardoor je modieus mee kunt groeien.![](https://www.fiets.nl/app/uploads/meekleurend.jpg)
Meekleurende lenzen zijn erg prettig. Zo hoef je ook nooit te wisselen.Zie je er graag op en top gesoigneerd uit, dan is een bril met twee lenzen op sterkte te verkiezen. In dat geval is de basisprijs iets hoger. Zeg pakweg 200 tot 250 euro. Daarbij komt wederom de 30-40 euro per lens. De prijs voor brillen met een shield, een lens uit één stuk, zijn vergelijkbaar. Een bril zonder clip, maar met sterkte koop je in totaal vanaf +/- 300 euro. Heb je een lastige sterkte, een cilinder of wil je een multifocaal leesgedeelte? Dan lopen de prijzen net als bij een normale bril op. Dat kan, maar hoeft zeker niet! Zoveel mensen, zoveel wensen. Net als bij fietsen.
De proef op de som
Voor de draad ermee. Lars legt me alles uit, hij wordt geassisteerd door Bart van Driel, verantwoordelijk voor de Julbo-brillen in Nederland. We beginnen met het opmeten van mijn ogen. Dat is niet voor de eerste keer. Na al die jaren rijtjes met letters opnoemen, kleuren onderscheiden en vormpjes herkennen is mijn sterkte nauwelijks veranderd. Veel verder dan -1.25 / -0,75 kom ik niet. Maar toch, genoeg om de scherpe randjes eraf te halen onderweg. En daar wil ik vanaf. Na de eerste meting wordt de volgende stap uitgevoerd. De afstand van mijn oog tot de lens wordt gemeten, de afstand van beide pupillen ten opzichte van elkaar en nog wat van dit soort zaken. Dit zorgt ervoor dat de sterkte straks op de juiste plaats in de lens wordt geslepen. Zo kijk je precies op de plaats in de lens waar de sterkte het best tot zijn recht komt.![](https://www.fiets.nl/app/uploads/uitleg_04.jpg)
De praktijk
Ik heb de bril inmiddels een tijdje gedragen. De Julbo Ultimate – zo heet het montuur – is licht en flexibel. Makkelijk met opzetten. De pootjes en de neusvleugel zijn te vormen zodat hij prettig op je hoofd blijft zitten. Tot zover weinig bijzonderheden. Ook tijdens mijn eerste ritten op de weg merk ik weinig. Behalve dat het zeer prettig is dat ik de bordjes die mij de weg wijzen sneller kan lezen. Top! Pas in het bos merk ik het verschil echt goed. Ik kan verder vooruit kijken en ben in staat betere lijnen in te schatten. Dat verschil valt vooral op zodra ik weer een stuk fiets zonder bril op sterkte. En de lichte, heldere kleur van de lens kijkt prettig.![](https://www.fiets.nl/app/uploads/julbo_04-1.jpg)
![](https://www.fiets.nl/app/uploads/actie_03-6.jpg)
Getest:
Julbo Ultimate Reactiv Performance
Hoewel ik al jaren een bril draag, moet ik toch even wennen aan de looks van de Ultimate. Niet aan de bril zelf. Die is hip, heeft een mooi kleurende lens en een prettig flexibel montuur. Wel aan de geslepen lens. Het ziet er toch even anders uit. Dit ben je echter snel vergeten wanneer je de bril draagt en weer ziet wat je moet zien. De lens schoonmaken moet wat secuurder door het verloop in de lens. Ook de langere rubberen pootjes houden wat makkelijker vuil vast..
Prijs: Julbo Ultimate met Reactiv RX glazen €589 (bril met Reactiv lens zonder sterkte: €209)
www.julbo.com
Oakley Field Jacket Balsam Prizm Trail
Wie het niet weet, ziet niet eens dat deze bril op sterkte is. Dat is een klein voordeel van een sportbril met twee losse lenzen. De bril is wat zwaarder en ook steviger uitgevoerd dan de Julbo. Hierdoor klemt hij wat strakker, maar blijft daardoor ook zeer goed zitten. Het beeld dat de Prizm Trail-lens geeft is iets donkerder dan de Julbo-lens, vooral in het bos. En hoewel ik een enorme liefhebber ben van Oakley en hun Prizm-techniek, geef ik qua zicht de voorkeur aan de Julbo-lens.Prijs: montuur €120, lenzen €310, (multifocaal € 510)
www.oakley.com
![](https://www.fiets.nl/app/uploads/actie_02-7.jpg)
Conclusie
Brillen op sterkte zijn er in allerlei soorten en maten. En ook in diverse prijsklassen. Gelet op hoelang een fietsbril gemiddeld meegaat, dan is het de investering absoluut waard. Ga voor een montuur dat prettig zit en het liefst tijdloos is. Kies de optie die het best bij je past. Maar het belangrijkste: kies er een wanneer je een bril op sterkte nodig hebt. Na al die jaren ‘wazig’ door het bos gefietst te hebben, kan ik me nu al nauwelijks meer voorstellen dat ik dat ooit nog ga doen. Dat kleine verschil, die scherpte zoals het ooit was. Dat is toch wel erg prettig!![](https://www.fiets.nl/app/uploads/sluiter.jpg)