De 785 Huez is de klimfiets van het Franse merk Look. De renners van Team Cofidis rijden in de World Tour rond op de duurste versie, wij testten hem in een betaalbare uitvoering met Shimano 105 Di2.
Het frame van de blauw-zwarte Huez die voor ons staat, is gemaakt van Looks eigen mix van carbonvezels met een hoge modulus. Simpel gezegd: van carbon dat niet snel vervormt. Nog simpeler gezegd: stijf spul. Look heeft een lange geschiedenis in het ontwikkelen en produceren van koofstofvezel. De mix die ze gebruiken in deze klimfiets moet met name hoge stijfheidsniveaus opleveren in de balhoofdbuis, het bottom bracket en de liggende achtervork.
Deze gebieden zijn volgens de fabrikant extra versterkt met ‘nanotubes’ – kleine structuren die de Fransen in staat stellen om dunnere (en dus lichtere) buiswanden te produceren, zonder in te boeten op sterkte. Waar laaggeplaatste achtervorken tegenwoordig de norm zijn (vanwege de aerodynamica en flexibiliteit), heeft Look bij deze klimfiets gekozen voor een ‘ouderwetse’ hoge verbinding met de zitbuis. Het is bijna verfrissend, zo klassiek oogt het.
Harde cijfers
Een Huez-frame weegt 980 gram in maat medium, exclusief de vork (à 390 gram). Deze Look biedt ruimte voor maximaal 32 millimeter brede banden. Het frame accepteert een standaard ronde vorkbuis en draait op balhoofdlagers van 1-1/4 inch. De zadelpen is ook ‘gewoon’ rond en heeft een diameter van 27,2 millimeter. De kabels gaan keurig onder de stuurpen langs, en lopen vanaf het balhoofd volledig binnendoor. De fiets is zowel geschikt voor bedrade elektronische aandrijfsystemen, zoals Shimano’s Di2, als draadloze (SRAM AXS). Verder zien we een T47-bottom bracket, daarmee is Look afgestapt van de pressfit-standaard van de vorige 785 Huez.

In maat Large, zoals getest, heeft deze fiets een reach van 395,5 millimeter en een stack van 591,3 millimeter. De Look wordt geleverd inclusief 35 millimeter aan spacers voor de headset, waardoor de voorkant nog hoger komt te liggen. Wil je dieper zitten, dan kun je deze natuurlijk (deels of helemaal) verwijderen. De balhoofdhoek is 73 graden, terwijl de zadelbuishoek met 74,5 graden merkbaar steil is. Dit zou helpen om de heuphoek van de rijder te openen, voor verbeterde krachtoverdracht. Vanwege de stuureigenschappen is de voorkant vrij gematigd. Combineer dit met de voor een racefiets hoge voorkant, en de 785 Huez lijkt een fiets te zijn die op maat is gemaakt voor de on-the-topspositie die veel rijders aannemen tijdens een lange klim.
Conservatieve keuzes
Ons testexemplaar is uitgerust met Shimano 105 Di2. Wie zich druk maakt om gewicht, zal waarschijnlijk de voorkeur geven aan de Ultegra Di2-uitvoering. Die kost wel een kleine 1.500 euro extra (er is geen Shimano Dura-Ace-, SRAM Redof SRAM Force-optie). Maar deze 105-versie biedt voor de meeste fietsers waarschijnlijk de beste prijs-kwaliteitverhouding. Er is een compact-crankset gecombineerd met een 11 34-cassette – gericht op het bedwingen van serieuze cols in plaats van snelheid op het vlakke.
De Huez wordt geleverd met Looks eigen R38 Disc-wielen (carbon). Deze wielset weegt op papier 1.660 gram. De velgen zijn 38 millimeter hoog, met een interne breedte van 19,3 millimeter. Dit is tegenwoordig relatief conservatief, aangezien de meeste wielsets intern 21 millimeter breed zijn (of meer). Ze zijn tubeless ready. De velgen draaien op de naven van Corima (dat tot 2024 eigendom was van Look), met een 36T ratchet-ontwerp.

De banden, de Fusion 5 Performance TLR van Hutchinson, voelen als een verouderde keuze. Tegenwoordig is de Blackbird Racing Lab TLR de topband van het merk. Deze zou niet hebben misstaan onder deze fiets. De breedte van 25 millimeter is ook ouderwets (lees: smal volgens moderne normen), hoewel het wel past bij de velgen.
Waar voor je geld?
De eigen stuur-stuurpencombinatie van aluminium is niet bijzonder, maar wel goed gevormd. Het LS3 Alloy Aerostuur heeft een afgeplatte bovenkant, aerodynamischer dan een klassiek rond profiel en zeker comfortabeler om op te leunen tijdens lange beklimmingen. De carbon zadelpen doet een leuke poging om de hardheid van de weg te filteren. Look biedt alleen een model met 20 millimeter setback en biedt ook geen vrije keuze in stuur- en stuurpenmaat – deze moeten allemaal na de aankoop van de fiets worden aangeschaft of worden aangeboden door de dealer. Dit is jammer, gezien veel merken tegenwoordig custom maatopties aanbieden bij aanschaf.
Ook qua wielset en banden is er niets te kiezen. Als resultaat is de aanschafprijs niet geweldig in vergelijking met sommige concurrenten. Deze afmontage levert een gewicht van 8,3 kilogram op, inclusief bidonhouders. Gezien de uitvoering en prijsklasse redelijk licht – en voor wie dat wil, is er volop ruimte voor gewichtsbesparende upgrades.
Responsief ritje
Ik was vooral onder de indruk van de scherpe handling en responsiviteit van de 785 Huez. Ondanks de relatief gematigde geometrie, voelt hij erg reactief aan. Insturen gaat met precisie, zoals je bij deze balhoofdhoek ook wel verwacht. De redelijke stackhoogte matigt dit echter, zodat de fiets nooit té agressief aanvoelt. Vaak zijn racefietsen zowel scherp in hun handling als agressief in hun zitpositie, maar de 785 Huez voelt bijna als een endurancefiets wanneer je op de hoods of de bovenkant van het stuur rust en een lekker klimritme aanhoudt. Als je een racemodel wilt, maar weet dat je beter af bent met een minder agressieve zithouding, kan deze Look voor jou weleens een goede keuze zijn.
Het frame is ook opvallend goed in het uitfilteren van oneffenheden – ik vond de fiets zeer ontspannen over hobbelig asfalt, ondanks de smalle banden (25,5 millimeter bij 5,5 bar). Dit zorgt voor een relatief comfortabele rijervaring, wat fijn is tijdens langere ritten. Dat gezegd hebbende, heb ik de wielen ter vergelijking vervangen door een set 50 millimeter hoge carbon exemplaren (intern 22 millimeter breed). Daaromheen monteerde ik Continental GP5000 S TR-banden. Ik voelde onmiddellijk een verbetering, op alle fronten. Deze banden waren meer dan 3 millimeter breder (waardoor lagere bandendruk mogelijk is, met weinig nadelen), terwijl de wielset 12 millimeter hoger is (en daarmee aerodynamischer). En dan was hij ook nog eens bijna 200 gram lichter.

Hoewel de standaardconfiguratie een voldoende scoort, is het jammer dat Look niet een stap verder is gegaan. Direct, tegen een meerprijs, zo’n betere wielset aanbieden zou een mooie optie zijn. Het is jammer, zeker als je ziet dat een groeiend aantal merken wél een zee van mogelijkheden biedt qua afmontage, dat dit bij Look nog niet kan. Want ook al moet je bijbetalen voor die upgrades, het is toch fijner als je de winkel verlaat met de fiets zoals je hem wilt hebben, dan met een fiets waar je al snel het nodige aan wilt aanpassen.
Plus- en minpunt tegelijk
Looks 785 Huez heeft de belangrijkste ingrediënten voor een goede klimfiets in huis, en biedt een solide basis voor je bergritten. De frameset is zeer goed en is klaar voor lange dagen in het zadel. Tegelijk is de geometrie geschikt voor een breder scala aan coureurs dan je misschien zou denken. Bovendien: omdat de fiets niet afhankelijk is van specifieke (merk-eigen) onderdelen, is er veel ruimte voor upgrades.
Dit is een pluspunt, omdat veel potentiële eigenaren de behoefte zullen voelen om bijvoorbeeld de wielen te upgraden. Tegelijk vermindert dit, zoals ik hiervoor al schreef, helaas de relatieve waarde van een machine die toch al een stuk duurder is dan van belangrijke concurrenten.
Specificaties Look 785 Huez
Prijs: € 5.490,-
Frame en voorvork: Carbon / carbon
Gewicht: 8,3 kg (incl. pedalen en bidonhouders)
Groep: Shimano 105 Di2, 2×12, 50/34, 11-34
Wielen: Look R38 Disc Carbon
Banden: Hutchinson Fusion 5 Performance, 25 mm
Zadel en -pen: Look Short Fit Dynamic / Look LS2 Carbon
Stuur en -pen: Look LS3 Alloy Aero / Look LS3 Alloy
Maten: XS, S, M, L, XL
Meer informatie op de website van Look.

