Een fiets hoeft niet altijd vernuftig en opvallend te zijn om uit te blinken. Kijk maar naar deze BMC Teammachine SLR01. ‘Dit is een koersbeest. Je ziet af, maar wel op niveau.’

Meer dan eens krijg ik van mensen de vraag wat nu de beste racefietsen zijn waar ik ooit op gereden heb. Daar heb ik geen eenduidig antwoord op, maar ik kan wel zeggen waar ik bij een fiets naar zoek. Zo wint eenvoud het bij mij vaak van vernuftige vernieuwingen. Doe mij maar eenvoudige buisvormen zonder fratsen, met een goede geometrie en een gunstige gewicht-stijfheidsratio. Want een frame waar niet veel over te vertellen valt, blinkt vaak uit in al z’n eenvoud.

BMC Teammachine SLR01

De BMC Teammachine is zo’n fiets. Vanaf de eerste meters voelt hij lichtvoetig en reactief aan. Het is echt zo’n fiets die je in iedere bocht wilt smijten, om daarna vol op de trappers te gaan staan. Je schakelt bij de Teammachine dan ook steeds een tandje bij. Tot je benen beginnen vol te lopen en je tot de conclusie komt dat hard fietsen altijd afzien blijft, ongeacht op welke fiets je rijdt.

Maar eerlijk is eerlijk op een BMC Teammachine zie je wel af op niveau. Want dit is een echt koersbeest. Hij heeft de bekende hoekige BMC-lijnen, al oogt het frame verder heel clean, robuust en zonder kapsones. De kleurstelling is al net zo BMC: ingetogen, met strakke lijnen. Mijn testfiets heeft witte metallic lak, en die staat ’m goed. Helemaal in combinatie met die mat rode touch op de bovenbuis.

Ook de rest van de afwerking ziet er luxueus en van een heel hoog niveau uit. Neem de bevestiging van de steekas: aan de schroefdraadzijde zie je aan de buitenzijde geen opening meer. De zadelpenklem is netjes verzonken in de bovenbuis, de inbus voor het verstellen van je zadelpen vind je net uit het zicht onder de bovenbuis. Eindconclusie: de Teammachine is een heus raspaardje. Voor BMC’s Timemachine liep ik onlangs niet erg warm, voor de Teammachine zeker wel!

Specificaties BMC Teammachine SLR01

Pluspunten: Die-hard racer, fraaie afwerking
Minpunten: Kwaliteit heeft een prijs, tikkeltje saaie kleurstellingen
Prijs: € 12.531,- (testfiets wijkt af van catalogus)
Frame/voorvork: carbon/carbon
Gewicht: 7,35 kilo (excl. pedalen )
Groep: Shimano Dura-Ace Di2 12s, 52/36, 11-30, 160/140mm
Wielen: Shimano Dura-Ace C50 carbon
Banden: Vittoria Corsa Graphene 2.0
Zadel en pen: Pro Stealth Curved
Stuur en pen: BMC RAB 02 Ergo Top/BMC ICS2
Maten: 47, 51, 54, 56, 58, 61
Bekijk meer op de site van BMC.