Een racer die ook helemaal thuis is op onverhard terrein, zodat je nog maar één fiets nodig hebt. Het zou een hoop geld besparen – en ruimte in de schuur. Maakt de Van Rysel NCR deze belofte waar?

One bike to do it all. Dat is de Van Rysel NCR (Neo Carbon Racer), volgens de Franse fabrikant zelf. Die richt zich met deze fiets op een veelzijdige en speelse inzet. Koersje rijden? Klimmen? Stukje onverhard? Cyclo op de planning? Een tijdritje voor bijvoorbeeld een run-bike-run? Het zou allemaal moeten kunnen met deze fiets. Ik ben gaan onderzoeken of die claim klopt. En (bij) wie deze fiets het beste past. Een klein tipje van de sluier alvast: hij is niet voor iedereen. Dat ligt trouwens niet aan de prijs. Want 2.869,99 euro voor een carbon frame met elektronisch schakelen? Dat is scherp!

Van Rysel is het ‘signature’ racemerk van winkelketen Decathlon. De Franse wielerploeg AG2R ruilt zijn BMC’s er vanaf januari 2024 zelfs voor in. Nu kun je de Fransen een beetje chauvinisme niet ontzeggen, maar de serieuze intenties van Van Rysel zijn hiermee wel duidelijk.

Gespierd geheel

Het full carbon frame, in een kleur die me doet denken aan BMW M-blauw, glanst me tegemoet. Het frame zelf weegt trouwens 1,2 kilogram, het gewogen totaalgewicht van de fiets is 8,8 kilo. Het silhouet van de NCR is lang en diep. Hij heeft een moderne, laag aangezette achterbrug. De onderbuis is volumineus, het voorwiel staat er mooi dicht tegenaan. Daar houd ik van!

De bovenbuis is speels, licht hoekig vormgegeven en de voor- en achtervork zien er robuust uit met veel ruimte voor bredere banden. Al bij al: een slank en ‘gespierd’ geheel. De looks passen alvast bij de belofte. De 28 millimeter hoge Fulcrum-velgen, tubeless ready, zijn allround inzetbaar. De dikke ronde spaken maken de fiets er niet lichter op, maar wel steviger. Met een interne breedte van 19 millimeter staan de meeste banden hier mooi op. Het stuur van deze maat M-fiets is 42 centimeter breed – dat is aan de brede kant, want op een ‘M’ is 40 centimeter voor de meeste fietsers ergonomisch fijner.

Vooral de diepte, de drop, van het stuur is (te) fors. De stuurpen is met 90 millimeter dan weer vrij kort. De NCR wordt geleverd met 28 millimeter-bandjes van Hutchinson, en moet ruimte bieden tot 35 millimeter. Maar mijn banden van 40 millimeter pasten er ook prima in.

De groep, tot slot: SRAM Rival eTap AXS. Elektronisch schakelen dus, en dat voor minder dan 3.000 euro. Een sterke troefkaart van deze fiets! En niet eens zijn sterkste, want dat is zijn veelzijdigheid.

Soepel en strak

Wil je racen en gravelen met één fiets? Dan ben je vaak aangewezen op een exemplaar met endurance geometrie. Deze frames hebben veelal ruimte voor brede banden. Maar ze hebben ook een korte reach en hoge stack, en dat is niet voor iedereen comfortabel. Dat zou betekenen dat je twee verschillende fietsen moet kopen – en dat is niet voor iedereen weggelegd. Deze NCR is een oplossing voor dat probleem. De fiets rijdt soepel, stuurt strak in en is daarbij lekker stabiel. Versnellen? Tempo vasthouden? Geen probleem. Oké, hogere velgen en een smaller stuur zouden in dat laatste geval nog beter van pas komen.

Een stuk onverhard dan? Vindt-ie heel leuk. Hé, een boomstronk. Bunny hop! Dat kan ook gewoon. Op een bochtig gravelparcours is de gestrekte zit niet voor iedereen even ontspannen. En hoe zit het met comfort? De zadelpen geeft niet mee, de korte stijve stuurpen evenmin. Verwacht hier niet al te veel souplesse, maar voor Hollands asfalt is dit geen issue.

Belofte ingelost?

Ik heb deze fiets met heel veel plezier op alle soorten ondergrond gereden, met banden tot 40 millimeter. Kort, lang, recht en bochtig. Extensief en intensief. De belofte van Van Rysel, één fiets voor alles, lijkt mij ingelost. Wel zijn er wat verbeterpuntjes. Zo is het zadel met 125 millimeter erg smal. Rond 143 millimeter breedte zou veel fietsers beter passen, hoewel een zadel uiteindelijk iets persoonlijks is. Een 40 centimeter breed stuur met een lichte flare onderin zou daarnaast perfect zijn.

Vooral de drop van het stuur is met 135 millimeter te groot voor een fiets die toch al diep is. Ergonomisch vind ik deze SRAM Rival-shifters zelf nogal hoekig en in combinatie met het stuur niet fijn te positioneren. Door de korte stuurpen is er weinig ruimte om nog veel korter te gaan.

Conclusie

De Van Rysel NCR is een sportieve, breed inzetbare alleskunner. Wel een kleine waarschuwing: staar je niet blind op het scherp geprijsde totaalpakket. Deze fiets vraagt om een baasje dat zowel op de weg als op gravel in een sportieve houding rijdt. Past jou dat, dan hoort deze ‘alles-in-één-fiets’ op je wensenlijstje te staan. Het is een racer voor elk seizoen en terrein. Als ik terugkom van mijn testritje met gravel-setup, kijk ik nog eens naar mijn eigen aeroracer die onder een kleed aan de muur hangt. Die komt pas in maart weer van stal.

Specificaties Van Rysel NCR

Plus: scherp geprijsde, breed inzetbare fiets met een veelzijdig karakter
Min: zadel is te smal en de drop van het stuur te fors
Prijs: € 2869,99
Frame/voorvork: carbon/carbon
Gewicht: 8,6 kg (maat M)
Groep: SRAM Rival AXS eTap, 48/35, 10-36
Wielen: Fulcrum Racing 3DB 28mm
Zadel en -pen: Van Rysel 128mm, 27,2 mm alu rond, 20mm setback
Stuur en – pen: Van Rysel/Van Rysel
Maten: XXS t/m XL
Decathlon.nl