Als je Filippo Ganna volle bak ziet knallen op zijn Dogma, denk je wellicht: dat wil ik ook. Alleen trapt hij nét wat meer watts en zit hij katachtig op zijn fiets. Zoveel watts en zo’n positie, dat gaat jou nooit lukken. Maar er is een oplossing: de eind september geïntroduceerde Pinarello Dogma X.

Het is eigenlijk heel simpel: een iets kortere reach en een hogere stack zorgen ervoor dat je op de Dogma X minder opgevouwen achter de cockpit zit. De stack, dat is het hoogteverschil tussen het hart van je trapas en de bovenkant van de balhoofdbuis. Dat is een denkbeeldige verticale lijn. De reach draait om een denkbeeldige horizontale lijn, en geeft de lengte tussen balhoofdbuis en trapas weer. Onze test-Pinarello, maat 56, heeft een reach van 384,6 millimeter en een stack van 588,4 millimeter. Ter vergelijking: bij een Dogma-zonder-X is dat respectievelijk 390,7 en 570,0.

Is dat dan alles wat anders is aan deze fiets? Nee. Het frame is namelijk ontworpen rond brede racebanden: 35 millimeter, van Pirelli. Daarnaast springt de X-Stays-achtervork in het oog, die voor demping zorgt. De stijfheid zou tegelijk dankzij de verschillende verbindingspunten meer dan in orde moeten blijven.

Meerdere varianten

Het frame is gebouwd met Toray T1100 1K-carbonvezels, dus qua stijfheid en gewicht mag je aannemen dat alles meer dan in orde is. Verder zien we veel herkenbare componenten, zoals de Onda-voorvork, het Italiaanse bracket en de asymmetrische vorm van het frame om de trapkracht aan de kettingkant te compenseren. Er zullen meerdere varianten komen van deze fiets, allemaal in de hogere prijsklassen, en alleen geschikt voor elektronische groepen.

De Dogma X is gebaseerd op de zogeheten Endurance+- geometrie van Pinarello, net als hun wat betaalbaardere X9, X7 en X5. Die ‘niet-Dogma-modellen’ zijn gemaakt met een wat goedkopere carbonsoort, wat ze onder andere iets zwaarder maakt. Een Dogma X-frame in maat 53 komt op 950 gram, dat is 60 gram meer dan een ‘gewone’ Dogma F.

Droom op wielen

Nog wat feiten en cijfers? Komen ze. De fiets wordt gespoten in Xolar Black, afgemonteerd met Campagnolo Super Record Wireless, Bora WTO 33-wielen… Al bij al weegt deze fiets 7,65 kilo – en hij kost meer dan 16.000 euro. Of het dat geld waard is? Eerst maar eens fietsen. Zo’n X zit als een gewone Dogma, maar dan net even wat lekkerder. Wil je lekker doorknallen of strak afdalen, dan is de X een droom op wielen. Er zit niks op of aan wat je tegen houdt.

Doordat de Dogma X dezelfde componenten gebruikt – de Most Talon-cockpit en de aerozadelpen – als de Dogma F, voelt de fiets bijna als zo’n exemplaar. Wat bovendien een groot voordeel is in onze ogen, is dat de Dogma X rond de brede 35 millimeterbanden is ontworpen. Door daar mee te spelen, krijg je veel extra comfort onderweg. Dat merkten we toen we Italiaanse strade bianche voor de wielen kregen tijdens de testrit. Niks van aantrekken, gewoon doorrijden.

“Als ik nu toch nog eens aan zo’n UCI Gravelkoers of granfondo wil meedoen…” Ja, dan is zo’n Dogma X een meer dan geschikte keuze volgens ons. Heb je hem écht nodig? Nee. Zeker niet zelfs. Er zijn tientallen endurance-racers die bijna net zoveel leveren – en dat ook nog eens voor een stuk minder geld. Maar speelt geld geen rol? En ben je wel in voor een stevig stukje doorknallen mét comfort? Dan is zo’n Dogma X de oplossing.

Specificaties Pinarello Dogma X

Prijs: 16.350 euro
Frame/voorvork: carbon/carbon
Gewicht: 7,65 kilo
Groep: Campagnolo Super Record WRL 2×12, 48/32, 10-29
Wielen: Campagnolo Bora WTO 45
Banden: Pirelli P Zero Race 35mm
Zadel en -pen: Most Lynx/Pinarello
Stuur en -pen: Most Talon Ultra Light
Maten: 43, 46,5, 50, 51,5, 53, 54, 55, 56, 57,5 59,5, 62
Meer informatie op de website van Pinarello.