Een echte lichtgewicht klimfiets, mét de nodige aero-eigenschappen: dat is de Bianchi Specialissima RC. Op papier zeg je: dit is een superbike. Maar hoe rijdt hij in het echt?

Er is een bijzonder pakket afgeleverd op de redactie van Fiets, uit Treviglio, Italië. Als ik de bubbelfolie heb verwijderd, sta ik oog in oog met de derde generatie Bianchi Specialissima. Mijn gewoonte is om een fiets direct op te tillen – en mamma mia, wat is dit een lichtgewicht! Bianchi beweert dat hij zo’n 6,6 kilo weegt. Hartstikke ‘illegaal’ volgens de UCI, die bij wedstrijden een minimumgewicht van 6,8 kilo hanteert. Gelukkig houden wij het bij testritten.

De Specialissima RC heeft een prijskaartje van 12.649 euro. Flink, maar inmiddels is wel bewezen dat er voldoende afzetmarkt is voor ‘superbikes’ als deze. RC staat trouwens voor Reparto Corse. Dit is de ‘race afdeling’ van Bianchi, het topsegment van het merk met andere woorden. Niet voor niets koersen de profs van World Tour-ploeg Arkéa Samsic op deze fiets, naast Bianchi’s aero-succesmodel Oltre. Met een espresso in de hand bestudeer ik de fiets van dichtbij. Het frame ziet er hoekiger uit en de bovenbuis met
knik valt op.

De kleurstelling is voor een Bianchi best sober. De overgang van mat antraciet naar het subtiele celestegroen vind ik geslaagd. De ‘Italiaanse flair’ is meer aanwezig in de glimmende wielset met decals van Reparto Corse. Dat ze trots zijn op dit huismerk is duidelijk. Dat laten ze ook zien door Reparto Corse te vermelden op de ene kant van de onderbuis (op de andere kant staat ‘gewoon’ het vertrouwde Bianchi). Twee keer Bianchi vind ik aantrekkelijker, maar over smaak valt niet te twisten.

Meer aero, minder gewicht

Bianchi heeft de Specialissima flink onder handen genomen. Niet alleen hebben ze de fiets een crashdieet laten ondergaan om grammen te verliezen, ook hebben ze hem een aerodynamischer karakter proberen te geven. Er is veel aerotechnologie van de ‘grote broer’ Oltre toegepast, dat zie je terug in onder meer de voorvork en de D-vormige zadelpen.

Wat met name in het oog springt, is de markante bovenbuis en de balhoofdbuis die iets uitsteekt. Er is dus minder luchtweerstand, maar dit uiterlijk zal niet ieders hart veroveren. De gewichtsbesparing zit hem in verschillende dingen: de slankere staande achtervork en de lichtgewicht carbon onderdelen uit eigen huis. De wielset weegt bijvoorbeeld slechts 1.380 gram. Ook is er nog eens 40 gram bespaard door de fiets uit te voeren met slechts één kleurstelling met een minimale hoeveelheid verf. Ja, voor de toppers telt iedere gram.

Als we de data induiken, beweert Bianchi dat alle verbeteringen een voorsprong van 8,7 seconden opleveren ten opzichte van het vorige model – uitgaande van een 10 kilometer lange klim met een stijgingspercentage van 6 procent, en een renner die minimaal 200 watt levert. Lever je 200 watt op vlakke wegen, dan zou je 30 seconden winnen over 10 kilometer. Leuk deze data, en voor sommigen belangrijk, maar wij willen hem vooral graag zelf uittesten.

Duidelijk profmateriaal

Laagjes aan, regen en wind: het zijn fijne testomstandigheden voor dit raspaardje… De vriendelijke geometrie zorgt ervoor dat ik snel mijn positie vind tijdens de eerste kilometers. Het woord ‘lichtgewicht’ flitst door mijn hoofd. Je verwacht het van tevoren, maar als je voor het eerst daadwerkelijk op deze fiets rijdt, voel je pas echt wat dat betekent. De fiets is enorm reactief en wendbaar. De wielset ondersteunt dit nog eens door zijn lage gewicht en de snellopende keramische naven. Het kost weinig moeite om te accelereren vanuit stilstand, snelheid te maken en te houden. Zelfs met wind tegen. De eerste 50 kilometer vliegen voorbij, dit is overduidelijk profmateriaal. Wat je ook best mag verwachten met zo’n
prijskaartje.

De Dura-Ace Di2-groep is een perfecte match, super schakelen en remmen. De geïntegreerde cockpit ligt geweldig in de hand; hij heeft een fijne hoek en je zit dicht bij de remgrepen. Dit nodigt uit om hard in te sturen. Helaas zijn de TT-bandjes van Pirelli niet erg geschikt voor dit weer en moet ik sommige bochten met wat reserve nemen.

Gemaakt voor cols

De fiets komt echt tot zijn recht als de weg omhoogloopt. Poeh, wat klimt hij makkelijk. En wat is het zonde dat we niet in de Alpen zijn, denk ik. Iedere pedaalslag is raak, snel opschakelen en hoogtemeters maken. Staand klimmen, zitten en weer staan wissel ik makkelijk af. Ondanks de aero-eigenschappen is deze Specialissima toch echt gemaakt voor cols en kuitenbijters. Ook naar beneden met hoge snelheid kan ik de fiets goed onder controle houden, mede dankzij het superstijve frame. De keerzijde van de medaille is dat de achterkant van de fiets wat minder comfort geeft als de weg verslechtert.

Naast deze exclusieve RC-uitvoering wordt de fiets ook aangeboden in de betaalbaardere Pro- en Comp-varianten. Het verschil zit hem in de afmontage en het type carbon dat wordt gebruikt. De Specialissima Comp begint bij 5.399 euro met Shimano 105 Di2 of SRAM Rival eTap AXS.

Conclusie

Ik vind het best jammer dat de fiets na mijn test terugkeert naar het hoofdkantoor van Bianchi in Treviglio. Je merkt aan alles dat het een fiets voor de profs is. Hij is snel, wendbaar en extreem licht. Heb je een zak geld liggen? En rijd je veel cyclo’s met serieuze hoogtemeters? Dan is de Specialissima RC wellicht jouw geheime wapen. Wel even andere bandjes eronder, en gáán in de afdalingen en bochten! Natuurlijk kun je met deze fiets ook uitstekend uit de voeten in onze vlakke polders, maar het liefst trakteer je deze fiets – en jezelf – op klimuitdagingen.

Specificaties Bianchi Belissima

Plus: een fiets met toponderdelen, een uitblinker als de weg omhoog gaat
Min: de achterkant geeft niet veel comfort, de banden weinig grip
Prijs: € 12.649
Frame/voorvork: carbon/carbon
Gewicht: 6,7 kg (excl. pedalen)
Groep: Shimano Dura-Ace Di2 met powermeter
Wielen: Reparto Corse RC Carbon 33mm
Banden: Pirelli PZero Race TT 26mm
Zadel en -pen: Bianchi RC 139 Carbon/Specialissima Full Carbon Aero
Stuur- en pen: Reparto Corse geïntegreerde cockpit (carbon)
Maten: 47, 50, 53, 55, 57, 59
Meer informatie op de site van Bianchi.