Groot, zwaar en oersterk. Nee, we staan niet in de sportschool, we hebben het hier over Cannondales ultieme e-creatie. Wij zijn fan van de Cannondale Moterra en leggen graag uit waarom.

Een goede e-mountainbike moet aan heel andere eisen voldoen dan de gemiddelde MTB en dat hebben ze bij Cannondale goed begrepen. Zo’n batterijfiets moet tegen een stootje kunnen, moet uren meegaan en je moet er op alle soorten terrein mee uit de voeten kunnen. Verder moet een e-bike gewoon werken – in de breedste zin van het woord. De Moterra Neo Carbon LT 1 (uitvoering met 170 millimeter vering voor en 160 millimeter achter) is dan ook een stevige jongen: de weegschaal geeft 24,5 kilo aan, ondanks het (deels) carbon frame. Dat carbon is er dan ook niet alleen om gewicht te besparen. Bij een e-bike zijn de zwarte vezels vooral belangrijk voor extra stijfheid en daarnaast bieden ze de mogelijkheid om bijvoorbeeld de motor en koeling beter te integreren. Carbon kun je vormen zoals je wilt, veel eenvoudiger dan aluminium.

Cannondale Moterra

Het Moterra-frame is opgebouwd rond een op vier plekken scharnierend veersysteem met de RockShox Deluxe Select+ coilshock als stralend middelpunt. Zo’n coilshock – geen luchtgeveerde maar veergeveerde demper, in schokkend Nederlands – heeft voor- en nadelen. Een coil reageert supersnel, is in staat om kleine oneffenheden snel weg te filteren en verteert ook grotere impact zonder problemen. Daarbij blijft zo’n coil heerlijk constant in lange afdalingen en heeft warmte amper invloed op de prestaties.

Het nadeel is dat dit alles vaak niet gaat met één en dezelfde veer: de roodkleurige spiraal is beschikbaar in allerlei sterktes en maten. Aan de hand van je lichaamsgewicht en rijstijl bepaal je welke veer je nodig hebt, net zoals je bij een normale demper de luchtdruk aanpast. Wij testen met de standaard veer, die voor mijn gebruik behoorlijk voldoet. Een tandje zwaarder had gemogen, maar dan moet er dus gewisseld worden. Dat kost zo’n 30 euro per veer.

Enorm druk

Het kloppend hart van de Moterra is de Bosch Performance Line CX-motor met bijbehorende 750 Wh-accu. Een flinke jongen! Met het Kiox-kleurenscherm én de grote knoppen aan de linkerkant van het stuur kun je de mate van ondersteuning en daarmee ook het bereik managen. Het Bosch Smart System biedt de mogelijkheid om heel veel dingen zelf in te stellen en je kunt de fiets koppelen met je smartphone. Mooi allemaal, maar het resultaat is een enorm druk stuur vol kabels en knoppen, vooral omdat Cannondale er ook nog voor kiest om standaard een lamp te monteren. Dat 1000 lumen sterke Lezyne-apparaat had er van mij direct af gemogen, net als overigens heel het display: de meeste fietsers gebruiken tegenwoordig toch al een gps-apparaat. Het toetsenbord links vergt wat gewenning en dan nog is het niet uitgesloten dat je af toe op de verkeerde knop drukt. Een +/- knop en batterij-indicator zijn wat mij betreft meer dan voldoende. Twee knoppen, meer niet.

Dat Cannondale voor Bosch kiest is zeker niet onlogisch. Met de CX-motoren is het Duitse bedrijf marktleider en dat heeft een reden. Het systeem is heel degelijk, pakt zeer vloeiend op en is erg krachtig. Een dikke vette voldoende dus. De enorme accu staat garant voor een heel flink bereik. In de Turbomodus gaan we ruim voorbij de 1700 hoogtemeters, terwijl we in de Ecomodus tot bijna 3000 hoogtemeters komen. Het helpt daarbij nogal als je de juiste cadans aanhoudt en zelf lekker meetrapt.

Zoete koek

Waar de motoren vroeger bijna los onder het frame hingen, is de boel nu bijna naadloos geïntegreerd. Chic! Daarbij is de Moterra uitgerust met stevige, degelijke onderdelen. Zo heeft dit topmodel geen elektronisch schakelsysteem en dat juichen we toe, want de kracht die op de derailleurs wordt uitgeoefend is enorm. Mechanisch schakelen werkt in dit geval een stuk soepeler en vooral veiliger. De nogal brute vork en demper zijn gemaakt om misbruikt te worden en we houden ons dan ook zeker niet in: in het trailcenter van het Spaanse Santa Coloma draaien we eindeloos veel rondjes. Steil omhoog, als in een droom omlaag. Er zijn oneindig veel jumps, drops en rotsformaties en de Moterra vreet het allemaal als zoete koek. Dankzij de gemengde wielmaat – 29 inch voor, 27,5 inch achter – kun je de fiets ondanks zijn hoge gewicht relatief eenvoudig de bocht door zwieren. Daarvoor moet je wel je rijstijl wat aanpassen: gewicht naar voren, achterwiel een beetje laten glijden. Echt snel gaat de Moterra als je de fiets zelf het spoor laat kiezen en het gewicht in je voordeel laat werken.

Met een e-bike hoef je niet altijd de meest logische route te nemen, zeker bergop niet. Zo’n beetje de enige onderdelen die we zelf zouden vervangen zijn de WTB-velgen waarmee de fiets is uitgerust: een stijvere (carbon) wielset kan de rijeigenschappen een boost geven. Klimmen gaat met de Moterra als vanzelf, ook op extreem steil terrein. Zolang je grip weet te houden is er niets dat je tegenhoudt. Is het wat minder steil en ben je niet te beroerd om zelf hard te trappen, dan kom je in de Tour+-modus of de eMTB-modus al een heel eind. Dit levert je flink wat extra bereik op. Bergaf excelleert de Moterra nog het meest. De tweewielige monstertruck is goed in balans en remmen is een eitje met remschijven van 220 en 200 millimeter en SRAM Code RSC-remmen. Allemaal zaken die wat extra gewicht in de weegschaal leggen, maar dat deert niet bij een e-bike.

Conclusie

We hebben al veel e-MTB’s getest, maar deze scoort hoog op alle vlakken. Dit komt vooral door de perfecte voorspelbaarheid, zowel wat betreft het bereik, het stuurgedrag als het rijgevoel van de motor. Cannondale kiest ervoor om nergens echt uitgesproken te zijn: de geometrie is niet uitdagend maar klopt gewoon, het motorsysteem is een veilige, doordachte keuze en de onderdelen zijn bijna allemaal van bijpassend hoog ‘e-niveau’. De conclusie is simpel: dit is een e-bike waarmee ik kan lezen en schrijven. De paar kleine minpuntjes (waarom heb je een sleutel nodig om de accu te verwijderen?) vergallen het fietsplezier zeker niet. De Moterra is een beest, een monstertruck en berggeit ineen, zo eentje waarmee je vanaf de trails direct richting stopcontact sjeest. Snel opladen die monstertruck, zodat je nóg een keer kunt!

Specificaties Cannondale Moterra Neo Carbon LT 1

Pluspunten: coilshock, bereik
Minpunten: gewicht, volgepropte cockpit
Prijs: € 8.999,-
Frame: carbon / RockShox Deluxe Select+
Voorvork: RockShox Zeb 170 mm
Gewicht: 24,5 kg
Groep: Shimano XT 34, 10-52
Remmen: SRAM Code RSC 220/200
Wielen: WTB KOM Trail i30
Banden: Maxxis Assegai / DHR II 2.6
Zadel en -pen: Fabric / Cannondale DownLow
Stuur en -pen: Cannondale carbon
Maten S t/m XL
Check ook de website van Cannondale.

Lees ook

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."