Als goed al zó goed is dat er nog maar weinig ruimte is voor beter, wat blijft er voor ons dan nog over om te melden? We testen het uit met de Pivot Mach 4 SL Pro X0, een van onze favoriete mountainbikes.

De eerste vraag aan een Fiets-redacteur luidt standaard: ‘Wat is de fijnste fiets die je ooit hebt getest?’ Bovenaan mijn virtuele lijstje staat al jaren de Pivot Mach 4 SL, gewoon omdat vrijwel alles aan die fiets klopt. Niet ver onder de Pivot staat de Trek Supercaliber – en dat mag ook wel met zo’n naam. Het is misschien niet de beste crosscountry-fiets op alle terreinen, maar met zijn minimale veerweg en maximale grip wél een topper binnen onze landsgrenzen. Leuk, maar wat is behalve de hoge notering nou de link tussen beide machines?

Dat zit zo. Beide fietsen zijn vernieuwd, en hoewel ze op het eerste gezicht totaal niet op elkaar lijken, vertonen ze stiekem erg veel gelijkenissen. Perfect dus voor een test, waarbij de belangrijkste vraag natuurlijk is: weten de nieuwe generaties Pivot en Trek hun topnotering op ons verlanglijstje te behouden?

Pivot Mach 4 SL Pro X0

Voor veel fietsers is Pivot nog altijd een onbekend merk. Dat is jammer, want het merk uit Arizona heeft een behoorlijke geschiedenis: vooral in de downhill- en enduroscene heeft het zich al ruimschoots bewezen en een sterke reputatie opgebouwd. Pivot is geen budgetmerk en kent eigenlijk ook geen instapmodellen. Verder maken de fietsen over de gehele linie gebruik van eenzelfde veerconcept – en precies dat is wat Pivot zo goed maakt, maar laten we beginnen bij het begin.

De Mach 4 SL is qua uiterlijk amper veranderd ten opzichte van zijn voorganger en dat heeft een reden. Niet alleen was de vorige generatie simpelweg al erg goed, maar Pivot wil ook fietsen maken die bruikbaar zijn én blijven, waarmee we bedoelen dat het gebruiksgemak vooropstaat. Zo zien we bijvoorbeeld dat Pivot niet in de marketingval van de interne kabelvoering is getrapt, maar de kabels en leidingen ‘gewoon’ nog mooi buiten het balhoofd om laat lopen, en dat de achterrem een postmount- in plaats van flatmount-aansluiting heeft. Ook heeft het carbon frame nu twee bidonhouderbevestigingen (mooi scrabblewoord!) en zijn er voor alle bouten in het frame maar twee maten gebruikt. Wel zo fijn!

Toen de Mach 4 SL in 2019 werd vernieuwd, viel het frame onder meer op vanwege de flink opgeschudde geometrie. Inmiddels zijn de standaarden opnieuw verlegd en heeft een nieuwe maat M dezelfde reach als een maat L uit 2019. Of die trend zich de komende vier jaar doorzet, valt te bezien: de ‘moderne geometrie’-beweging lijkt zijn hoogtepunt te hebben bereikt, lang genoeg bestaat blijkbaar ook.

Waar veel merken kiezen voor een steeds eenvoudiger frameconcept met een vierpunts veersysteem en flexstays houdt Pivot standvastig vast aan de dubbele link. Dit levert een zwaarder en complexer frame op, maar het voordeel is dat de veereigenschappen veel beter zijn te finetunen. Niet voor niets scoren fietsen met dergelijke systemen, zoals Ghost of BMC, altijd goed in onze tests. Interessant is dat het patent van het gebruikte veersysteem – DW-Link, genoemd naar ontwerper Dave Weagle – onlangs is verlopen. Het is dus wachten tot andere merken met een soortgelijk systeem komen.

De vraag is: waarom zou je zo’n frame met al die draaipunten willen? Het antwoord is simpel. Een veel eenvoudiger concept, zoals we zien bij de Cannondale Scalpel, Canyon Lux en tal van andere vergelijkbare fietsen, zal altijd stugger voelen. Met de DW-Link heb je het gevoel dat je veel meer veerweg hebt, en belangrijker, de veersnelheid aan het begin van de veerweg is onovertroffen. Dit houdt in dat kleine oneffenheden zoals wortels worden weggefilterd alsof ze er niet zijn, waardoor je op worteltapijten en rockgardens altijd in het voordeel bent ten opzichte van de concurrentie. Het is een ongekend prettige ervaring die een lichtere XC-fiets nooit kan geven. Met relatief dunne buizen en zónder bijzondere features is de Mach 4 SL verder een relatief simpele fiets die qua stijfheid goed maar niet bijzonder goed scoort.

Garagedeur

Pivot werkt al jaren intensief samen met Fox en Reynolds en dat is bij deze fiets niet anders. De carbon Blacklabel-wielen met Industry Nine-naven klinken heerlijk, de Fox 34-vork gaat gepaard met een DPS-achterdemper. Eigenaardig is dat de demper wel een lockout op het stuur heeft, maar de vork niet. Verder zitten de grote RockShox-draaischakelaar, de nieuwe Level-remmen en de knop van de Fox-dropper elkaar flink in de weg op het stuur. Het levert de nodige ergonomische malaise op. De fiets zit vol met kleine maar belangrijke details, zoals een kleine ‘garagedeur’ onder het bracket om het onderhoud te vereenvoudigen en een geïntegreerd spatbordje achter het bracket.

De fiets is standaard uitgerust met een behoorlijk korte stuurpen en dat is prima: in de standaard setup stuurt en daalt de Pivot direct alsof ik er al jaren mee op weg ben. Ook het instellen van de dempers gaat eenvoudig: de sag-meter op de achterdemper maakt het proces een stuk makkelijker. Houd je netjes de aanbevolen waarden op de meter aan, dan voelt de vering boterzacht en enorm actief. Tegelijkertijd is er weinig sprake van deining en voelt het niet alsof je veel energie verliest. Sturen gaat snel en vertrouwd. De vorkhoek is met 68 graden zeker niet al te lui en ook dat is prima: dit voorkomt dat de fiets op vlak terrein ‘omvalt’.

Valt er dan helemaal niets te zeuren? Ja, als het dan toch moet, hadden we graag een schroefdraad-bracket gezien. Dit had het gebruiksgemak nog nét wat groter gemaakt.

Specificaties Pivot Mach 4 SL Pro X0

Plus: onovertroffen veersysteem en een uitgekiende afwerking
Min: het zadel is wel érg eenvoudig
Prijs: € 9.999,-
Frame: carbon/Fox DPS Factory
Voorvork: Fox 34 Factory
Gewicht: 10,3 kg
Groep: SRAM X0 Eagle/32, 10-52
Remmen: SRAM Guiders 160/160
Wielen: Reynolds Black Label/Industry Nine
Banden: Maxxis Rekon/Rekon Race 2.4
Zadel en -pen: Phoenix Team XC/Fox Factory 150 mm
Stuur en -pen: Phoenix Team Carbon
Maten: S t/m XL

Klik hier voor meer info over Pivot.