Kon je hier eerder al over de goudhaantjes Cervélo ZHT-5 en Scott Scale lezen, is het nu tijd voor de volgende, prijzige mountainbike: de Merida Big Nine 10K. Zoals de naam al doet vermoeden moet je inderdaad flink in de buidel tasten. Maar wat krijg je terug voor dat geld?

Merida zet op mountainbikegebied momenteel grote stappen. De Big Nine is daar een bewijs van. Deze fiets is nog een stukje langer dan de Scott én heeft een vergelijkbare balhoofdhoek. De voorste driehoek van het frame is zo lang, dat er twee bidonhouders achter elkaar geplaatst kunnen worden. Dat moet ook wel, want de zitbuis is zo kort dat die er geen plek voor heeft. Die buis is zo kort zodat er een flinke dropper post gemonteerd kan worden. Kán, want deze zien we alleen terug op de TR-versie van de Big Nine, niet op deze 10K. Die kost trouwens, anders dan zijn naam doet vermoeden, (net) geen 10K, maar 9.899 euro. Daarmee is de Merida tegelijk de modernste én de ‘goedkoopste’ fiets uit deze test.

De Big Nine is vers van de pers en voorzien van allerlei nieuwe snufjes. Zoals een nieuwe SRAM T-Type-groepset met direct-mountderailleur, en nieuwe SRAM Level-remmen waarbij de kabelvoering wél in het balhoofd wegloopt. Daar ben ik om praktische redenen geen groot fan van, maar het oogt in elk geval clean. Ook zit op deze fiets de nieuwste Quarq-powermeter. Tot slot zit er ook nog een nieuwe RockShox SID Ultimatevork op. Niet de nieuwste versie met drie standen, wel een mooie TwistLoc met twee modes. Die werkt erg soepel en ligt prettig in de hand. Merida heeft in deze fiets trouwens Reynolds-wielen met Industry Nine Hydra-naven gestoken. Met het geluid dat ze maken, zweef je als een zoemende bij over de hei.

Gewoon áf

Nog even over het frame: dat oogt best eigenaardig. Zo is de voorkant dus lang, maar de stuurpen kort – en dat is prima. Koop je een fiets als deze, zet er dan niet direct ‘gewoon’ weer een lange stuurpen op, zoals je gewend bent. De fiets stuurt dan simpelweg minder goed. Wat wel een aanpassing kan zijn, is de zadelpen. Die is behoorlijk steil en niet voorzien van setback. Normaal vind ik het zelf prettig om vrij ver naar voren te zitten, maar dit is wel héél ver. Ik moet achterop het zadel kruipen om de druk op het voorwiel weg te nemen. Zo niet, dan fietst dat op onze vlakke ‘spaghettiroutes’ in Nederland stukken minder soepel. Een zadelpen mét setback lost dit probleem op en maakt van deze moderne klimmer ook een goede boscrosser. Simpel!

Dat laatste is wel een belangrijk punt. Ook deze moderne hardtails zijn vooral gemaakt om hard omhoog en weer snel omlaag te rijden – net als bijvoorbeeld de Cannondale Scalpel HT. Ze zijn ideaal voor wereldbekerparcoursen als Leogang of Albstadt, die net niet extreem genoeg zijn om een fully per se nodig te maken.

Van de geteste drie rijdt de Merida op dergelijk terrein het lekkerst. Vooral omdat die fiets gewoon áf is. De geometrie is prettig, de onderdelen licht en betrouwbaar. Het geheel voelt minder spannend tussen de benen dan de o zo exclusieve Scale – en dat is wel zo aangenaam als je over de boomwortels dendert.

Specificaties Merida Big Nine 10K

Pluspunten: goed in alles, nieuwe T-Type-groep
Minpunten: mist dropper post, niet heel licht
Prijs: € 9.899,-
Frame: CF5 III Carbon
Voorvork RockShox Sid SL Ultimate 100 mm
Gewicht: 9,3 kg
Groep: SRAM XX T-Type, 34, 10-52
Remmen: SRAM Level Ultimate Stealth
Wielen: Reynolds BlackLabel 309/289
Banden: Maxxis Rekon Race 2.4
Zadel en -pen: Prologo Scratch / FSA SL-K Carbon
Stuur en -pen: Merida Team CC
Maten: S t/m XL

Bekijk meer informatie op de site van Merida.