Als alleen het beste telt en geld geen probleem is? Dan kom je als hardtailfan uit bij fietsen zoals deze: de Cervélo ZHT-5, Scott Scale RC SL en Merida Big Nine 10K. Ze kosten een klein vermogen, maar dan heb je ook… ja, wat eigenlijk? Tijd voor een royale test! Vandaag: Cervélo ZHT-5.

De Cervélo ZHT-5 hardtail is een regelrechte racer, van een gekend racemerk. En dat zie je. De geometrie is ‘terughoudend’ – niet per se ouderwets, maar ook niet vernieuwend. De balhoofdhoek meet 69 graden, zo’n hoek zagen we ook al bij fietsen in 2016/2017. De andere fietsen in deze test, de Merida en Scott, hebben een modernere balhoofdhoek met 68 graden of ‘luier’. Ook de reach is duidelijk korter bij de Cervélo. De Big Nine van Merida is zelfs anderhalve centimeter langer. Het frame oogt ook niet vooruitstrevend, met al die ronde vormen en vrij dikke achtervorken. Ik krijg het gevoel alsof ik weer op mijn eerste carbon Specialized Stumpjumper zit. Maar dan drie keer zo stijf – want stijf is deze fiets zeker! Hier voel je de race-roots van Cervélo.

Het frame bevat niet veel bijzondere features – en daar ben ikzelf juist blij mee. Het bracket is voorzien van BSA-schroefdraad, en er is ruimte voor ‘slechts’ twee bidonhouders. Maar dat is helemaal prima. Dat de kabels door het balhoofd lopen, is in dit geval minder onpraktisch dan in andere gevallen. Het onderste lager is alsnog los te vervangen en enkel de achterremkabel loopt door het frame naar achteren. Hier zie ik wel een pijnpuntje. De ZHT-5 is voorzien van inmiddels gedateerde SRAM-componenten, en die zijn niet ontworpen met ‘geïntegreerd gedoe’ in het achterhoofd. Daardoor maakt de kabel een rare boog en ziet het er rommelig in plaats van mooier uit. Dat kan echt beter.

Nog meer stijfheid

Cervélo heeft gekozen voor een zadelpen met een diameter van 30,9 millimeter. Zo kun je makkelijker een dropper post monteren als je dat wilt. Alleen doet Cervélo dat zelf niet. Jammer, want dat zou de fiets leuker hebben gemaakt. Nu hadden ze beter kunnen kiezen voor een smallere variant van 27,2 millimeter, die meer kan vervormen en zo comfort kan opleveren.

Want precies dát is wat er bij deze fiets aan schort. De Cervélo is ‘kattenrap’, een perfect zondagochtendtoertochtmonster. Zo snel mogelijk terug bij de soep, dat is waar deze fiets goed in is. Niet te ruig, niet te gek. Aanzetten, sprinten. Maar na twee uur is het ook wel klaar, het frame is stijf – en stug. De gekozen componenten helpen hierbij niet mee. Zo is er die zadelpen, maar ook de onverwoestbare Reserve-wielen. Deze zijn mooi en relatief licht, maar staan er ook om bekend niet heel meegevend te zijn.

Tot slot kiest Cervélo ervoor om een stevig, oversized stuur en dito stuurpen te monteren. Nog meer stijfheid, nog minder comfort. De ZHT-5 is er inmiddels dik een jaar, en in tussentijd is er alweer een hoop veranderd. Vooral bij SRAM hebben ze niet stilgezeten. Schakelgerei, remmen, vorken: alles is vernieuwd. Maar op de ZHT-5 van dit seizoen zie je dat niet terug, de fiets was al beschikbaar voor deze vernieuwingen op de markt kwamen. Maar ja, als je bijna vijf cijfers voor een hardtail neertelt, wil je natuurlijk wel het nieuwste van het nieuwste.