Brixia is Latijn voor Brescia. Dat is een mooie stad, met overblijfselen uit de Romeinse tijd en een middeleeuws kasteel. Maar voor nu blijven we buiten de oude stadsmuren, want daar ligt het domein van deze Gravel CM80 – die we ‘gewoon’ in Brabant aan de tand voelen.

Wat krijg je als je drie mannen als Ramon Agosti (ondernemer uit Franciacorta), Luciano Bracchi (voormalig kampioen en Carrera-werknemer) en Marco Compagnoni (ex-marketingmanager bij onder meer Titici) bij elkaar zet? Brixia, een nog vrij onbekend fietsmerk. Het is eigendom van Bit Bikes Engineering uit Castegnato, op een kilometer of tien van de oude stad Brescia. Het merk wordt in Nederland vertegenwoordigd door Salden. Je kunt bij Brixia kiezen uit verschillende wegfietsen en gravelbikes, waaronder de Pure Gravel en deze Gravel CM80. Waar die eerste eerder een bikepackingfiets is, met veel nokjes op het frame en op de voorvork, is deze CM80 meer een crosser – geen nokje te zien!

Meer heb je niet nodig

De Brixia Gravel CM80 heeft een full carbon frame en vork, met een oversized balhoofdstel, 27,2 millimeter-zadelpen, gebogen staande achtervorken, doorgetrokken staande buis, steekassen en deels intern lopende kabels. Dat laatste wil zeggen: hij heeft geen vaste cockpit maar een losse stuurpen en een los stuur, waarbij de remleidingen onder het stuurlint richting frame en de voorvork lopen. Los weegt een frame 1150 gram, de voorvork 420 gram. Dat frame is lekker trendy gelakt in een mix van bosgroen en vliegtuiggrijs.

Fijn: er past gewoon een BSA-trapas met schroefdraad in het bracket. Officieel lopen de derailleurkabels links en rechts het frame in, maar de afmontage is op verzoek uitgevoerd met een Shimano GRX-groepset, 1×11, met 40 voor en 11-34 achter. Daardoor kan de derailleurkabel samen met de remleiding links het frame in. Ook fijn: de derailleurkabel is één geheel. Dat heeft als grote voordeel dat er gewoonweg minder troep tussen de binnen- en buitenkabel belandt. Er kan een voorderailleur op trouwens, maar in deze uitvoering heeft de fiets dus een enkel kettingblad – en dan ook nog een 11-speed. Meer heb je niet nodig, al is dat laatste natuurlijk subjectief. Je kunt trouwens uit zo’n zeven groepsets kiezen, inclusief die van SRAM en Campagnolo.

Om aan een heel fijne prijs te komen, is hij verder afgemonteerd met vooral doordachte, gewoon goede onderdelen. Bijvoorbeeld de wielen van DT Swiss: E1800 Spline 32 Disc. Die staan bekend als uitermate robuust. Licht zijn ze niet – ze wegen ruim 1800 gram – maar er passen brede banden op, ze zijn geschikt voor tubeless en je kunt er overal mee doorheen knallen. Daarnaast: mocht je ze een keer ‘dubbelvouwen’ (succes!) dan koop je ze los voor nog geen 300 euro.

Moderne crosser

Heel anders dan op een endurance-racer zit je op deze CM80 niet. Dat komt door de geometrie; als je deze fiets in maat L naast bijvoorbeeld een Merida Scultura Endurance 6000 L zet, dan is de Brixia één centimeter langer en is de balhoofdhoek één graad minder steil. Maar je zit bij wijze van spreken klaar om onbevreesd een bocht in te duiken. Steek je er een paar andere wielen in met 32 millimeter brede banden, dan kun je ook op de weg blijven. Daarnaast heeft onze testfiets een standaard Deda Zero 2 stuur – wel een compact model, maar hij heeft geen millimeter flare.

Na pakweg twee kilometer fietsen kunnen we al concluderen: dit is eigenlijk een moderne crosser. Eentje waar je zonder problemen flinke banden in kunt steken; er passen exemplaren in tot zeker 45 millimeter. Wij reden met vrij ‘bolle’ Bontrager-banden van 40 millimeter, met mininoppen. Prima voor harde paden, maar ander rubber is de eerste upgrade die op de agenda staat.

Sturen doet de Brixia uitstekend. Tenminste, als je gewend bent aan een ietwat nerveus stuurgedrag. Rechtdoor gaat prima, maar de fiets is eigenlijk op zijn best op een bochtig parcours (lees: zo’n typisch Nederlands MTB-rondje). Even afremmen, naar achteren hangen, bocht induiken en daarna weer het gas erop. Dat achterop hangen moest ik even leren; de tweede dag ging ik bijna over het stuur richting de grond. De voorvork staat wat minder ‘onderuit’, dat levert dat beetje nervositeit op. Heerlijk. Je moet ook lekker bij de les blijven: een beetje dagdromend wegdommelen is niet de bedoeling.

Een setup met één kettingblad voor is fijn als je niet al te veel bezig wilt zijn met je versnellingsbak. Je hebt ruim voldoende verzetmogelijkheden zolang je op een Hollands parcours blijft.

Knappe prijs

We fietsen lekker verder. Een flink rondje in de buurt, een paar bospaden, stukje parcours en ja, ook een paar echte gravelpaden. Hij is ideaal voor een veldtoertocht. Compleet weegt de testfiets in maat L 9,2 kilo. Ja, dat kan lichter. Maar de Brixia voelt lekker robuust en stabiel aan en is zoals gezegd afgemonteerd met degelijke onderdelen. Supercomfortabel is hij niet. Mede doordat de staande buis nogal ver doorloopt, heb je geen ‘flex’ van de zadelpen.

Het is zaak om je bandenkeuze goed te plannen. Je kunt voor tubeless gaan of nog gewoon met binnenbanden. En het ‘ontbreken’ van een vaste cockpit? Daar blijven de meningen over verdeeld. Ja, alles weggewerkt is netter, maar afstellen, veranderen en vooral het verwisselen van balhoofdlagers (hallo natte maanden; de druppels op de foto’s zijn niet gefotoshopt) zijn een stuk eenvoudiger met een losse stuurpen.

De uitvoering van de testfiets was een zogenaamd ‘superoffer’, waarbij je vastzit aan een GRX 600-groep, DT Swiss-wielen en Deda-onderdelen. Los kost het frame nog geen 1000 euro. Op basis van het frame kun je de fiets vervolgens helemaal zelf samenstellen. Compleet kom je rond de 2000 euro uit. Dat is knap voor een carbon fiets met doordachte afmontage!

Specificaties Brixia Gravel CM80

Plus: goede prijs-kwaliteitverhouding en heerlijk nerveus
Min: hij is hard en stevig, ook heeft hij zware wielen
Prijs: € 1790
Frame/voorvork: carbon/carbon
Gewicht: 9,2 kg (excl. pedalen)
Groep: Shimano GRX 1x 11
Wielen: DT Swiss E1800 32
Banden: Bontrager GR1 Comp 40mm
Zadel en -pen: Selle Italia Flite/Deda
Stuur en -pen: Deda/Deda
Maten: XS, S, M, L en XL

Bekijk meer op de website van Brixia