Gravelbikes hebben ieder zo hun eigen karakter. Wij zoeken er eentje om mooie lange dagtochten mee te maken. Een van deze vier wellicht die we hebben getest voor Fiets 11? Deze Cannondale is er in een cross- en graveluitvoering. Wat zijn de verschillen?

Cannondale lanceerde onlangs haar nieuwe SuperSix Evo in een cyclocross-(CX) en graveluitvoering (SE). Het frame is gelijk, het is de afmontage die de fietsen hun eigen karakter geven. Grootste verschil zit ’m uiteraard in de bandbreedte: 33 millimeter bij de cyclocrosser, 40 millimeter bij de gravelbike. Je kunt maximaal 45 millimeter-banden monteren.

Ik reed met zowel de cross- als de graveluitvoering. De eerste indruk is dat de SuperSix gemaakt is om mee te racen. Hij heeft een snelle geometrie, met cleane buizen en dito afwerking, en stuurt strak en vrij direct. Voor een gravelbike reageert hij zelfs heel direct. Bekijk je hem als cyclocrosser, dan zit hij weer enigszins in de lome hoek. Het is met andere woorden nog niet zo simpel om in het offroadsegment van twee walletjes te eten. De brede banden van de gravelvariant verhogen het comfort flink ten opzichte van de CX-versie. Maar vergelijk je de SuperSix SE met de andere gravelbikes in de test, dan is hij veruit het meest hardcore – voor meer fijnzinnige graveltypes heeft Cannondale ook nog de Topstone in het assortiment.

Cannondale SuperSix EVO SE

Buiten de specifieke afmontage heeft de SuperSix SE ook verder geen zaken aan boord die het gravelleven gemakkelijker maken. Er zijn geen extra nokjes te ontwaren: spatborden en tassen kun je dus niet rechtstreeks op het frame monteren. Wat dat betreft is er vooral gedacht aan de veldrijders, want een fiets met spatbordnokjes: daar kun je bij de crossmodepolitie niet mee aankomen. De SE-gebruiker zal het tijdens zijn dagtrip met tassen met riempjes moeten oplossen, of zijn zakken moeten volproppen.

Lang verhaal kort: de SuperSix SE is strak en kwalitatief goed afgewerkt, zoals we van Cannondale gewend zijn. Met als enige minpunt dat het gemonteerde klassieke stuur nogal dun en dus vrij oncomfortabel is.

Specificaties:
Pluspunten: racegericht, unieke kleur
Minpunten: geen montagepunten, smal, ‘ouderwets’ stuur
Prijs: €4699
Frame/voorvork: carbon/carbon
Gewicht: 8,7 kg (excl. pedalen)
Groep: SRAM Rival eTap AXS 2x12s 46/33, 10-36, 160/160mm
Wielen: DT Swiss CR 1600 Spline/DT Swiss 350-naven
Banden: Vittorina Terreno Dry TNT 40 mm
Zadel en -pen: Prologo Dimension AGX/Hollowgram 27 SL
Stuur en -pen: Cannondale 2 alum./Cannondale 2 alum.
Maten (in mm): 46, 51, 54, 56, 58
Website voor meer informatie: cannondale.com

Cannondale SuperSix EVO SE
Zadel- en pen: Prologo Dimension AGX/Hollowgram 27 SL.

Cannondale SuperSix EVO SE
Cannondale SuperSix EVO SE