Afgelopen maanden reed ik met de 28mm versie van Vittoria’s Corsa Graphene 2.0 tubeless ready band. Ik begon tubeless, daarna hebben ze een poosje stilgestaan omdat ik met andere testbanden in deze fiets reed, waarna ik ze voor de herfst/winter weer tevoorschijn heb gehaald en er een paar binnenbanden in heb gestopt.

Geen wondermiddel

Eerst maar eens het ontnuchterende nieuws. Van zowel het Graphene als het tubeless rijden merk je geen voordelen. Echt, helemaal niets. Ik ben dan ook gestopt met het tubeless maken van mijn racefietsbanden. In de gravelracer en mountainbike zie ik de toegevoegde waarde zeker wel, maar nu ik afgelopen jaren met een aantal racebanden tubeless heb gereden, zie ik meer na- dan voordelen. Daarover later meer. Aan het toegevoegde Graphene wordt door Vittoria allerlei wonder-eigenschappen toegekend. In onze tests, zowel in het lab als op de weg, hebben we er nooit iets van gemerkt. Niets geweldigs, maar ook niets slechts.

Grip en comfort

De Vittoria’s behoren (in de smallere versie) al jaren tot mijn favoriete banden. Heel veel grip en ‘ze bollen lekker’, om er maar weer eens een dooddoener uit te gooien. De geteste 28mm versie moet zelfs nog meer grip geven, je hebt immers meer rubber op de weg. In de praktijk merk je daar overigens niet heel veel van. Het is dan ook niet zo dat ik constant de grens opzoek. Dus hoeveel later de 28mm gaat glijden, vergeleken met de 25 kan ik je niet vertellen.

De nieuwe Graphene 2.0 banden hebben 320TPI (draden per inch). Over het algemeen is het zo dat hoe hoger dat TPI cijfer is, hoe soepeler de band is. 320 is behoorlijk hoog, het zijn dan ook inderdaad soepele banden. Licht zijn ze niet. Uiteraard omdat ze 28mm breed zijn, maar ook het feit dat ze Tubeless Ready zijn maakt ze wat zwaarder. Er zit meer materiaal in om ze luchtdicht te maken. Ze wegen 310 gram, terwijl de ‘niet-TR’ versie 40 gram lichter is.

Waarom 28 millimeter?

Tja, waarom zou je met 28 millimeter banden willen rijden? Ik kan er twee redenen voor geven. Dikkere banden kun je met minder bandendruk rijden. Dat heeft 2 voordelen: Meer comfort en meer grip. Nu geef ik persoonlijk niet zo om dat comfort, maar in het najaar is wat extra grip op zich wel fijn.

In de praktijk blijft het toch oppassen, het verschil in grip tussen een dunnere 25mm band met 7 bar en dit dikkertje met 5,5 á 6 bar is groot niet zo groot dat ik nu vol gas door een bocht vol met natte blaadjes kan racen. Zeker op van die betonpaden in het bos is het linke soep. Eigenlijk geeft zo’n dikke band vooral naast de weg veel extra grip, maar daar zijn deze niet voor bedoeld. Daar hebben we gravelbanden voor.

Ik kan het niet met cijfers staven, maar voor mijn gevoel worden deze banden best een stukje stugger als het koud is. Bij temperaturen tot een graad of 5 lijkt het allemaal niet meer zo soepel te lopen als bij een graad of 20. Dat hebben we helaas nog nooit in een lab getest, ben wel benieuwd of mijn gevoel klopt en wat dat in rolweerstand scheelt. Bij deze band heb ik dat gevoel meer dan bij dunnere banden. Wellicht omdat je met een breder stuk stug/koud rubber de weg raakt? Of misschien heb ik het helemaal mis en ligt het gewoon aan mijn benen 😁

Latex?

Het extra comfort dat zo’n dikkere band, met minder lucht, oplevert merk je wel. Een Bar minder zorgt er gewoon voor dat je net wat minder stuitert. Deze Corsa’s zijn tubeless ready en dus kun je er met latex met nog minder druk mee rijden zonder bang te hoeven zijn voor snakebites. Maar op de racefiets is dat eigenlijk een beetje onzinnig. Zo weinig druk rijdt helemaal niet fijn op het asfalt. Ook zou de latex kleine gaatjes moeten dichten. Maar in de praktijk heeft een raceband vaak teveel druk om dat waar te maken. De latex spuit er gewoon uit, je hele fiets onder. En tegen de tijd dat het gat gedicht is zit er alsnog te weinig druk in je band om goed te kunnen fietsen. Als je er dan weer lucht hebt bijgepompt, gaat het gaatje soms weer open door de druk. En in dezelfde tijd zet ik er ook een nieuwe binnenbandje in. Iets wat trouwens geen pretje is als je dat moet doen in een band waar net nog latex in zat, wat een smurrie. De lagere rolweerstand die de latex oplevert (doordat je de binnenband weglaat), blijkt uit onze lab-testen slechts een paar Watt te zijn. Daar hoef je het als wielertoerist ook niet voor te doen. Daarom rijd ik niet meer met latex in mijn racebanden. De kwaliteit van fietsbanden is tegenwoordig zo goed dat ik nauwelijks nog lek rijd (afkloppen op hout) en mocht het toch een keer gebeuren dan is een binnenbandje zo vervangen. Terwijl je ook de latex om de paar maanden moet vervangen, zeker als je zoals ik wel eens een wielsetje een poosje laat staan zonder deze te gebruiken.

Zo trof ik latex in de banden aan na ze een poosje niet gebruikt te hebben. Lekker klusje om dat schoon te maken.

Kopen?

Ik kan deze Vittoria’s aanbevelen als je op zoek bent naar een comfortabele band, met veel grip, die een poosje meegaat en waar je weinig lek mee rijdt. Of je tubeless wilt rijden is aan jou, ik zou liever de lichtere ‘niet tubeless ready’ versie nemen waar je gewoon een binnenbandje instopt. Die is nog goedkoper ook en te koop met zo’n mooie bruine zijkant. De door mij geteste band heeft een adviesprijs van 69 euro, maar kost je rond de 50 euro in de grote onlineshops.