Denk: Hooverboard, Segway, Heelys. Leuk, heel leuk, maar wie heeft dat nu eigenlijk echt nodig? Dat idee kwam toch ook op toen we de eerste omschrijving van de Santa Cruz Stigmata lazen. ‘The Stigmata is a cyclocross bike deserving of the Santa Cruz name’. Yeah, right.
Santa Cruz is een iconische naam in mountainbikes. Maar ze had toch ook al een crosser met de naam Stigmata: in 2008, gemaakt van Easton EA6X buizen. Echter, de ‘cross’ ging langzaam veranderen van een rudimentair apparaat met velgremmen en 46/36 aandrijving naar machines met schijfremmen, through axles, Di2, pressfit 30, tapered balhoofdbuizen en andere technieken. Anno 2016 loopt het zelfs voor op de ‘gemiddelde’ prof fiets voor op het asfalt… De Stigmata is opnieuw geïntroduceerd: en is er in twee composiet uitvoeringen: de iets zwaardere en betaalbare C ( compleet met Rival 1X € 3999,-) en de CC met SRAM (Force) CX1 en Red. Opbouwen kan ook: Santa Cruz levert de Stigmata CC als los frame voor €2499,-.
CC
Dit is de Stigmata 2.0 CC met CX 1. Voor € 5599,-. Dat is nogal een prijskaartje. Maar voor dat geld krijg je een 1050 gram licht carbon frame met interne kabels en een full carbon vork van 450 gram. En met voor en achter 15 mm steekassen. De afmontage is ‘high end’: 11-speed Force CX1 groep met 42 tands crankstel en 11-32 achter, 160 mm schijven en wielen met DT Swiss naven en WTB velgen. 33 mm Maxiss banden. Zipp delen en WTB zadel. Compleet 8 kilo. En in zeer opvallend oranje! (hij is er ook in zwart). Wij kregen een maat 58. Dat is flink –als je offroad gaat. Voor op de weg is een 58 prima als je pakweg 1 meter 82 bent, maar in het bos… dan graag een 56. En standaard zit er in deze maat een 46 centimeter hart/hart stuur op. Balhoofdhoek 72,5 °, zithoek 73 °, stack 597, reach 391 en een wielbasis van 1003.
Grrrravvellll
Het is in deze uitvoering bij uitstek een ‘crosser die rechtdoor wil’. Een gravelracer. Lekker vaart maken en gas geven. Licht en stijf is die –een torsiestijfheid van 101 Nm wijst daar ook op. En de wielen met steekassen doen wat die moeten doen: alles in rechte banen leiden. Meters maken. Bochten maken kan natuurlijk prima, hij stuurt goed direct –maar voor een parcours als Dorst of Schoorl zouden we de Stigmata wel wat aanpassen. Een smaller stuur en eventueel een vlakkere ‘weg’ cassette. Nu is de 11/36 prima voor ‘dikke’ heuvels, met een 11/27 achter heb je kleinere stapjes. Voor een Gravel racer heeft de CC dunne banden, maar er passen ook 40 mm dikke banden in. Schakelen gaat lekker direct, de remmen zijn meer dan goed voor ‘ons’ terrein –en om eerlijk te zijn, je gaat geen downhill rijden met de Stigmata. Het is altijd wat…
LOL
Hoe dan ook: net als met een Hooverboard, Segway en Heelys (sneakers met wieltjes!) kun je ontzettend veel lol hebben met de Stigmata. Wat is er mis met een eenvoudige Ridley of Giant crosser? Helemaal niks. En met deze Stigmata natuurlijk ook niks. Maar het is toch eerder een gravelracer dan een crosser. Een prima apparaat. Ideaal om de offroad omgeving te ontdekken. En eerlijk gezegd: hij is ook mooi. De prijs? Op jaarbasis zal Santa Cruz enkele honderden Stigmata’s gaan maken. ‘The Stigmata is a cyclocross bike deserving of the Santa Cruz name’. Klopt. Maar dan als gravelracer. Dus exclusief blijft die wel..
www.santacruzbicycles.comFotografie: Remco Veurink