De oer Propel werd begin 2013 geïntroduceerd – daarmee won John Degenkold onder andere Milaan-San Remo in 2015. Maar veel renners waren – al dan niet off the record – niet te spreken over de remkracht van de eigen Giant Speed Control-remmen en de ‘handling’ van de Propel. Dat beviel Giant dan weer niet en kijk: er kwam een nieuwe Propel. Met als toevoeging Disc.

De nieuwe Giant Propel Disc is er voor 2019 in Advanced Disc, Advanced Pro Disc en Advanced SL Disc. Dit is de Pro Disc; deze wijkt af van de SL in het feit dat de Pro een losse zadelpen heeft en de SL een Integrated Seat Post (ISP). Giant heeft de AeroSystem Shaping Technology toegepast: de fiets als een compleet systeem in plaats van alleen maar losse componenten. Dus niet alleen een aero frame, maar heel veel aandacht voor de integratie van zaken als wielen, kabels en stuur. De Pro Disc heeft Ultegra Di2, hoge SLR-wielen (65mm achter en 42mm voor), flat mount 140 millimeter schijven, steekassen en een 36/52 crankstel met ingebouwde vermogensmeter -aero hè!

Blikvanger van de nieuwe Propel is het Contact SLR/SL Aero stuur, waarin onder andere de junction van de Di2 zit en waar de remleidingen door het ‘oversized’ platte stuur geleid worden. De speciale spacers; daar moet je van houden.

Is deze Pro Disc beter dan de oude Propel? Lichter is-ie niet: 8,30 kilo weegt de M/L. Hij is wel een stuk moderner, oogt spectaculair, hij remt natuurlijk beter en het rijplezier is wat je verwacht van een aero racer. Lekker veel geluid door de hoge wielen, af en toe een boink als je op rottig asfalt rijdt en de constante drang om een half wieltje vóór je maatje te rijden…