Giant heeft naast hardcore racefietsen als de TCR en de Propel ook performance racers gemaakt. Eigenlijk al vrij snel. Die performance racers droegen namen als de OCR (2002), Alliance (2006), de Defy ( 2010) en sinds 2016 Contend.

Er zijn zes modellen in aluminium, zowel met schijfremmen als velgremmen. De fiets met schijfrem is net weer duurder dan die met velgrem. Deze SL 1 heeft een Aluxx alu frame met flink aflopende bovenbuis, oversized en geovaliseerd, binnendoor lopende kabels, carbon voorvork met alu balhoofdbuis en in gun metal black. Eigenlijk is de SL 1 vooral lekker chique. En alle onderdelen passen er prima bij. Daarnaast is de afwerking – uiteraard – zeer verzorgd. Samen met het eigen Giant-zadel en ver uitstekende carbon zadelpen, de wielen met brede tubeless 25 millimeter banden vang je ongeveer alles op wat je onderweg tegenkomt! Een ideale toerfiets dus.

Duiken we nog even in de machinekamer, dan zien we 11-speed 105 als basis. De lekker in de hand liggende shifters, de snel schakelende voor- en achterderailleur en de 11-34 cassette. Uiteraard een compact crankstel, van Shimano maar dan wel een zogenaamd ‘non series’ model. Giant kiest dan wel voor een KMC-ketting en eigen Tektro-remmen. Prima spul, maar eerlijk gezegd: doe ons maar origineel Shimano.

Merk je daar wat van als beginner? Nee hoor, totaal niet. Zo’n FC-RS510-crankstel schakelt gewoon meer dan goed. En helemáál als je van een derdehands triple fiets overstapt op deze Contend SL. SL staat voor Super Light. Toch tikt een maat M ruim 9 kilo aan. De Contend is volgens Giant gebouwd met in het achterhoofd ‘prestaties voor iedereen’. Prima, alles werkt, de fiets loopt mooi en je kunt er uitstekend je eerste twee, drie seizoenen op volmaken. Daarna kun je altijd nog kijken of je hogerop wilt. En mocht je meteen voor een upgrade gaan: een stel Shimano 105 uit de 5800-serie heb je al voor zo’n vijf tientjes.